11 augustus 2020

Airco fiscaal aftrekbaar voor thuiswerkende ondernemer?

De mooie en warme zomerdagen dienen zich aan. Moet jij gewoon werken? Dan is het fijn om te weten welke fiscale mogelijkheden er zijn voor je werkkamer. Mag je bijvoorbeeld een airco in je werkkamer thuis fiscaal aftrekken?

Werkkamer fiscaal aftrekbaar?

De werkkamer thuis van een zzp’er is meestal niet aftrekbaar. Hiervoor is namelijk vereist dat de werkkamer zelfstandig is, dus een eigen in- of opgang heeft en eigen sanitair, zodat deze ook aan een willekeurige derde verhuurd zou kunnen worden. Bovendien is vereist dat een groot deel van het inkomen in of vanuit de werkkamer verdiend wordt.

Let op!

Omdat maar zelden aan beide eisen voldaan wordt, zijn de kosten van een werkkamer thuis meestal niet aftrekbaar.

Inrichting ook niet

Is de werkkamer niet aftrekbaar, dan geldt dit ook voor de inrichting. Een airco, al dan niet mobiel, behoort hier ook toe en dus zijn ook deze kosten niet aftrekbaar. Je kunt dus niet op de airco afschrijven.

Wel KIA!

Bij aanschaf van een airco heb je in beginsel wel recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, de KIA. Je moet dan natuurlijk wel voldoen aan de standaardeisen voor de KIA. Belangrijk is bijvoorbeeld dat je in het jaar voor meer dan € 2.300 aan investeringen pleegt.

Let op!
De KIA kan oplopen tot maximaal 28% van het investeringsbedrag.

Btw aftrekbaar

Ook de btw op de aanschaf van de airco in de werkruimte is gewoon aftrekbaar als je zelf ook belaste prestaties verricht. Dat maakt de aanschaf al een stuk goedkoper! Daarnaast is ook de btw op het energieverbruik en het onderhoud aftrekbaar.

Tip!
Je kunt via een simpel tellertje het energieverbruik van je airco eenvoudig bijhouden. Dit voorkomt discussie met de fiscus.

Heb jij vragen over de airco in de werkkamer thuis of heb jij ander fiscaal advies nodig? Onze belastingadviseurs adviseren je graag. Neem gerust contact met ons op. 

Inge Rasch

Inge Rasch

Assistent accountant

Bianca de Kooker-Gleijsteen

Bianca de Kooker-Gleijsteen

Vennoot en adviseur estate planning

Eindejaarstips inzake de btw 2025
Hoe kun je nu al slim inspelen op wijzigingen die vanaf 2026 gaan gelden? In dit nieuwsartikel geven wij jou als ondernemer praktische eindejaarstips inzake de btw.
Lees verder
arrow right
Relatiebeheerder
Omnyacc Leeuwarden is sterk aan het groeien, waardoor de uitdagingen blijven komen. Ontwikkeling is een dagelijks onderdeel van jouw werkdag.
Lees verder
arrow right
Ondernemingsrecht
Een contract of een overeenkomst opstellen? Onze juristen ondersteunen je graag.
Lees verder
arrow right
HRM-workshops Schagen
Op donderdag 6 maart en dinsdag 11 maart organiseren wij de HRM-workshops. Tijdens deze sessies delen we de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsrecht voor jouw bedrijf en bieden we een praktische training over verzuim. Je krijgt tools en kennis die je nodig hebt om verzuim tijdig te signaleren, te voorkomen en effectief te managen.
Lees verder
arrow right