30 november 2023

Sinterklaastraktatie en belasting

Het is al bijna 5 december! Veel werkgevers laten het sinterklaasfeest niet zomaar voorbij gaan. Zij trakteren hun werknemers graag op wat extra’s, maar hoe pak je dit goed aan voor de belastingdienst?

Vier het op de werkplek

Het is fiscaal voordeliger als je het feest op de werkplek viert. Dat geeft weliswaar wellicht de nodige rommel, maar het feest blijft dan onbelast voor jouw personeel. Dat geldt voor het inhuren van sint en piet, maar ook voor de kosten van koffie, thee, speculaas, warme chocolademelk, pepernoten en overige lekkernijen. De werkplek is niet beperkt tot de plaats waar arbeid wordt verricht, maar bijvoorbeeld ook jouw magazijn en vergaderzalen behoren ertoe.

Werkkostenregeling

Vier je het feest toch buiten de deur, dan zijn de kosten ervan belast als loon. Dit kunt je voorkomen door deze kosten dan onder te brengen in de werkkostenregeling. Blijf je dit jaar met alle zaken die je vergoedt en verstrekt binnen de zogenaamde vrije ruimte van de WKR, dan betaal je ook geen belasting. Alleen als je over de vrije ruimte heen schiet, betaal je 80% belasting over het meerdere.

Let op!

De vrije ruimte bedraagt voor 2023 3% van jouw loonsom tot € 400.000 en 1,18% over het meerdere van jouw loonsom.

Cadeaus zijn belast

Geef je de kids van jouw personeel een presentje mee of geef je jouw personeel een boterletter voor thuis, dan is dit wel belast als loon. Voorkom dit door het onder te brengen in de WKR.

Wat doet je met de btw?

De btw op de kosten van het sinterklaasfeest is alleen aftrekbaar als de kosten per werknemer die deelneemt of deel kan nemen, samen met alle andere personeelsvoorzieningen, dit jaar niet meer bedragen dan € 227 excl. btw. Je zal dus per deelnemende werknemer bij moeten houden hoeveel je al aan personeelsvoorzieningen aan heeft uitgegeven. Bij overschrijding van de grens van € 227 is alle btw op de personeelsvoorzieningen van deze werknemer niet aftrekbaar.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Bijeenkomst Schijnzelfstandigheid Schagen
Op vrijdagmiddag 29 november 2024 verzorgt Omnyacc Schagen in samenwerking met Klaver & Janssen Advocaten een bijeenkomst over schijnzelfstandigheid. Tijdens deze bijeenkomst vertellen we over arbeidsrechtelijke posities, (verkapte) dienstverbanden, VBAR, handhaving door de Belastingdienst per 2025 en eventuele te nemen acties. Ons doel is méér duidelijkheid te scheppen over dit onderwerp en eventuele onrust zo veel mogelijk weg te nemen. Kom jij ook? Meld je dan direct aan.
Lees verder
arrow right
Wlz nacalculatie
Ben jij financieel verantwoordelijke bij een organisatie die langdurige zorg verleent? Dan ben je volgens de Wet langdurige zorg (Wlz) verplicht om financiële verantwoording af te leggen over de geleverde zorgprestaties. 
Lees verder
arrow right
Belasting over overwerk, bonussen en andere extra’s 2025
Waarom betaal je zoveel meer belasting over de vergoeding voor overwerk, bonussen en andere extra’s dan over je normale salaris? Dit is een vraag die je als werkgever waarschijnlijk weleens van je werknemers krijgt. Hoe zit het nu echt?
Lees verder
arrow right
Na mijn bedrijf
Je hebt je bedrijf overgedragen naar de volgende generatie. Wij zorgen ervoor dat je volop kunt genieten en ontspannen tijdens je pensioen. 
Lees verder
arrow right
Update lonenspecial 2021
In de update van de lonenspecial 2021 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeel- en salarisadministratie. De lonenspecial is een handig naslagwerk voor jou als werkgever. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten. Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.
Lees verder
arrow right