18 oktober 2021

Vanaf 2022 eHerkenning nodig voor btw-aangifte

Vanaf 1 januari 2022 kun je als ondernemer niet meer terecht in het ‘oude portaal’ van de Belastingdienst voor de btw-aangifte. Het oude portaal kan alleen nog worden gebruikt voor belastingjaar 2021 tot februari 2022. Hierna kun je alleen nog inloggen via het nieuwe portaal, Mijn Belastingdienst Zakelijk, waarvoor je eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 3 nodig hebt. Voor eenmanszaken geldt een uitzondering, want zij kunnen ook met DigiD inloggen.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is het nieuwe inlogmiddel waarmee ondernemers veilig en betrouwbaar kunnen inloggen bij overheidsorganisaties. eHerkenning kent verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Om btw-aangifte te kunnen doen bij de Belastingdienst heb je als ondernemer straks minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) nodig.

Hoe vraag je eHerkenning aan?

Je kunt eHerkenning aanvragen via één van de erkende eHerkenningleveranciers. Het aanvragen van eHerkenning is gebaseerd op de inschrijving van de onderneming bij de KvK. De verwerkingstijd van een aanvraag is enkele werkdagen en afhankelijk van wat er in het Handelsregister is opgenomen. Dit wordt vergeleken met de informatie die wordt aangeleverd.

Wat kost eHerkenning?

eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 kost bij een eHerkenningleverancier gemiddeld € 30 per jaar. Nu eHerkenning vanaf 1 januari 2022 verplicht nodig is voor het doen van de btw-aangifte is er een compensatieregeling. Je kunt de compensatieregeling aanvragen wanneer je eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 aanvraagt of aangevraagd hebt. Hiermee krijg je maximaal twee keer € 24,20 inclusief btw gecompenseerd. De compensatieregeling loopt van november 2020 tot en met juli 2022 en kan worden aangevraagd via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Geef ons kantoor een ketenmachtiging

Je kunt er ook voor kiezen niet zelf een eHerkenningsmiddel te nemen, maar ons kantoor te machtigen door middel van een ketenmachtiging. Wij kunnen bijvoorbeeld de btw-aangifte doen. Dit is sowieso handig, omdat steeds meer diensten en organisaties over gaan op eHerkenning of al over zijn gegaan. Denk hierbij aan onder meer het UWV en pensioenfondsen. Door middel van deze ketenmachtiging kunnen wij onze diensten blijven garanderen met de kwaliteit en snelheid die je van ons gewend bent.


Tot slot

Als je het ons vraagt, is de beste keus om zelf een eHerkenningsmiddel te nemen en daarnaast ons van een ketenmachtiging te voorzien. Wil je meer weten over de eHerkenning en hoe je eHerkenning aanvraagt? Neem dan gerust contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Zelfstandigenaftrek sneller afgebouwd
In de Miljoenennota is gepresenteerd dat het plan is om de zelfstandigenaftrek de komende jaren sneller en forser af te bouwen dan al eerder aangekondigd was. Als de belastingplannen doorgaan, is deze aftrekpost uiteindelijk in 2036 bijna € 4.000 lager.
Lees verder
arrow right
Lagere zelfstandigenaftrek 2022
De zelfstandigenaftrek wordt volgend jaar verder verlaagd blijkt uit het Belastingplan 2022. De verlaging was al eerder aangekondigd.
Lees verder
arrow right
Ben je als medicus zelfstandig ondernemer?
Ben je een medicus? En opereer je vaak volledig zelfstandig? Er is meer nodig om aangemerkt te worden als zelfstandig ondernemer aldus de rechtbank in Groningen.
Lees verder
arrow right
Nmbrs
Nmbrs is een softwarepakket dat digitaal ondersteuning biedt op het gebied van HRM en salarisadministratie.
Lees verder
arrow right
Wijzigingen in huurtoeslag en kindgebonden budget vanaf 2025 en 2026
Het Belastingplan 2025 bevat voorstellen voor aanpassingen in de huurtoeslag en het kindgebonden budget. Een deel van deze wijzigingen zal naar verwachting in 2025 ingaan, en andere delen volgen in 2026. De plannen zijn gericht op het verbeteren van de koopkracht, vooral voor mensen met lagere inkomens.
Lees verder
arrow right