3 juni 2024

Rapportageverplichting voor mobiliteit van werknemers per 1 juli

Werkgevers met 100 of meer werknemers zijn vanaf 1 juli van dit jaar verplicht gegevens over de mobiliteit van hun werknemers te registreren en hierover in 2025 te rapporteren. Deze verplichting geldt voor zakelijke reizen en woon-werkverkeer.

Doel

De verplichting staat bekend onder de naam ‘Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit”, afgekort WPM. Het doel van de verplichte rapportage is inzicht verkrijgen in de CO2-uitstoot inzake de mobiliteit van werknemers. Op termijn zullen de gegevens worden gebruikt om hieraan een maximum te kunnen stellen waaraan verplicht moet worden voldaan.

Ingangsdatum uitgesteld

De verplichte melding zou oorspronkelijk ingaan op 1 januari van dit jaar, maar is verplaatst naar 1 juli om zodoende meer voorbereidingstijd te bieden. De gegevens over 2024 moeten uiterlijk 30 juni 2025 zijn ingestuurd. Indienen moet digitaal gebeuren via de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl) met behulp van eHerkenning niveau 2+.

Aantal werknemers

De verplichting geldt overigens alleen voor werkgevers die minstens 100 werknemers in dienst hebben met een werkweek van minimaal 20 uur. Het gaat om het totaal aan werknemers dat in alle vestigingen van het bedrijf werkzaam is. Uitzendkrachten en ingehuurde gedetacheerden tellen niet mee.

Aanvullende info

Op de site van de RVO vind je aanvullende informatie over welke gegevens je moet aanleveren en hoe je dit moet doen. Daar vind je ook een handreiking van RVO. Zo moet je onder meer onderscheid maken in de soort vervoer en de brandstof die je werknemers voor het reizen hebben gebruikt. Op basis van de gemelde gegevens wordt de CO2-uitstoot van je organisatie gemeten en aan jou gerapporteerd. Ook krijg je verwijzingen naar informatie over (verdere) verduurzaming.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Berend Bakker

Berend Bakker

Relatiebeheerder | MT

Fiscale bijeenkomst Den Helder
Op maandagavond 3 november en dinsdagavond 4 november 2025 organiseren wij een fiscale bijeenkomst vol actuele ontwikkelingen en praktische tips. Tijdens deze avonden bespreken we diverse belastingonderwerpen die voor jou relevant kunnen zijn. Uiteraard wordt er ook ingegaan op de ontwikkelingen naar aanleiding van het Belastingplan 2026. Kom je ook?
Lees verder
arrow right
Eindejaarstips voor werkgevers 2025
Handhaving op schijnzelfstandigheid, rapportageplicht van de CO2-uitstoot van jouw personeel en de mogelijkheden binnen de WKR. Dit en meer tips voor de werkgever lees je hier.
Lees verder
arrow right
Reorganisatie en ontslag
Onze HRM-specialisten en arbeidsrechtjuristen staan klaar om je van a tot z te begeleiden.
Lees verder
arrow right