Omnyacc

7 juli 2025

Btw-plicht bij EU-aankopen voor vrijgestelde ondernemers

Ondernemers die volledig zijn vrijgesteld van btw of gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (KOR), hoeven in principe geen btw-aangifte te doen. In bepaalde situaties kan dit echter toch verplicht zijn. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer zij goederen of diensten afnemen uit een ander EU-land.

Grens van €10.000 per kalenderjaar

Om te beginnen is van belang of de ondernemer per kalenderjaar al dan niet voor €10.000 of meer aan aankopen in een ander EU-land doet. Is dit niet het geval, dan hoef je als Nederlandse afnemer hiervan geen btw-aangifte te doen. Je mag dan geen Nederlands btw-identificatie nummer verstrekken aan de leverancier en krijgt een factuur met buitenlandse btw.

Wel btw-aangifte

Koop je voor €10.000 of meer per kalenderjaar aan goederen in een ander EU-land, dan moet je hiervan wel btw-aangifte doen in Nederland. Dit moet je doen vanaf de aankoop waarmee je de grens van € 10.000 overschrijdt. Je moet bij jouw belastingkantoor verzoeken om een btw-aangifte.

Btw-aangifte op verzoek

Je mag ook al vanaf de eerste aankoop in de EU btw-aangifte doen, maar moet hiertoe wel eerst een verzoek indienen bij de Belastingdienst. Als dat verzoek wordt ingewilligd, verstrekt jij  aan jouw leverancier(s) jouw Nederlandse btw-identificatienummer en krijg je een factuur zonder btw.

Let op!

Dit betekent echter niet dat jij geen btw verschuldigd bent. De btw geef je immers aan in jouw btw-aangifte bij vraag 4b. Je mag echter de btw niet bij vraag 5b terugvragen omdat je volledig btw-vrijgestelde prestatie verricht. In plaats van buitenlandse btw ben je dan dus Nederlandse btw verschuldigd.

Accijnsgoederen en nieuwe auto’s

Voor de inkoop van accijnsgoederen en nieuwe of bijna nieuwe auto’s in een ander EU-land moet je altijd btw-aangifte doen in Nederland. Je betaalt dan ook de Nederlandse btw.

Aparte regeling voor diensten

Ook voor diensten geldt een aparte regeling. Diensten die verricht zijn door een ondernemer in een ander EU-land en die in Nederland met btw belast zijn, geef je ook aan in Nederland. Van de buitenlandse dienstverrichter krijg je een factuur zonder btw, waarop staat dat de btw naar jou verlegd is. De diensten uit een ander EU-land geef je aan vanaf de eerste euro. De drempel van € 10.000 geldt dus niet voor diensten.

Let op!

Het bovenstaande kan anders zijn als jouw leverancier de kleine ondernemersregeling toepast of als het afstandsverkopen of de margegoederen betreft. Een eerste indicatie of je  incidenteel btw-aangifte moet doen, kun je krijgen met de checklist op de website van de Belastingdienst. Neem voor meer informatie over jouw eigen situatie contact op met onze adviseurs. Zij helpen je graag verder.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Youngtimerregeling verandert: wat betekent dit voor jouw auto?
Heb je een oudere auto van de zaak? Dan kun je te maken krijgen met de aangekondigde wijzigingen in de youngtimerregeling. Wat is de huidige stand van zaken en wat betekenen de veranderingen voor jouw youngtimer?
Lees verder
arrow right
Nog geen duidelijkheid over box 3 vanaf 2028
Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2026, anders dan eerder toegezegd, geen duidelijkheid gegeven over mogelijke aanpassingen van het nieuwe box 3-stelsel dat vanaf 2028 gepland is. Besluitvorming hierover is tot nader order uitgesteld en de aanpassingen zijn niet opgenomen in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting.
Lees verder
arrow right
Lagere verzuimboete voor bv na te late aangifte Vpb
Een bv die de aangifte Vpb 2022 te laat indiende, kreeg van de rechtbank een lagere verzuimboete. Daarbij speelde onder meer mee dat de bv vergelijkbaar was met een eenmanszaak. Wat speelde er in deze zaak?
Lees verder
arrow right