Vanaf 1 januari 2022 kun je als ondernemer niet meer terecht in het ‘oude portaal’ van de Belastingdienst voor de btw-aangifte. Het oude portaal kan alleen nog worden gebruikt voor belastingjaar 2021 tot februari 2022. Hierna kun je alleen nog inloggen via het nieuwe portaal, Mijn Belastingdienst Zakelijk, waarvoor je eHerkenning betrouwbaarheidsniveau 3 nodig hebt. Voor eenmanszaken geldt een uitzondering, want zij kunnen ook met DigiD inloggen.
eHerkenning is het nieuwe inlogmiddel waarmee ondernemers veilig en betrouwbaar kunnen inloggen bij overheidsorganisaties. eHerkenning kent verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Om btw-aangifte te kunnen doen bij de Belastingdienst heb je als ondernemer straks minimaal betrouwbaarheidsniveau 3 (EH3) nodig.
Je kunt eHerkenning aanvragen via één van de erkende eHerkenningleveranciers. Het aanvragen van eHerkenning is gebaseerd op de inschrijving van de onderneming bij de KvK. De verwerkingstijd van een aanvraag is enkele werkdagen en afhankelijk van wat er in het Handelsregister is opgenomen. Dit wordt vergeleken met de informatie die wordt aangeleverd.
eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 kost bij een eHerkenningleverancier gemiddeld € 30 per jaar. Nu eHerkenning vanaf 1 januari 2022 verplicht nodig is voor het doen van de btw-aangifte is er een compensatieregeling. Je kunt de compensatieregeling aanvragen wanneer je eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 aanvraagt of aangevraagd hebt. Hiermee krijg je maximaal twee keer € 24,20 inclusief btw gecompenseerd. De compensatieregeling loopt van november 2020 tot en met juli 2022 en kan worden aangevraagd via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Je kunt er ook voor kiezen niet zelf een eHerkenningsmiddel te nemen, maar ons kantoor te machtigen door middel van een ketenmachtiging. Wij kunnen bijvoorbeeld de btw-aangifte doen. Dit is sowieso handig, omdat steeds meer diensten en organisaties over gaan op eHerkenning of al over zijn gegaan. Denk hierbij aan onder meer het UWV en pensioenfondsen. Door middel van deze ketenmachtiging kunnen wij onze diensten blijven garanderen met de kwaliteit en snelheid die je van ons gewend bent.
Als je het ons vraagt, is de beste keus om zelf een eHerkenningsmiddel te nemen en daarnaast ons van een ketenmachtiging te voorzien. Wil je meer weten over de eHerkenning en hoe je eHerkenning aanvraagt? Neem dan gerust contact met ons op.