11 december 2019

Aftrek hypotheekrente bij verhuizing

Na een uitspraak van De Hoge Raad onlangs is een lening als eigenwoningschuld aangemerkt na fictieve vervreemding en het doorschuiven naar een nieuw gekochte woning. De Belastingdienst heeft hier een andere visie op.

Leegstand na verkoop

Wanneer een woning eerst leeg staat en daarna verkocht wordt, mag de rente op de eigenwoningschuld in het jaar van aanvang van de leegstand en de drie jaren erna toch nog in aftrek worden gebracht. Ook als voor de nieuwe woning ook rente wordt afgetrokken.

Fictieve vervreemding

In bovengenoemde situatie is ná deze periode sprake van fictieve vervreemding. Volgens de Hoge Raad mag de aan de oude woning verbonden lening dan desgewenst worden toegerekend aan de nieuw aangeschafte woning. De rente blijft dan aftrekbaar. Wel moet rekening worden gehouden met de bijleenregeling. Bij de fictieve vervreemding kan een eigenwoningreserve ontstaan. Dat betekent dat de lening op de oude mogelijk niet of niet geheel kan doorschuiven naar de nieuwe woning.

Andere rekening?

De aftrek van hypotheekrente is ook mogelijk als kosten van de eigen woning van een andere rekening worden betaald dan de rekening waarop de lening voor de woning is gestort, zo blijkt uit de uitspraak.

Let op!

Aftrek is niet mogelijk als het geleende geld is besteed aan andere doelen en niet hetzelfde liquide bedrag beschikbaar is gebleven.

Voorfinancieren mag

In feite was in deze situatie sprake van een voorfinanciering. De nieuwe woning was eerst met eigen middelen betaald. Pas na de fictieve vervreemding wilde belastingplichtige de lening op de oude woning inzetten bij de nieuwe woning. Dat is mogelijk en komt overeen met eerdere rechtspraak van de Hoge Raad. De aftrek komt niet in gevaar als kosten ten behoeve van de eigen woning voorafgaand aan de lening eerst zelf worden gefinancierd. Daarbij is van belang dat het oogmerk moet bestaan om de kosten met een lening te financieren. U zult dit oogmerk desgewenst aannemelijk moeten kunnen maken. Als een en ander zich binnen 6 maanden afspeelt, wordt automatisch aan dit oogmerk voldaan.

Heeft u vragen over de aftrek van rente op eigenwoningschulden? Neem dan contact met ons op.

Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Ilonka Zonneveld

Ilonka Zonneveld

Salarisadviseur

Werkstudent fiscaal
Bij Omnyacc geloven we dat je het vak het beste leert door het te doen. Als werkstudent fiscaal draai je mee met onze adviseurs en ontdek je wat het werk echt inhoudt. Je helpt ondernemers vooruit met slimme fiscale oplossingen en krijgt de ruimte om je kennis in de praktijk te brengen. Wij nemen je mee in ons team, geven je begeleiding en dagen je uit om verder te kijken dan de theorie. Zo leg je stap voor stap de basis voor jouw carrière in de fiscale wereld, in een omgeving waarin leren en samenwerken centraal staan.
Lees verder
arrow right
Pensioen ondernemer
Je kunt als ondernemer niet vroeg genoeg beginnen met het vormen van jouw eigen basisinkomen. Onze pensioenspecialisten staan voor je klaar!
Lees verder
arrow right