11 augustus 2020

Airco fiscaal aftrekbaar voor thuiswerkende ondernemer?

De mooie en warme zomerdagen dienen zich aan. Moet jij gewoon werken? Dan is het fijn om te weten welke fiscale mogelijkheden er zijn voor je werkkamer. Mag je bijvoorbeeld een airco in je werkkamer thuis fiscaal aftrekken?

Werkkamer fiscaal aftrekbaar?

De werkkamer thuis van een zzp’er is meestal niet aftrekbaar. Hiervoor is namelijk vereist dat de werkkamer zelfstandig is, dus een eigen in- of opgang heeft en eigen sanitair, zodat deze ook aan een willekeurige derde verhuurd zou kunnen worden. Bovendien is vereist dat een groot deel van het inkomen in of vanuit de werkkamer verdiend wordt.

Let op!

Omdat maar zelden aan beide eisen voldaan wordt, zijn de kosten van een werkkamer thuis meestal niet aftrekbaar.

Inrichting ook niet

Is de werkkamer niet aftrekbaar, dan geldt dit ook voor de inrichting. Een airco, al dan niet mobiel, behoort hier ook toe en dus zijn ook deze kosten niet aftrekbaar. Je kunt dus niet op de airco afschrijven.

Wel KIA!

Bij aanschaf van een airco heb je in beginsel wel recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, de KIA. Je moet dan natuurlijk wel voldoen aan de standaardeisen voor de KIA. Belangrijk is bijvoorbeeld dat je in het jaar voor meer dan € 2.300 aan investeringen pleegt.

Let op!
De KIA kan oplopen tot maximaal 28% van het investeringsbedrag.

Btw aftrekbaar

Ook de btw op de aanschaf van de airco in de werkruimte is gewoon aftrekbaar als je zelf ook belaste prestaties verricht. Dat maakt de aanschaf al een stuk goedkoper! Daarnaast is ook de btw op het energieverbruik en het onderhoud aftrekbaar.

Tip!
Je kunt via een simpel tellertje het energieverbruik van je airco eenvoudig bijhouden. Dit voorkomt discussie met de fiscus.

Heb jij vragen over de airco in de werkkamer thuis of heb jij ander fiscaal advies nodig? Onze belastingadviseurs adviseren je graag. Neem gerust contact met ons op. 

Lonenspecial 2025
Als werkgever is het belangrijk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van personeels- en salarisadministratie. De Lonenspecial 2025 biedt een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en dient als praktisch naslagwerk. Hiermee ben je altijd up-to-date met de laatste actualiteiten. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op!
Lees verder
arrow right
Accountant
Ben jij een gedreven accountant met een passie voor ondernemerschap en groei? Wil je niet alleen cijfers controleren, maar ook ondernemers écht vooruithelpen? En lijkt het je fantastisch om mee te bouwen aan een nieuw kantoor in Groningen? Dan hebben wij dé uitdaging voor jou! Bij Omnyacc Groningen krijg je de unieke kans om een pioniersrol te vervullen. Ons nieuwe kantoor richt zich op de groei van ondernemers en biedt integrale, holistische oplossingen die verder gaan dan de cijfers.
Lees verder
arrow right
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid 3 (NOW)
De NOW is de tegemoetkoming in de loonkosten voor werkgevers die vanwege de coronacrisis de omzet met minstens 20% zagen dalen. De regeling is met ingang van 1 oktober 2020 verlengd met 9 maanden tot 1 juli 2021. De NOW 3 kent 3 tijdvakken en kent specifiekere bepalingen ten opzichte van NOW 1 en NOW 2. Op deze pagina vertellen we je er alles over. Heb je vragen? Schroom niet om te bellen of mailen als je meer vragen hebt of wilt sparren over jouw situatie. Samen staan we sterk!
Lees verder
arrow right
Dubbele bijtelling elektrische auto teruggedraaid door rechter
In 2019 werd voor een werknemer een elektrische leaseauto besteld, onder de veronderstelling dat in 2020 een bijtellingspercentage van 4% zou gelden. Toen de auto echter in 2020 werd geleverd, bleek dat het bijtellingspercentage inmiddels was verhoogd naar 8%. De werknemer werd daardoor geconfronteerd met een hogere bijtelling dan verwacht. De rechter heeft in een rechtszaak uiteindelijk geoordeeld dat deze verhoging onterecht was, en de bijtelling werd teruggedraaid.
Lees verder
arrow right
Update lonenspecial 2024
In de update van de lonenspecial 2024 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeels- en salarisadministratie. De lonenspecial is een handig naslagwerk voor jou als werkgever. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten.
Lees verder
arrow right