31 december 2020

Hoe zit het met de fiscale bewaarplicht?

Na elke jaarwisseling ontstaat weer de vraag: hoe zit het ook alweer met de fiscale bewaarplicht? De komst van een nieuw jaar betekent dat je het archief weer kunt opschonen. Wel is het belangrijk om hierbij het bewaartermijn in het oog te houden. Let op dat je sommige stukken niet te vroeg opruimt. Als ondernemer heb namelijk te maken met een fiscale bewaarplicht.

Bewaarplicht in beginsel zeven jaar

De fiscale bewaarplicht bedraagt in beginsel zeven jaar. Dit betekent dat je bijvoorbeeld jouw voorraad- en salarisadministratie van 2013 na 31 december 2020 mag vernietigen. Er zijn echter uitzonderingen.

Termijn soms tien jaar

Akten en aankoopbewijzen inzake onroerend goed zul je sowieso niet snel weggooien, maar formeel bestaat hiervoor een bewaartermijn van tien jaar. Dit heeft onder meer te maken met de herzieningstermijn in de omzetbelasting voor onroerend goed van tien jaar.

Let op!

Je moet de gehele administratie ook tien jaar bewaren als je elektronische diensten, radio- en televisieomroepdiensten en telecommunicatiediensten levert.

Termijn soms vijf jaar

Binnen de salarisadministratie geldt soms een kortere bewaartermijn van vijf jaar. De volgende gegevens moet je ten minste vijf kalenderjaren na het einde van de dienstbetrekking bewaren:

  • loonbelastingverklaringen of formulieren met de gegevens voor de loonheffingen, zoals het Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen
  • kopieën van het identiteitsbewijs
  • kopieën van beschikkingen of verklaringen die je van jouw werknemer hebt gekregen

Let op!

Je moet ook de oude verklaringen en formulieren bewaren als die zijn vervangen door nieuwe.

Tot slot

Heb je vragen over de fiscale bewaarplicht? Ben je benieuwd of jij je archief kunt opschonen? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs adviseren je graag.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

25 tips voor je bedrijfsfinanciering
Met hun bancaire achtergrond, opleiding tot financieringsspecialist en ervaring geven onze financieringsspecialisten Jos de Lange en William van Haaster je 25 tips op gebied van bedrijfsfinancieringen.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant
Wil jij niet alleen met cijfers werken, maar ook echt iets betekenen voor klanten? Zoek je een baan waarin je kunt groeien en blijven leren? Bij Omnyacc zoeken we een enthousiaste assistent accountant die klaar is voor een nieuwe stap. Je werkt met fijne collega’s, krijgt veel kansen om jezelf te ontwikkelen en wordt goed begeleid in je carrière.
Lees verder
arrow right
Lonenspecial 2021
Voor jou als werkgever is het belangrijk om op de hoogte te zijn op het gebied van personeels- en salarisadministratie. In de lonenspecial 2021 vind je de belangrijkste wijzigingen op dit gebied. De lonenspecial is een handig naslagwerk. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten.
Lees verder
arrow right