3 september 2020

Btw-heffing afstandsverkopen wijzigt

Het btw-tarief op afstandsverkopen wordt in 2021, voor EU-lidstaten, berekend op basis van het land waar de afnemer van de goederen woont. Wanneer deze verandering in gaat, is nog niet duidelijk.

Internetverkopen

Afstandsverkopen nemen jaarlijks grotere vormen aan. Omdat dit ook deels grensoverschrijdend is, bestaat hiervoor een apart btw-regime. Dit gaat vanaf volgend jaar wijzigen.

Omzetgrens verdwijnt

De huidige internationale afstandsverkoop kent een omzetgrens die voor de meeste EU-lidstaten op € 35.000 ligt. Onder deze grens kan de leverancier de binnenlandse btw in rekening brengen. Boven de grens moet de btw van het land van de koper berekend worden. Dit verschil gaat verdwijnen.

Btw woonland afnemer

Vanaf 2021 moet altijd het btw-tarief berekend worden van het land waar de afnemer van de goederen woont. Dit betekent ook dat vanaf dan veel vaker de btw moet worden aangegeven in de EU-lidstaten waar geleverd wordt.

Administratieve lasten

Om extra administratieve lasten te voorkomen, komt er wel een systeem waarbij de verschuldigde btw in de eigen lidstaat eenvoudiger kan worden afgedragen. De EU-lidstaten gaan deze gelden vervolgens onderling verdelen.

Ingangsdatum nog onduidelijk

Uitvoeringstechnische moeilijkheden leveren onduidelijkheid op voor wat betreft de ingangsdatum. Gepland was 1 januari 2021, maar inmiddels werkt onder meer Nederland aan uitstel tot 1 juli 2021. De EU moet hier definitief over beslissen.

Heb je vragen over zakendoen binnen de EU en btw, neem dan contact met ons op.

Richard van der Vliet

Richard van der Vliet

Accountant | Kantoorpartner

Kristy Logger

Kristy Logger

Administratief medewerkster

Belastingadviseur
Ben jij de belastingadviseur die barst van ambitie en klaar is om zijn fiscale kennis naar een hoger niveau te tillen? Streef je naar het bieden van hoogwaardig fiscaal advies en nauwe samenwerking met onze klanten? Bij ons krijg je niet alleen de vrijheid, maar ook de ruimte om jouw rol te pakken en jouw ambities verder uit te bouwen. Kom ons team versterken bij ons kantoor in Zwaagdijk!
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Update lonenspecial 2023
In de update van de lonenspecial 2023 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeel- en salarisadministratie. De lonenspecial is een handig naslagwerk voor jou als werkgever. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten.
Lees verder
arrow right