Omnyacc

17 december 2025 

CO2-rapportage vervalt voor bedrijven tot 250 medewerkers vanaf 2027

Bedrijven met maximaal 250 werknemers zullen waarschijnlijk vanaf 2027 niet langer verplicht zijn om te rapporteren over het zakelijke verkeer en woon-werkverkeer van hun medewerkers.

Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM)

Vanaf 1 juli 2024 zijn werkgevers met 100 of meer werknemers verplicht te rapporteren over het zakelijk verkeer én het woon-werkverkeer van hun werknemers. Deze verplichting maakt onderdeel uit van de Omgevingswet van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en staat bekend onder de naam ‘Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit’, afgekort WPM.

Welke gegevens?

Bedrijven die onder deze rapportageverplichting vallen moeten veel gegevens verzamelen. Denk hierbij aan het totaal aantal kilometers dat de werknemers afleggen voor zakelijk en woon-werkverkeer rapporteren en het jaartotaal aan kilometers, uitgesplitst naar soort vervoermiddel en brandstoftype.

Let op!

De gegevens over 2024 moesten uiterlijk 30 juni 2025 ingestuurd zijn, die over 2025 moeten uiterlijk 30 juni 2026 ingeleverd zijn.

Uitzondering voor werkgevers tot 250 werknemers

De administratie van veel mkb-bedrijven is niet ingericht op de rapportageverplichting. Op 15 april 2025 nam de Tweede Kamer daarom al een motie aan over het afschaffen van de WPM voor bedrijven tot 250 werknemers. In een Kamerbrief is nu ook het voornemen aangekondigd om bedrijven tot 250 werknemers uit te zonderen van de verplichting.

Hiervoor is wetgeving in voorbereiding. Het streven is om deze uitzondering per 1 januari 2027 in te laten gaan. Als deze wetgeving op tijd wordt aangenomen, geldt de rapportageverplichting vanaf die datum alleen nog voor bedrijven met 250 of meer werknemers.

Tot 2027 terughoudende handhaving?

Het voornemen betekent niet dat de WPM nu al is afgeschaft voor bedrijven tot 250 werknemers. Bedrijven met 100 of meer werknemers moeten daarom nu gewoon nog aan de rapportageverplichtingen voldoen. De staatssecretaris treedt wel met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in overleg over de handhaving tot 1 januari 2027. Hij wil graag dat gemeenten en omgevingsdiensten tot 1 januari 2027 terughoudend omgaan met hun handhavingsbevoegdheden.

Tip!

Kijk voor meer informatie over de rapportageverplichting op RVO.nl.

Lagere vrachtwagenheffing en boetes vanaf september 2026
De vrachtwagenheffing die vanaf 1 juli 2026 geldt, wordt tijdelijk met 22,3% verlaagd per 1 september 2026. Betaal je de heffing onterecht niet, dan kan de RDW hiervoor boetes opleggen.
Lees verder
arrow right
SLIM-subsidie voor samenwerkingsverbanden start op 22 juni 2026
Samenwerkingsverbanden van mkb-ondernemingen kunnen SLIM-subsidie aanvragen om leren en ontwikkelen binnen hun organisatie te stimuleren. Het aanvraagtijdvak begint op 22 juni 2026 in plaats van 8 juni 2026.
Lees verder
arrow right
SLIM-scholingssubsidie in 2026 opnieuw aan te vragen
Werkgevers, gastouderbureaus en vissersmaatschappen kunnen tot en met 31 december 2026 opnieuw een aanvraag indienen voor de SLIM-scholingssubsidie. Voor collectieven geldt een aanvraagperiode van 1 september tot en met 16 oktober 2026.
Lees verder
arrow right