26 november 2024

Berekening belastingvrije vergoeding voor opladen elektrische auto

Rijdt een werknemer in een elektrische auto van de zaak? Dan mag je de kosten voor het opladen van deze auto belastingvrij vergoeden. De Belastingdienst heeft specifieke richtlijnen gegeven over hoe deze vergoeding kan worden berekend en welke kosten daarbij in aanmerking komen.

Werkelijke kosten

Als werkgever mag je om te beginnen de werkelijke kosten vergoeden. Volgens de Belastingdienst dien je daarbij uit te gaan van de integrale kostprijs. Om die te berekenen moeten de vaste en variabele kosten gedeeld worden door het aantal verbruikte kWh aan elektriciteit. Variabele kosten zijn de prijs per kWh, bij vaste kosten moet je onder andere denken aan de transportkosten.

Welke elementen bepalen kostprijs?

Voor wat betreft de vermindering van energiebelasting kan deze buiten beschouwing worden gelaten, voor zover deze al wordt opgebruikt door het privégebruik van de stroom door de werknemer. Gebruikt de werknemer zonnepanelen om elektriciteit op te wekken, dan maakt een evenredig deel van de afschrijvingskosten deel uit van de kostprijs en kun je dit onbelast vergoeden. Een eventueel prijsplafond vermindert de kosten en dus ook de onbelaste vergoeding.

Zakelijke transactie

Als werkgever kun je ook met je werknemer een contract afsluiten omtrent de te vergoeden kostprijs. In een dergelijk contract zal het tarief in combinatie met de duur van het contract in overeenstemming moeten zijn met de prijs in de markt. Daarbij is het moment waarop jij als werkgever en je werknemer afspraken maken bepalend.

Let op!

Gebruikt de werknemer voor het opladen van een auto van de zaak een openbare laadpaal, dan kunnen de kosten van het opladen bij die oplaadpaal onbelast worden vergoed.

Bewijslast

Bij een eventuele discussie over de vraag of een werkgever meer heeft vergoed dan de kostprijs, ligt de bewijslast bij de inspecteur.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Extra subsidie voor gebruikte elektrische auto’s in 2024
Er is meer dan € 23 miljoen aan extra subsidie beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. Hoewel de ‘Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) gebruikt’ voor dit jaar al uitgeput was, kunnen particulieren dankzij deze extra middelen alsnog een subsidieaanvraag indienen.
Lees verder
arrow right
Elektrische auto's vrijstelling verlengd tot 2026
De afbouw van de vrijstelling op motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische auto's wordt pas van kracht in 2026, niet in 2025 zoals oorspronkelijk gepland. Echter, bestuurders van plug-in hybride auto's zullen vanaf volgend jaar wel een hogere motorrijtuigenbelasting moeten betalen. Dit is gemeld door RTL Nieuws.
Lees verder
arrow right
Misleidende actieradius van elektrische auto's: koopontbinding
Bij elektrische auto's speelt de actieradius een cruciale rol. Deze bepaalt hoeveel kilometers de auto kan afleggen met een volledig opgeladen accu. Maar wat gebeurt er als de actieradius in de praktijk aanzienlijk lager is dan wat de dealer heeft beloofd? Is het dan mogelijk om de koop te ontbinden?
Lees verder
arrow right