30 november 2023

Sinterklaastraktatie en belasting

Het is al bijna 5 december! Veel werkgevers laten het sinterklaasfeest niet zomaar voorbij gaan. Zij trakteren hun werknemers graag op wat extra’s, maar hoe pak je dit goed aan voor de belastingdienst?

Vier het op de werkplek

Het is fiscaal voordeliger als je het feest op de werkplek viert. Dat geeft weliswaar wellicht de nodige rommel, maar het feest blijft dan onbelast voor jouw personeel. Dat geldt voor het inhuren van sint en piet, maar ook voor de kosten van koffie, thee, speculaas, warme chocolademelk, pepernoten en overige lekkernijen. De werkplek is niet beperkt tot de plaats waar arbeid wordt verricht, maar bijvoorbeeld ook jouw magazijn en vergaderzalen behoren ertoe.

Werkkostenregeling

Vier je het feest toch buiten de deur, dan zijn de kosten ervan belast als loon. Dit kunt je voorkomen door deze kosten dan onder te brengen in de werkkostenregeling. Blijf je dit jaar met alle zaken die je vergoedt en verstrekt binnen de zogenaamde vrije ruimte van de WKR, dan betaal je ook geen belasting. Alleen als je over de vrije ruimte heen schiet, betaal je 80% belasting over het meerdere.

Let op!

De vrije ruimte bedraagt voor 2023 3% van jouw loonsom tot € 400.000 en 1,18% over het meerdere van jouw loonsom.

Cadeaus zijn belast

Geef je de kids van jouw personeel een presentje mee of geef je jouw personeel een boterletter voor thuis, dan is dit wel belast als loon. Voorkom dit door het onder te brengen in de WKR.

Wat doet je met de btw?

De btw op de kosten van het sinterklaasfeest is alleen aftrekbaar als de kosten per werknemer die deelneemt of deel kan nemen, samen met alle andere personeelsvoorzieningen, dit jaar niet meer bedragen dan € 227 excl. btw. Je zal dus per deelnemende werknemer bij moeten houden hoeveel je al aan personeelsvoorzieningen aan heeft uitgegeven. Bij overschrijding van de grens van € 227 is alle btw op de personeelsvoorzieningen van deze werknemer niet aftrekbaar.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Jurist arbeids- en ondernemingsrecht
Heb je ervaring op arbeids- en ondernemingsrechtelijk gebied en zet je deze kennis graag in voor klanten?
Lees verder
arrow right
Medewerker verzuim & inkomensverzekeringen binnendienst
Wij als Omnyacc staan klaar om jou te verwelkomen in ons groeiende werkgeversloket. Hier draait het niet alleen om het aanbieden van diensten, maar ook om het leveren van kwaliteit aan onze klanten. Als medewerker verzuim & inkomensverzekeringen binnendienst ben jij degene die je collega's en klanten ondersteunt en verbindt. Wij geven alle ruimte om te groeien. Ga jij graag deze uitdaging aan? Solliciteer en zet de eerste stap richting een carrière bij Omnyacc!
Lees verder
arrow right
Private investeerders
Private investeerders, participatiemaatschappijen en andere bronnen van geld zijn mogelijk een oplossing.
Lees verder
arrow right
Corona update | oktober 2020
Om bedrijven te ondersteunen die door de coronacrisis worden getroffen komt het kabinet opnieuw met steunmaatregelen. De nieuwe steunmaatregelen komen boven op de al bestaande regelingen en betreffen vooral de uitbreiding van de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten). In december van dit jaar wordt opnieuw overlegd over het steunpakket. Je leest alle nieuwe steunmaatregelen in de onderstaande blokken. Het is een handig naslagwerk voor jou als ondernemer. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. Vragen? Neem gerust contact met ons op.
Lees verder
arrow right
Ontwikkelingen rondom box 3-heffing
Heb je box 3-vermogen opgenomen in je aangifte inkomstenbelasting voor de jaren tot en met 2023? De verwachting is dat de Hoge Raad in augustus/september een uitspraak zal doen over box 3. Ter voorbereiding op deze uitspraken ontwikkelt de Belastingdienst alvast een digitaal formulier genaamd 'opgaaf werkelijk rendement'.
Lees verder
arrow right