12 juni 2024

Privékilometers en bedrijfsauto's: hoeveel is toegestaan?

Indien een ondernemer of werknemer een bestelauto strikt voor zakelijke doeleinden gebruikt, kan de bijtelling worden vermeden zonder het bijhouden van een kilometeradministratie. Maar wat als die persoon gedurende het jaar de beschikking krijgt over een personenauto of een bestelauto die niet uitsluitend zakelijk wordt gebruikt, en de oorspronkelijke uitsluitend zakelijk gebruikte bestelauto inruilt? Hoeveel kilometers voor privégebruik zijn dan toegestaan?

Bestelauto alleen zakelijk gebruikt

Voor bestelauto’s die alleen zakelijk gebruikt worden, kan een verklaring ‘Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ worden ingevuld en ingediend bij de Belastingdienst. Men krijgt dan geen bijtelling vanwege het privégebruik van de auto, want dat is verboden. Een kilometeradministratie is niet nodig.

Let op!

Gebruikt men de bestelauto echter toch privé, al is het maar één kilometer, dan kan dit een navordering of naheffing plus boete opleveren.

Auto ingewisseld

Onlangs gaf de Belastingdienst antwoord op de vraag hoeveel kilometer een personenauto privé gebruikt mag worden, als in het jaar in eerste instantie een alleen zakelijk gebruikte bestelauto ter beschikking stond. Dit blijkt maximaal 500 kilometer te zijn.

Niet tijdevenredig toepassen

Anders dan bij een auto die slechts een deel van het jaar ter beschikking wordt gesteld, hoeft in dit geval het aantal privékilometers niet tijdevenredig te worden herrekend. Er staat immers het hele jaar een auto ter beschikking: eerst de alleen zakelijk gebruikte bestelauto en daarna de personenauto. De Belastingdienst gaat ervan uit dat de bestelauto met genoemde verklaring niet privé is gebruikt. Daarom mag in dit geval met de personenauto in de rest van het jaar nog maximaal 500 km privé worden gereden zonder dat de bijtelling van toepassing is.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Accountant
Ben jij een gedreven accountant met een passie voor ondernemerschap en groei? Wil je niet alleen cijfers controleren, maar ook ondernemers écht vooruithelpen? En lijkt het je fantastisch om mee te bouwen aan een nieuw kantoor in Groningen? Dan hebben wij dé uitdaging voor jou! Bij Omnyacc Groningen krijg je de unieke kans om een pioniersrol te vervullen. Ons nieuwe kantoor richt zich op de groei van ondernemers en biedt integrale, holistische oplossingen die verder gaan dan de cijfers.
Lees verder
arrow right
Subsidie voor flexibeler gebruik van elektriciteit
Het kabinet stelt € 62 miljoen subsidie beschikbaar voor bedrijven die problemen ondervinden als gevolg van het overbelaste stroomnet. De subsidie, de Flex-e regeling, is beschikbaar voor het inwinnen van advies of voor het doen van noodzakelijke investeringen om het elektriciteitsgebruik flexibeler te maken.
Lees verder
arrow right
Accountmanager Verzuim & Inkomen
Wil jij organisaties adviseren over verzuimmanagement en inkomensverzekeringen? Kansen signaleren én impact maken binnen een groeiend team? Bij Omnyacc bieden we jou de mogelijkheid om je expertise in te zetten en verder te ontwikkelen. Je geeft objectieve adviezen die passen bij de klant. Woon je in Friesland of Groningen? Dan is deze kans bij Omnyacc jou op het lijf geschreven!
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
WNT-controle
Ben je een (semi-)publieke instelling en val je onder de wet normering topinkomens (WNT)? Wij kunnen de accountantscontrole volgens het WNT-protocol uitvoeren en je van de benodigde verklaring voorzien.
Lees verder
arrow right