31 december 2020

Hoe zit het met de fiscale bewaarplicht?

Na elke jaarwisseling ontstaat weer de vraag: hoe zit het ook alweer met de fiscale bewaarplicht? De komst van een nieuw jaar betekent dat je het archief weer kunt opschonen. Wel is het belangrijk om hierbij het bewaartermijn in het oog te houden. Let op dat je sommige stukken niet te vroeg opruimt. Als ondernemer heb namelijk te maken met een fiscale bewaarplicht.

Bewaarplicht in beginsel zeven jaar

De fiscale bewaarplicht bedraagt in beginsel zeven jaar. Dit betekent dat je bijvoorbeeld jouw voorraad- en salarisadministratie van 2013 na 31 december 2020 mag vernietigen. Er zijn echter uitzonderingen.

Termijn soms tien jaar

Akten en aankoopbewijzen inzake onroerend goed zul je sowieso niet snel weggooien, maar formeel bestaat hiervoor een bewaartermijn van tien jaar. Dit heeft onder meer te maken met de herzieningstermijn in de omzetbelasting voor onroerend goed van tien jaar.

Let op!

Je moet de gehele administratie ook tien jaar bewaren als je elektronische diensten, radio- en televisieomroepdiensten en telecommunicatiediensten levert.

Termijn soms vijf jaar

Binnen de salarisadministratie geldt soms een kortere bewaartermijn van vijf jaar. De volgende gegevens moet je ten minste vijf kalenderjaren na het einde van de dienstbetrekking bewaren:

  • loonbelastingverklaringen of formulieren met de gegevens voor de loonheffingen, zoals het Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen
  • kopieën van het identiteitsbewijs
  • kopieën van beschikkingen of verklaringen die je van jouw werknemer hebt gekregen

Let op!

Je moet ook de oude verklaringen en formulieren bewaren als die zijn vervangen door nieuwe.

Tot slot

Heb je vragen over de fiscale bewaarplicht? Ben je benieuwd of jij je archief kunt opschonen? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs adviseren je graag.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

King Finance
Met King Finance heb je overzicht en grip op jouw financiën. 
Lees verder
arrow right
Btw-verhoging voor culturele sector en boeken vanaf 2026
Per 1 januari 2026 wordt het btw-tarief voor de culturele sector en voor boeken, kranten en tijdschriften aangepast. Het huidige tarief van 9% zal dan worden verhoogd naar het algemene tarief van 21%. Deze wijziging is opgenomen in het Belastingplan 2025. De maatregel is bedoeld om niet alleen extra inkomsten te genereren, maar ook om de btw-wetgeving te vereenvoudigen.
Lees verder
arrow right
Michel Krediet

Michel Krediet

Registeraccountant

Btw-vraagstukken
Zit jij met een ingewikkelde btw-kwestie? Onze specialisten behandelen dagelijks btw-vraagstukken en kennen alle ins en outs van de complexe wetgeving. 
Lees verder
arrow right
Visionplanner
Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
Lees verder
arrow right