Wanneer jouw werknemer een door jou ter beschikking gesteld vervoermiddel privé gebruikt, zoals een auto of fiets, wordt dit als belastbaar loon beschouwd. De regels variëren echter voor verschillende vervoermiddelen. Hoe zit het specifiek met het privégebruik van een 'ander vervoermiddel'?
Bij een ander vervoermiddel moet je denken aan een motor, bromfiets of scooter. Gebruikt jouw werknemer zo’n vervoermiddel ook privé, dan vormt de waarde in het economische verkeer van dit privégebruik belast loon voor de werknemer.
De vraag is hoe je deze waarde in het economische verkeer van het privégebruik kunt berekenen. Hiervoor moet je een aantal dingen weten, namelijk:
Met deze gegevens kun je de kilometerprijs van het vervoermiddel en de waarde in het economische verkeer van het privégebruik bepalen.
Voor het berekenen van het aantal privékilometers kun je een rittenregistratie bijhouden.
Een werknemer rijdt met een door jou ter beschikking gestelde bromfiets totaal 5.000 km in een jaar. De totale kosten van de bromfiets in dat jaar bedragen € 1.500. Het aantal privékilometers in het jaar bedraagt 600. De kilometerprijs van de bromfiets is dan € 0,30 (€ 1.500 / 5.000 km). De waarde in het economische verkeer van het privégebruik bedraagt vervolgens € 180 (600 km x € 0,30). Het te belasten loon in verband met het privégebruik bedraagt dan dus € 180.
Betaalt de werknemer vanuit zijn nettoloon een eigen bijdrage voor het privégebruik van bijvoorbeeld € 100 per jaar, dan kun je dit bedrag op het hiervoor berekende loon in mindering brengen. In het voorbeeld bedraagt het loon dat jij voor de werknemer belast voor het privégebruik dan € 80 (€ 180 waarde in het economische verkeer - € 100 eigen bijdrage).
Door de aftrek van de eigen bijdrage kan het te belasten loon nooit lager dan nul worden.
De € 80 loon uit het voorbeeld kun je individueel belasten bij de werknemer. De werknemer betaalt dan de belasting. Als dit gebruikelijk is, kun je er echter ook voor kiezen om dit aan te wijzen als eindheffingsloon ten laste van jouw vrije ruimte. Als jij nog ruimte hebt in jouw vrije ruimte, dan is dit onbelast, anders betaal je hierover 80% eindheffing.
Niet alle kilometers zijn privé. Zo zijn de kilometers die jouw werknemer maakt voor woon-werkverkeer voor de loonbelasting niet privé, maar zakelijk. Dit geldt ook voor de kilometers die jouw werknemer overdag maakt tussen het woon- en het werkadres (bijvoorbeeld om thuis iets op te halen of thuis te lunchen).
Rijd jouw werknemer met een omweg, als hij naar zijn werk of naar huis rijdt, bijvoorbeeld om boodschappen voor privé te doen? Dan zijn de extra kilometers van het omrijden wel privé.