16 februari 2022

Verplichting eHerkenning niet rechtsgeldig?

Ben je al bekend met eHerkenning? Als je als ondernemer een aangifte Vpb of loonheffing wilt indienen moet je verplicht inloggen met eHerkenning. Echter is volgens de rechter deze verplichting niet rechtsgeldig en vernietigde hij op basis hiervan een naheffing loonheffingen.

EHerkenning

EHerkenning is een veilig, gedigitaliseerd communicatiemiddel waarmee inmiddels met enige honderden overheidsinstanties kan worden gecommuniceerd. Het gebruik ervan is echter niet kosteloos en moet worden aangeschaft bij een commerciële partij.

Weigering gebruik eHerkenning

Een belastingplichtige die in 2020 aangifte loonheffingen moest doen, had dit geweigerd, omdat hij daarbij verplicht gebruik moest maken van eHerkenning. Volgens de belastingplichtige kon de Belastingdienst hem hiertoe niet dwingen. Daarnaast wilde de belastingplichtige uit principe niet betalen voor het doen van een aangifte. Dit leverde hem uiteindelijk een naheffing loonheffingen op.

Niet rechtsgeldig

De rechtbank in Arnhem stelde de belastingplichtige in het gelijk en vernietigde de naheffingsaanslag. Volgens de rechtbank is er geen wettelijke basis voor de verplichting om eHerkenning te gebruiken voor de aangifte.

Vergoeding voor eHerkenning

Op aandringen van de Tweede Kamer is er destijds wel een tijdelijke vergoedingsregeling in het leven geroepen waarmee de kosten gedekt kunnen worden. Volgens de rechtbank is dit echter niet van belang.

Let op!

De uitspraak van de rechtbank zal vrijwel zeker nog aan de hogere rechter worden voorgelegd en staat dus nog niet definitief vast.

Enorme impact

De impact van de uitspraak is enorm. Het kan immers betekenen dat in de gevallen waarin via eHerkenning geen aangifte is gedaan terwijl dit wel verplicht was, de fiscus vooralsnog geen sanctie kan opleggen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Vanaf 2022 eHerkenning nodig voor btw-aangifte
Vanaf 1 januari 2022 kun je als ondernemer niet meer terecht in het ‘oude portaal’ van de Belastingdienst voor de btw-aangifte. Hierna kun je alleen nog inloggen via het nieuwe portaal, Mijn Belastingdienst Zakelijk, waar je eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 3 voor nodig hebt.
Lees verder
arrow right
Belastingaangifte
Wij verzorgen je complete belastingaangiften en adviseren je hoe je, indien mogelijk, meer fiscaal voordeel kunt behalen.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Inkomens- en verzuimverzekering
Als ondernemer kun je niet alle risico’s zelf dragen. Het verzuimrisico is daar een mooi voorbeeld van.
Lees verder
arrow right
(Senior) assistent accountant controlepraktijk
Neem de regie als sparringpartner bij Omnyacc In Control! Ben jij de analytische accountant die met oog voor detail en een helicopterview bedrijfsprocessen optimaal weet te doorgronden? Denk jij buiten de hokjes en ben je klaar voor de volgende stap in je carrière? Bij Omnyacc Leeuwarden krijg je niet alleen de kans om controles uit te voeren bij klanten, maar ook om als sparringpartner op te treden en een waardevolle bijdrage te leveren aan onze multidisciplinaire aanpak.
Lees verder
arrow right