30 april 2020

Mag je de temperatuur opnemen van jouw werknemers?

Mag je in het kader van de coronacrisis de temperatuur van jouw werknemers opnemen? Het is begrijpelijk dat je als werkgever de kans op besmetting zo klein mogelijk wilt maken en wilt voldoen aan de richtlijnen van het RIVM.

Niet toegestaan

Alhoewel een dergelijke actie begrijpelijk is en zeker als het met een oorthermometer of een thermische camera gebeurt - weinig belastend voor de medewerker -, is dit niet toegestaan. Er worden namelijk medische gegevens van werknemers verwerkt en dit is zonder wettelijke juridische grondslag niet toegestaan.

AVG

Dit is in strijd met de privacywetgeving, zoals verankerd in de Algemene Verordening Persoonsgegevens. De grondslag kan niet gevonden worden in verkregen toestemming van de werknemer. De werknemer verkeert namelijk ten opzichte van de werkgever in een afhankelijkheidsrelatie. Dit kan betekenen dat hij zich onder druk gezet kan voelen of voelt om toch zijn toestemming te verlenen. De toestemming is dan niet in vrijheid verkregen.

Bedrijfsarts

Mocht je als werkgever om wat voor reden dan ook twijfels hebben over de gezondheid van jouw werknemers, dan kan je hen doorsturen naar de bedrijfsarts. Alleen een (bedrijfs)arts mag werknemers controleren. De arts deelt de uitslag vervolgens alleen met de werknemer. De werknemer op zijn beurt hoeft niet aan jou als werkgever te vertellen dat hij of zij corona heeft.

GGD

Vermoedt de arts dat de werknemer het coronavirus weleens onder de leden zou kunnen hebben? Dan neemt de arts met spoed contact op met de regionale GGD. De GGD kan dan in overleg met jou maatregelen treffen voor op de werkvloer.

Naar huis sturen

Je mag een werknemer die verkoudheids- of griepverschijnselen heeft, wel - onder de bijzondere omstandigheden van de coronacrisis - naar huis sturen.

Melden

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de handhavingsinstantie van de privacywetgeving, raadt werknemers aan om dergelijke zaken te melden bij de ondernemingsraad en bij de functionaris voor de gegevensbescherming. Stopt het temperaturen niet, dan kan de AP handhavend optreden en de verwerking stilleggen.

Disclaimer

Omnyacc doet haar best om de informatie volledig te laten zijn. Echter, de ontwikkelingen en aanpassingen volgen elkaar in snel tempo op. De corona maatregelen zijn bijzondere maatregelen in een bijzondere tijd en de Rijksoverheid speelt in op wijzigingen in de omstandigheden en verbeteringen en aanvullingen van de regelingen. Onze nieuwsberichten kunnen om die reden niet meer up to date zijn op het moment dat deze door jou worden gelezen.

Bedrijfsovername en fusie
Een fusie of bedrijfsovername heeft financieel, fiscaal en juridisch grote gevolgen. Daarom is het verstandig om onze specialisten in te schakelen.
Lees verder
arrow right
Accountant Den Helder
Twijfel je weleens over de koers die je wilt varen met je bedrijf? Of is het prettig zo nu en dan te kunnen klankborden? Bij Omnyacc Den Helder staan er 70 specialisten voor je klaar. Naast de accountant die voor jou de jaarrekening opstelt en je op breed financieel vlak adviseert, vind je bij ons een team van specialisten die antwoord geeft op al jouw ondernemersvragen. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Lees snel verder.
Lees verder
arrow right
Belastingadviseur | Leeuwarden
Ben jij klaar voor een zelfstandige functie waarin jij je expertise voor fiscale advisering kunt laten zien? Bij ons krijg je de kans om een perfecte balans te vinden tussen advies verlenen en nauw contact onderhouden met onze klanten. Wij nodigen je uit om je professionele skills en enthousiasme in te zetten en mee te denken met zowel onze collega's als klanten. 
Lees verder
arrow right
Reorganisatie en ontslag
Onze HRM-specialisten en arbeidsrechtjuristen staan klaar om je van a tot z te begeleiden.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right