Omnyacc

20-02-2025

Fouten in vooraf ingevulde aangifte IB 2022 en 2023

In de vooraf ingevulde aangifte (VIA) inkomstenbelasting (IB) 2022 en 2023 kunnen fouten voorkomen. De Belastingdienst stuurt hierover momenteel brieven.

Onjuiste wisselkoersen

In de VIA IB 2022 en 2023 kunnen onjuiste wisselkoersen gebruikt zijn. Hierdoor kan er mogelijk een verkeerde verrekenbare buitenlandse bronbelasting of kunnen er verkeerde saldi van buitenlandse bank-, spaar- en beleggingsrekeningen in de VIA opgenomen zijn.

Wat nu?

Het gebruik van de onjuiste wisselkoersen in de VIA betekent niet automatisch dat je aangiften IB 2022 en/of 2023 fouten bevatten. Mogelijk speelde dit probleem niet in jouw VIA, mogelijk zijn onjuiste wisselkoersen al onderkend bij het invullen van jouw aangiften IB. Je hoeft dan ook niet zelf in actie te komen, maar kunt wachten op een brief van de Belastingdienst.

Brief Belastingdienst

Ontvang je een brief van de Belastingdienst hierover en staat daarin dat je in actie moet komen? Neem dan contact met ons op. Op de achterkant van de brief staat het bedrag dat in de VIA was opgenomen én het juiste bedrag. Wij kunnen jouw aangiften dan controleren met deze bedragen en waar nodig nieuwe aangiften IB voor jou indienen.

Let op!

Je hoeft niet in actie te komen als een nieuwe aangifte IB zou leiden tot een teruggaaf van maximaal € 15. De Belastingdienst keert in zo’n geval al automatisch een bedrag van € 15 uit op jouw bij de Belastingdienst bekende bankrekeningnummer.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Nog geen duidelijkheid over box 3 vanaf 2028
Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2026, anders dan eerder toegezegd, geen duidelijkheid gegeven over mogelijke aanpassingen van het nieuwe box 3-stelsel dat vanaf 2028 gepland is. Besluitvorming hierover is tot nader order uitgesteld en de aanpassingen zijn niet opgenomen in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting.
Lees verder
arrow right
Aftrek zorgkosten mogelijk afgeschaft vanaf 2028
Als je zorgkosten maakt, kun je deze onder voorwaarden aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting (IB). Het kabinet heeft op Prinsjesdag voorgesteld om deze aftrek vanaf 2028 af te schaffen.
Lees verder
arrow right
Btw over motorrijtuigenbelasting bij lease vanaf 2027
Vanaf 2027 kan er iets veranderen in de btw-berekening over de motorrijtuigenbelasting (mrb) die in je leasebedrag wordt doorberekend. Is de doorberekende mrb een doorlopende post, dan hoeft de leasemaatschappij hierover ook vanaf 2027 geen btw te berekenen. Bij een zogenoemde quasi-doorlopende post ligt dit anders. Hoe zit dat?
Lees verder
arrow right