12 juni 2024

Privékilometers en bedrijfsauto's: hoeveel is toegestaan?

Indien een ondernemer of werknemer een bestelauto strikt voor zakelijke doeleinden gebruikt, kan de bijtelling worden vermeden zonder het bijhouden van een kilometeradministratie. Maar wat als die persoon gedurende het jaar de beschikking krijgt over een personenauto of een bestelauto die niet uitsluitend zakelijk wordt gebruikt, en de oorspronkelijke uitsluitend zakelijk gebruikte bestelauto inruilt? Hoeveel kilometers voor privégebruik zijn dan toegestaan?

Bestelauto alleen zakelijk gebruikt

Voor bestelauto’s die alleen zakelijk gebruikt worden, kan een verklaring ‘Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ worden ingevuld en ingediend bij de Belastingdienst. Men krijgt dan geen bijtelling vanwege het privégebruik van de auto, want dat is verboden. Een kilometeradministratie is niet nodig.

Let op!

Gebruikt men de bestelauto echter toch privé, al is het maar één kilometer, dan kan dit een navordering of naheffing plus boete opleveren.

Auto ingewisseld

Onlangs gaf de Belastingdienst antwoord op de vraag hoeveel kilometer een personenauto privé gebruikt mag worden, als in het jaar in eerste instantie een alleen zakelijk gebruikte bestelauto ter beschikking stond. Dit blijkt maximaal 500 kilometer te zijn.

Niet tijdevenredig toepassen

Anders dan bij een auto die slechts een deel van het jaar ter beschikking wordt gesteld, hoeft in dit geval het aantal privékilometers niet tijdevenredig te worden herrekend. Er staat immers het hele jaar een auto ter beschikking: eerst de alleen zakelijk gebruikte bestelauto en daarna de personenauto. De Belastingdienst gaat ervan uit dat de bestelauto met genoemde verklaring niet privé is gebruikt. Daarom mag in dit geval met de personenauto in de rest van het jaar nog maximaal 500 km privé worden gereden zonder dat de bijtelling van toepassing is.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Update lonenspecial 2022
In de update van de lonenspecial 2022 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeel- en salarisadministratie. De lonenspecial is een handig naslagwerk voor jou als werkgever. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. 
Lees verder
arrow right
Btw-vrijstelling voor maatschappelijk werk en schuldhulpverlening wordt verplicht
Vanaf 1 januari 2026 wordt de btw-vrijstelling voor instellingen in de maatschappelijke dienstverlening en schuldhulpverlening verplicht opgenomen in de wet. Dit volgt op een arrest van de Hoge Raad uit 2023 dat eerdere lagere regelgeving ongeldig verklaarde. Tot nu toe mochten instellingen nog kiezen, maar straks is toepassing van de vrijstelling verplicht, met mogelijke gevolgen voor de aftrek van eerder betaalde btw.
Lees verder
arrow right
HR-detachering
Voor een kleine(re) onderneming geeft een eigen HRM-adviseur op de loonlijst hoge overheadkosten en als grote(re) ondernemer is het vaak lastig om een goede en ervaren HRM-adviseur aan te trekken en te behouden. Maar wij hebben goed nieuws! Detachering van onze ervaren HRM-adviseurs. Ons talent bij jou in huis.
Lees verder
arrow right
Stage samenstelpraktijk
Op zoek naar een stage waarin je echt iets leert én je digitale talent kunt inzetten? Dan zit je goed bij ons kantoor in Schagen! In deze 16-weekse stage combineer je praktijkervaring in de samenstelpraktijk met werken in een moderne, digitale werkomgeving. Zo ontwikkel je je vakkennis en je digitale vaardigheden, allemaal in één stage.
Lees verder
arrow right
Medewerker secretariaat
Ben jij het gastvrije gezicht dat onze klanten in Leeuwarden ontvangt? Werk je graag in een groeiende organisatie waarin je samenwerkt met verschillende teams? Dan is dit jouw kans! Omnyacc is volop in ontwikkeling. Door de recente groei van onze kantoren in Groningen en Assen zijn we op zoek naar een nieuwe medewerker secretariaat die ons team in Leeuwarden komt versterken. Een mooie stap die zorgt voor meer samenwerking en verbinding binnen onze regio. In deze functie werk je vanuit Leeuwarden voor je eigen team, maar ondersteun je ook het secretariaat van Groningen en Assen bij diverse administratieve en organisatorische taken. Zo krijg je een veelzijdige en dynamische rol binnen een organisatie die volop in beweging is en waarin jij actief bijdraagt aan onze verdere groei.
Lees verder
arrow right