24 september 2020

Kabinet stimuleert investeringen met BIK

Door de invoering van de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK) wil het kabinet vanaf volgend jaar investeringen een extra stimulans geven. Met de BIK is jaarlijks € 2 miljard gemoeid. Dit blijkt uit de Miljoenennota

Coronacrisis

De BIK is bedoeld als extra stimulans voor bedrijven, aangezien er vanwege de coronacrisis minder wordt geïnvesteerd. De BIK is dan ook tijdelijk en zal na twee jaar vervangen worden door een andere maatregel ten gunste van het bedrijfsleven.

Uitwerking ontbreekt

De uitwerking van de regeling volgt later. Dit betekent dat nog niet bekend is hoe de regeling er exact komt uit te zien. Wel zijn al sommige aspecten bekend gemaakt.

Verrekenen met loonheffing

Zo zal de BIK verrekend kunnen worden met de loonheffing. Dit betekent dat de BIK niet afhankelijk is van de omvang van de winst, zoals de huidige investeringsaftrekken. Hiervoor geldt dat een hoger belastingtarief een groter voordeel oplevert.

Percentage van investering

Ook is bekend dat de BIK een percentage zal zijn van het bedrag dat is geïnvesteerd. In zoverre lijkt de BIK wel op de al bekende investeringsaftrekken.

Oppositie

Er is ook oppositie tegen het plan om het bedrijfsleven alsnog een forse lastenverlichting via de BIK te geven. Het parlement beslist uiteindelijk of de plannen doorgaan.

Heb jij vragen over de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK) voor volgend jaar? Neem gerust contact met ons op. 

Belastingadviseur
Word jij enthousiast van fiscale vraagstukken en wil jij een actieve bijdrage leveren aan onze adviespraktijk? De uitdagingen variëren van het signaleren en zelfstandig uitvoeren van belastingadviezen, het voeren van klantgesprekken, tot het begeleiden van collega’s bij (complexe) aangifte- en belastingadviesopdrachten.
Lees verder
arrow right
Accountant Den Helder
Twijfel je weleens over de koers die je wilt varen met je bedrijf? Of is het prettig zo nu en dan te kunnen klankborden? Bij Omnyacc Den Helder staan er 70 specialisten voor je klaar. Naast de accountant die voor jou de jaarrekening opstelt en je op breed financieel vlak adviseert, vind je bij ons een team van specialisten die antwoord geeft op al jouw ondernemersvragen. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Lees snel verder.
Lees verder
arrow right
HRM-workshops GoesDeen/Heerhugowaard/Hoorn
Op dinsdag 9 april verzorgen wij de HRM-workshops waarin we actuele ontwikkelingen en nuttige tips delen rondom fiscaal optimaal belonen en het creëren van een gezonde en veilige werkomgeving.
Lees verder
arrow right
Fiscale bijeenkomst Den Helder
Op woensdagavond 8 november 2023 verzorgen wij een fiscale bijeenkomst met actuele ontwikkelingen en nuttige tips. Tijdens deze avond passeren diverse fiscale ontwikkelingen de revue en worden andere belangrijke belastingonderwerpen besproken waar je (mogelijk) mee te maken krijgt. Uiteraard wordt er ook ingegaan op de ontwikkelingen naar aanleiding van het Belastingplan 2024. Kom jij ook?
Lees verder
arrow right
Rik Hoogterp

Rik Hoogterp

Belastingadviseur

Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right