14 april 2020

Huuropschorting winkeliers

De retailsector heeft afspraken gemaakt met verhuurders en andere partijen. Hieruit is een akkoord gekomen over huuropschorting voor winkeliers die financiële problemen hebben door het coronavirus.

Omzetdaling

De huuropschorting is mogelijk bij een omzetverlies van minstens 25% over de maanden april, mei en juni. De huuropschorting bedraagt dan minstens 50%, als het omzetverlies het gevolg is van het coronavirus.

Noodzakelijk en mogelijk

Uitgangspunt van de huuropschorting is dat deze noodzakelijk moet zijn voor de betrokken winkelier, maar anderzijds ook mogelijk moet zijn voor de verhuurder.

Geen uitzettingen

Onderdeel van het akkoord is ook dat er geen huuruitzettingen zullen plaatsvinden.

Kwijtschelding

De huuropschorting is onderdeel van een breder akkoord tussen de retailsector, verhuurders, banken en de overheid. Dit akkoord bevat op langere termijn ook de mogelijkheid tot kwijtschelding van huurschulden. Er zal dan eerst worden onderzocht wat de werkelijke schade voor de betreffende winkelier is.

Geen verplichting

Het akkoord is een afspraak tussen vertegenwoordigers van genoemde sectoren, maar bevat geen wettelijke verplichting. Er is wel een verwachting dat partijen zich eraan zullen houden, daar waar eerdere afspraken niet mogelijk bleken.

Heb je vragen over huuropschorting? Wij ondersteunen je graag.

Disclaimer

Omnyacc doet haar best om de informatie volledig te laten zijn. Echter, de ontwikkelingen en aanpassingen volgen elkaar in snel tempo op. De corona maatregelen zijn bijzondere maatregelen in een bijzondere tijd en de Rijksoverheid speelt in op wijzigingen in de omstandigheden en verbeteringen en aanvullingen van de regelingen. Onze nieuwsberichten kunnen om die reden niet meer up to date zijn op het moment dat deze door jou worden gelezen.

Sterk leiderschap en effectieve teams
Groei brengt kansen, maar ook complexe uitdagingen. Meer medewerkers, meer klanten en meer verantwoordelijkheden vragen om sterk leiderschap. Zonder de juiste aansturing ontstaat al snel werkdruk, onrust, verlies van focus en miscommunicatie. Met ons leiderschapsprogramma helpen we leidinggevenden om sterker te sturen, hechtere teams te vormen en samenwerking te verbeteren. Je krijgt praktische tools die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk. Zo haal je vanaf dag één het maximale uit jezelf én je team.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant
Jouw hart gaat sneller kloppen van samenstelwerkzaamheden en klantcontact, maar daar stop je niet: je kijkt verder dan het werk op je bureau. Je denkt bewust na over waarom we werken zoals we doen, ondersteunt je collega’s en je draagt actief bij aan het verbeteren van interne processen.
Lees verder
arrow right
Hond meenemen naar het werk kan arbeidsvoorwaarde zijn
Rechters krijgen in het arbeidsrecht regelmatig bijzondere vragen voorgelegd. Zo ook in een recente zaak waarin centraal stond of het meenemen van een hond naar het werk als arbeidsvoorwaarde geldt.
Lees verder
arrow right
Dimitri Ulrich

Dimitri Ulrich

Relatiebeheerder

Werving en selectie
Kwalitatief goed personeel is het belangrijkste kapitaal van jouw organisatie. Het werven en selecteren van de juiste werknemers is erg belangrijk.
Lees verder
arrow right