25 november 2022

Mag je btw alleen bij afgescheiden ruimtes aftrekken? 

Als je een pand zowel voor belaste als vrijgestelde prestaties gebruikt, kun je de aftrek van btw alleen baseren op het werkelijke gebruik als de ruimtes in het pand zijn afgescheiden. Hoe zit dit?

Voorbelasting

Als ondernemer mag je de door jou betaalde btw op zakelijke uitgaven, de voorbelasting, in beginsel in aftrek brengen als je zelf ook belaste prestaties verricht. Verricht je ook vrijgestelde prestaties, dan mag dit maar ten dele.

Omzet als uitgangspunt

Jouw omzetverhouding is voor wat betreft de verdeling in ‘aftrekbaar’ en ‘niet-aftrekbaar’ het uitgangspunt. Is het werkelijke gebruik aantoonbaar een betere indicatie, dan wordt de aftrek gebaseerd op het werkelijke gebruik.

Ruimtes niet afgescheiden

In een rechtszaak die speelde bij de rechtbank Zeeland West-Brabant wilde een fysiotherapeut de aftrek van btw op zijn pand berekenen op basis van het werkelijke gebruik van de ruimtes voor belaste en vrijgestelde prestaties. De betreffende ruimtes waren echter niet afgescheiden door deuren, zodat de inspecteur de berekening niet volgde. De rechtbank steunde de inspecteur hierin.

Niet objectief en nauwkeurig te bepalen

Volgens de rechtbank was het exacte gebruik van de ruimtes voor belaste en vrijgestelde prestaties niet objectief en nauwkeurig te bepalen. De fysiotherapeut had tijdens het hoorgesprek zelf toegegeven dat bepaalde ruimtes gemengd werden gebruikt, hoewel hiervoor de btw volledig was teruggevraagd. Ook bleek uit de bouwtekeningen dat bepaalde ruimtes niet met deuren konden worden afgesloten, zodat niet te bepalen was of deze voor belaste dan wel vrijgestelde prestaties werden gebruikt. De teruggaafbeschikking bleef dan ook in stand.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Zorg voor juist energielabel voor jouw kantoorpand
Beschikt jouw kantoorpand al over een juist energielabel? Zorg dat je dit voor 1 januari 2023 hebt geregeld. Als je dit niet goed regelt dreigt sluiting voor je pand. Uit cijfers van RVO blijkt dat vele tienduizenden kantoorpanden nog niet beschikken over het juiste energielabel.
Lees verder
arrow right
Kantoor aan huis fiscaal aantrekkelijk?
Heb jij een kantoor aan huis? Is de werkruimte gekwalificeerd of niet-gekwalificeerd? Welke rechtsvorm heeft jouw onderneming? Allemaal aspecten die beïnvloeden of jouw kantoor aan huis fiscaal aantrekkelijk is. Wat zijn de eisen?
Lees verder
arrow right
Controleleider
Vanuit Omnyacc in Control richten we ons met het team op de assurance werkzaamheden. Door een groeiend klantenbestand zoeken we versterking binnen het team. Jij krijgt als Controleleider energie van het coachen en begeleiden van collega's. 
Lees verder
arrow right
Accountant Hoorn
Ben jij op zoek naar een accountant of adviseur die je kan helpen in elke fase van het ondernemerschap? Dan ben je bij Omnyacc Hoorn aan het juiste adres. Onze accountants kunnen je helpen bij het starten van je onderneming, in de groeifase bij het aantrekken van personeel, arbodienstverlening en verzuim, bij de administratie of fiscale zaken, maar ook bij het overdragen van je bedrijf en je pensioen. Wij doen alles om jou als ondernemer zo goed mogelijk bij te staan. Wil je meer weten over Omnyacc Hoorn? Lees dan snel verder.
Lees verder
arrow right
Lonenspecial 2025
Als werkgever is het belangrijk om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van personeels- en salarisadministratie. De Lonenspecial 2025 biedt een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en dient als praktisch naslagwerk. Hiermee ben je altijd up-to-date met de laatste actualiteiten. Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op!
Lees verder
arrow right
Xander Müller

Xander Müller

Accountant