10 november 2020

Regeling gerichte opkoop veehouderijen gestart

De regeling gerichte opkoop van veehouderijen is gestart. Dit is een extra mogelijkheid voor agrarische bedrijven die binnen 10 km van een Natura-2000 gebied gevestigd zijn en een hoge stikstofuitstoot hebben om te stoppen.

Vanaf 3 november 2020 is hiervoor € 100 miljoen beschikbaar, voorwaarde voor de aankoop is dat de veehouderijlocatie sluit.

Verkoopovereenkomst

Het kabinet heeft als doelstelling dat in 2030 minimaal de helft van de natuur in beschermde natura 2000-gebieden op een bepaald stikstofniveau zit. Met de ‘Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden’ kunnen provincies en agrarische bedrijven hiervoor een verkoopovereenkomst sluiten.

Vrijwillig

Provincies kunnen een agrarisch bedrijf aankopen op basis van gebiedsgerichte afwegingen. Ook kan de provincie rekening houden met het realiseren van nevendoelen, zoals het klimaatbestendiger maken van verdrogingsgevoelige gebieden. De regeling wordt aangeboden op vrijwillige basis, waarbij de provincie het initiatief neemt om bedrijven te benaderen.

Extra regeling in 2021

Voor de regeling gerichte opkoop stelt het kabinet in totaal € 350 miljoen beschikbaar. In 2021 komt nog een tweede (vrijwillige) stoppersregeling beschikbaar: de ‘Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties’. Deze geldt specifiek voor melkvee-, varkens- en pluimveehouders.

Heb je vragen over de opkoopregeling? Neem dan gerust contact met ons op. 

Belastingadviseur
Ben jij klaar voor een zelfstandige functie waarin jij je expertise voor fiscale advisering kunt laten zien? Bij ons krijg je de kans om een perfecte balans te vinden tussen advies verlenen en nauw contact onderhouden met onze klanten. Wij nodigen je uit om je professionele skills en enthousiasme in te zetten en mee te denken met zowel onze collega's als klanten. 
Lees verder
arrow right
Belastingadviseur
Ben jij er klaar voor om samen met ons te bouwen aan onze fiscale praktijk? Onze uitdagende portefeuille van mkb-ondernemers van fiscaal advies te voorzien? Dit alles met de vrijheid en ruimte om jouw rol te pakken en jouw ambities verder uit te bouwen?
Lees verder
arrow right
Lonenspecial 2022
Voor jou als werkgever is het belangrijk om op de hoogte te zijn op het gebied van personeels- en salarisadministratie. In de lonenspecial 2022 vind je de belangrijkste wijzigingen op dit gebied. De lonenspecial is een handig naslagwerk. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. Vragen? Neem gerust contact met ons op.
Lees verder
arrow right
HRM-workshops Den Helder
Op donderdag 6 maart organiseren wij de HRM-workshops. Tijdens deze sessies delen we de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsrecht voor jouw bedrijf en bieden we een praktische training over verzuim. Je krijgt tools en kennis die je nodig hebt om verzuim tijdig te signaleren, te voorkomen en effectief te managen.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right