Omnyacc

26 mei 2025

Reiskosten naar ziekenhuis pasgeboren kind: wat is aftrekbaar?

De Belastingdienst heeft duidelijkheid gegeven over de aftrekbaarheid van reiskosten voor ouders die hun pasgeboren kind in het ziekenhuis bezoeken. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen situaties waarin de ouders wel of geen gezamenlijke huishouding voeren.

Aftrek specifieke zorgkosten

De aftrek van zorgkosten vermindert uw belastbaar inkomen, waardoor je minder belasting betaalt. Lang niet alle zorgkosten zijn echter aftrekbaar: in de wet is een opsomming opgenomen van de zorgkosten die je wel en niet kunt aftrekken. Daarnaast geldt een drempel. Alleen de kosten boven die drempel kun je aftrekken. De hoogte van deze drempel is afhankelijk van jouw inkomen: hoe hoger jouw inkomen, des te hoger de drempel. Voor jouw aftrek is verder bepalend of je (het hele jaar) een fiscale partner hebt of niet. Zorgkosten zijn in 2025 aftrekbaar tegen maximaal 37,48%.

Kosten regelmatig ziekenbezoek

Tot de aftrekbare zorgkosten behoren onder voorwaarden ook de kosten van regelmatig ziekenbezoek van personen met wie bij aanvang van de verpleging een gezamenlijke huishouding werd gevoerd. Daarbij is ook vereist dat de verpleging meer dan een maand duurt en dat de afstand tot de plaats waar de verpleging plaatsvindt meer dan 10 kilometer bedraagt.

Aftrek reiskosten bij in ziekenhuis geboren kind

Aan de Belastingdienst is de vraag gesteld of ook recht bestaat op aftrek reiskosten voor ouders van wie het kind in het ziekenhuis geboren is. Het ziekenhuis ligt op meer dan 10 kilometer afstand van de woning van de ouders en het kind verblijft langer dan een maand in het ziekenhuis. Voldoen deze ouders echter aan de voorwaarde dat zij bij aanvang van de verpleging een gezamenlijke huishouding met het kind voerden? De Belastingdienst antwoordt dat het feitelijk niet mogelijk is om een gezamenlijke huishouding te voeren bij aanvang van de verpleging, omdat het kind in het ziekenhuis geboren is. Een redelijke wetsuitleg brengt echter met zich mee dat toch voldaan wordt aan dit criterium. De ouders kunnen daarom een beroep doen op de aftrek van reiskosten.

Ook voor ouders die geen gezamenlijke huishouding voeren

De Belastingdienst antwoordt dat dit ook geldt als de ouders op het moment van geboorte van het kind geen gezamenlijke huishouding met elkaar voeren en geen fiscaal partners zijn van elkaar. Een redelijke wetsuitleg brengt dan met zich mee dat gesteld kan worden dat beide ouders bij aanvang van de verpleging een gezamenlijke huishouding voeren met het kind. Zij mogen dus allebei, los van elkaar, de reiskosten voor het bezoek aan hun kind opvoeren als zorgkosten.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Lagere verzuimboete voor bv na te late aangifte Vpb
Een bv die de aangifte Vpb 2022 te laat indiende, kreeg van de rechtbank een lagere verzuimboete. Daarbij speelde onder meer mee dat de bv vergelijkbaar was met een eenmanszaak. Wat speelde er in deze zaak?
Lees verder
arrow right
Btw over motorrijtuigenbelasting bij lease vanaf 2027
Vanaf 2027 kan er iets veranderen in de btw-berekening over de motorrijtuigenbelasting (mrb) die in je leasebedrag wordt doorberekend. Is de doorberekende mrb een doorlopende post, dan hoeft de leasemaatschappij hierover ook vanaf 2027 geen btw te berekenen. Bij een zogenoemde quasi-doorlopende post ligt dit anders. Hoe zit dat?
Lees verder
arrow right
Nog geen duidelijkheid over box 3 vanaf 2028
Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2026, anders dan eerder toegezegd, geen duidelijkheid gegeven over mogelijke aanpassingen van het nieuwe box 3-stelsel dat vanaf 2028 gepland is. Besluitvorming hierover is tot nader order uitgesteld en de aanpassingen zijn niet opgenomen in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting.
Lees verder
arrow right