Omnyacc

3 februari 2025

Loonheffing bij personeelsfeest: op de zaak of elders?

Wanneer je een feest organiseert voor je personeel, moet je er rekening mee houden dat dit mogelijk als loon wordt beschouwd voor de loonheffingen. Of dit het geval is, hangt af van de locatie van het feest en de keuzes die je maakt.

Feest op de zaak

Organiseer je een feest op de zaak, dan is dat over het algemeen voor de loonheffingen de goedkoopste optie. Voor drinken en borrelhapjes, eventuele huur van tafels en stoelen of de kosten van een optreden van een band hoef je namelijk niets tot het loon van je werknemers voor de loonheffingen te rekenen.

Let op

Als op het feest ook een maaltijd genuttigd wordt, moet je in 2025 wel € 3,95 per maaltijd tot het loon van de werknemer rekenen. Neemt de werknemer ook zijn partner mee, dan tel je 2 x € 3,95 tot het loon van je werknemer.

Werkkostenregeling 

Meestal kiezen werkgevers er echter voor om het maaltijdforfait aan te wijzen als eindheffingsloon in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). De werknemers betalen dan geen belasting hierover. Jij als werkgever misschien wel, maar dat is afhankelijk van de hoogte van de vrije ruimte en de overige eindheffingsloonbestanddelen die in 2025 aangewezen worden in die vrije ruimte. Bij overschrijding van de vrije ruimte betaal je 80% eindheffing over de overschrijding.

Feest elders 

Organiseer je het feest elders, bijvoorbeeld in een bar of restaurant, dan vormen alle kosten die je maakt loon voor je werknemers voor de werkelijke kosten. Je kunt de maaltijd dan dus niet ‘afkopen’ voor € 3,95 per werknemer. Ook de kosten voor bijvoorbeeld een band die je dan inhuurt, vormen loon voor je werknemers.

Tip!

Houd je een feest elders, dan kun je ervoor kiezen om de kosten aan te wijzen als eindheffingsloon in de vrije ruimte. Je werknemers betalen dan geen belasting en jij betaalt alleen belasting als je in 2025 je vrije ruimte overschrijdt.

Let op!

Om aan te kunnen wijzen als eindheffingsloon moeten de kosten overigens wel gebruikelijk zijn. Maak je ongebruikelijke kosten die een vergelijkbare werkgever niet zou maken voor vergelijkbare werknemers, dan kan de Belastingdienst met een beroep op de gebruikelijkheidstoets de aanwijzing in de vrije ruimte weigeren.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Youngtimerregeling verandert: wat betekent dit voor jouw auto?
Heb je een oudere auto van de zaak? Dan kun je te maken krijgen met de aangekondigde wijzigingen in de youngtimerregeling. Wat is de huidige stand van zaken en wat betekenen de veranderingen voor jouw youngtimer?
Lees verder
arrow right
Voorstellen voor aanpassing WIA naar de Tweede Kamer
Eind augustus zijn verschillende voorstellen naar de Tweede Kamer gestuurd om de uitvoering van de WIA te vereenvoudigen. Het wetsvoorstel bevat maatregelen die het ziekte- en arbeidsongeschiktheidsstelsel beter uitvoerbaar, begrijpelijker en betaalbaarder moeten maken.
Lees verder
arrow right
Btw over motorrijtuigenbelasting bij lease vanaf 2027
Vanaf 2027 kan er iets veranderen in de btw-berekening over de motorrijtuigenbelasting (mrb) die in je leasebedrag wordt doorberekend. Is de doorberekende mrb een doorlopende post, dan hoeft de leasemaatschappij hierover ook vanaf 2027 geen btw te berekenen. Bij een zogenoemde quasi-doorlopende post ligt dit anders. Hoe zit dat?
Lees verder
arrow right