31 december 2020

Hoe zit het met de fiscale bewaarplicht?

Na elke jaarwisseling ontstaat weer de vraag: hoe zit het ook alweer met de fiscale bewaarplicht? De komst van een nieuw jaar betekent dat je het archief weer kunt opschonen. Wel is het belangrijk om hierbij het bewaartermijn in het oog te houden. Let op dat je sommige stukken niet te vroeg opruimt. Als ondernemer heb namelijk te maken met een fiscale bewaarplicht.

Bewaarplicht in beginsel zeven jaar

De fiscale bewaarplicht bedraagt in beginsel zeven jaar. Dit betekent dat je bijvoorbeeld jouw voorraad- en salarisadministratie van 2013 na 31 december 2020 mag vernietigen. Er zijn echter uitzonderingen.

Termijn soms tien jaar

Akten en aankoopbewijzen inzake onroerend goed zul je sowieso niet snel weggooien, maar formeel bestaat hiervoor een bewaartermijn van tien jaar. Dit heeft onder meer te maken met de herzieningstermijn in de omzetbelasting voor onroerend goed van tien jaar.

Let op!

Je moet de gehele administratie ook tien jaar bewaren als je elektronische diensten, radio- en televisieomroepdiensten en telecommunicatiediensten levert.

Termijn soms vijf jaar

Binnen de salarisadministratie geldt soms een kortere bewaartermijn van vijf jaar. De volgende gegevens moet je ten minste vijf kalenderjaren na het einde van de dienstbetrekking bewaren:

  • loonbelastingverklaringen of formulieren met de gegevens voor de loonheffingen, zoals het Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen
  • kopieën van het identiteitsbewijs
  • kopieën van beschikkingen of verklaringen die je van jouw werknemer hebt gekregen

Let op!

Je moet ook de oude verklaringen en formulieren bewaren als die zijn vervangen door nieuwe.

Tot slot

Heb je vragen over de fiscale bewaarplicht? Ben je benieuwd of jij je archief kunt opschonen? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs adviseren je graag.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Snelstart
SnelStart is een eenvoudig en overzichtelijk boekhoudpakket waarmee je veel tijd bespaart.
Lees verder
arrow right
Gebruikersheffing ozb bij leegstand bedrijfspand: wel of niet verschuldigd?
Voor niet-woningen kan naast de eigenaar ook de gebruiker een aanslag onroerendezaakbelasting (ozb) ontvangen. Maar geldt deze gebruikersheffing ook als een pand leegstaat?
Lees verder
arrow right
ISDE-subsidie verlengd tot en met 2026
De Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) wordt ook in 2026 voortgezet. Het kabinet heeft dit besluit genomen op basis van een evaluatie waaruit bleek dat de regeling zeer succesvol is.
Lees verder
arrow right
Niels Gerritsma

Niels Gerritsma

Belastingadviseur

Belastingadviseur
Ben jij klaar voor een zelfstandige functie waarin jij je expertise voor fiscale advisering kunt laten zien? Bij ons krijg je de kans om een perfecte balans te vinden tussen advies verlenen en nauw contact onderhouden met onze klanten. Wij nodigen je uit om je professionele skills en enthousiasme in te zetten en mee te denken met zowel onze collega's als klanten. 
Lees verder
arrow right