6 februari 2024

Btw op servicekosten: nieuw beleid vanaf 2024

Bij het verhuren van een onroerend goed kunnen verhuurders soms ook servicekosten in rekening brengen. Recentelijk heeft de staatssecretaris nieuw beleid aangekondigd met betrekking tot de vraag of er btw moet worden toegepast op deze servicekosten.

Servicekosten

Bij servicekosten gaat het bijvoorbeeld om kosten van schoonmaak en reparaties en huisvuilverwijdering, maar ook bijvoorbeeld het ter beschikking stellen van een alarmsysteem.
Naast servicekosten berekent een verhuurder soms ook kosten voor nutsvoorzieningen door voor de levering van gas, water, elektriciteit, warmte en koude (bijvoorbeeld via een WKO, een Warmte Koude Opslaginstallatie).

Afzonderlijke prestatie of opgaan in verhuur

Om te beoordelen of over de servicekosten wel of geen btw berekend moet worden, moet eerst vastgesteld worden of de servicekosten een afzonderlijke prestatie vormen of opgaan in de verhuur van de onroerende zaak. Bij een afzonderlijke prestatie zal over het algemeen btw berekend moeten worden. Gaan de servicekosten op in de verhuur, dan zal de btw afhangen van de vraag of de verhuur btw-belast of btw-vrijgesteld is.

Beleid tot en met 2023

In het beleid van de staatssecretaris dat in 2013 bekendgemaakt was en dat gold tot en met 2023, was opgenomen dat servicekosten in de zakelijke vastgoedbranche en bij commerciële verhuuractiviteiten van woningbouwcoöperaties (niet zijnde de verhuur van woningen) meestal afzonderlijke prestaties zijn en daarom veelal belast zijn met btw.

Over servicekosten die aan huurders van woningen in rekening worden gebracht was opgenomen dat deze meestal opgaan in de verhuur en daarom veelal vrijgesteld zijn van btw. Alleen servicekosten voor klein onderhoud dat voor rekening en risico van de huurder komt (bijvoorbeeld onderhoud deurbel, brievenbus, deurkrukken en dergelijke) gaan niet in de verhuur op en zijn daarom btw-belast.

Beleid vanaf 2024

In het beleid vanaf 2024 is jurisprudentie verwerkt die na 2013 verschenen is. Uit deze jurisprudentie volgt dat de prestaties waarvoor de servicekosten berekend worden, afzonderlijke prestaties zijn als de huurder zelf kan kiezen wie de dienst verricht en/of als de huurder zelf kan beslissen in welke mate hij de goederen en diensten afneemt.

Nutsvoorzieningen vanaf 2024

Zo is in het nieuwe beleid opgenomen dat bij levering van een nutsvoorziening in ieder geval sprake is van een afzonderlijke prestatie als de huurder vrij zijn gebruik van de nutsvoorziening kan bepalen. Belangrijke aanwijzingen daarvoor zijn een individuele meter en de facturatie aan de hand van werkelijk gebruik. Dit nieuwe beleid geldt overigens niet alleen voor de zakelijke vastgoedbranche maar ook voor de verhuur van woningen.

Servicekosten vanaf 2024

Met betrekking tot servicekosten is in het nieuwe beleid opgenomen dat sprake is van een afzonderlijke prestatie als elke huurder afzonderlijk of de huurders gezamenlijk kunnen kiezen wie de dienst aan hen verricht en als deze dienst als een afzonderlijke post op de factuur is vermeld.

En nu?

De regels zijn niet eenvoudig. Wij kunnen ons voorstellen dat jij twijfelt wat in jouw eigen situatie van toepassing is. Neem daarvoor contact met onze adviseurs op zodat we samen jouw situatie kunnen beoordelen. Gelukkig staat de staatssecretaris toe dat jij nog tot 1 januari 2025 het oude beleid toepast. Bereken jij nu dus wel of geen btw op grond van het oude beleid, dan mag jij dat in 2024 blijven continueren.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Accountant
De uitdagingen variëren van zelfstandig relatiebeheer tot het coachen van het team. Het team bestaat uit een mooie mix van enthousiaste young professionals tot ervaren experts. Juist die young professionals willen veel van jou leren.
Lees verder
arrow right
Belastingdienst lanceert administratietool voor horecaondernemers
De Belastingdienst heeft een nieuwe tool ontwikkeld waarmee horecaondernemers kunnen controleren of hun administratie op orde is. Door middel van ja/nee-vragen krijgen zij inzicht in eventuele tekortkomingen en praktische adviezen om deze te verbeteren.
Lees verder
arrow right
Starten
Als startende ondernemer komt er ontzettend veel op je af waar je niet altijd kennis van hebt. Graag zetten wij samen met jou de eerste stap tot succes!
Lees verder
arrow right
Eindejaarstips 2020
Om 2020 goed af te sluiten hebben wij de eindejaarstips op een rij gezet. Van welke fiscale regelingen kun je nog profiteren? Welke belangrijke aandachtspunten moeten voor het einde van het jaar zeker nog afgehandeld worden? En welke zaken zijn voor jou als werkgever belangrijk? Dit en meer vind je in de eindejaarstips via de onderstaande blokken. Zo ben jij goed voorbereid. Vragen? Neem gerust contact met ons op.
Lees verder
arrow right
Junior adviseur binnendienst verzuim & inkomen
Ben jij nauwkeurig, klantgericht en vind je het leuk om het verschil te maken binnen een groeiende organisatie? Omnyacc blijft groeien en dat betekent volop kansen. Binnen ons team zoeken we een enthousiaste collega die energie krijgt van samenwerken, klantcontact en het verder professionaliseren van onze dienstverlening.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant pre-audit
Ben jij de financieel expert met een scherp oog voor detail en een talent voor cijfers? Wil jij directe impact maken op de groei van ondernemers en bedrijven in diverse branches? Dan is deze rol iets voor jou.
Lees verder
arrow right