13 oktober 2020

Subsidie op uitstootvrije variant bestelbus of vrachtwagen

De zero-emissiezones kunnen vanaf 2025 nog verder worden ingesteld door gemeenten. Dit betekent dat er alleen nog bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden zonder uitlaatgassen. Om de ondernemer tegemoet te komen komt er een landelijke overgangsregeling. Ook komt er een subsidiemogelijkheid om over te stappen op een schone variant.

Voor de overstap naar een schone bestelbus of vrachtwagen zijn er fiscale voordelen en komen subsidies beschikbaar. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 hiervoor al in aanmerking komen. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.

De meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s gaan er met deze overgangsregeling het eerst uit. Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daar met diverse partijen uit onder andere de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord over bereikt.

Emissieloos rijden

Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone invoeren, op voorwaarde dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken worden gezet en in deze stadscentra willen komen, moeten emissieloos rijden. Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een bestelbus of vrachtwagen met een fossiele verbrandingsmotor hebben, krijgen wat langer de tijd om over te stappen. De overgangsfase voor dit type bestelauto’s eindigt namelijk in 2027 en voor vrachtwagens eind 2029.

Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.

Wil jij meer weten over de landelijke overgangsregeling voor de bestelbus of vrachtwagen in zero-emissiezones? Of ben jij al benieuwd naar de subsidies voor de overstap op een schone bestelbus of vrachtwagen? Laat het ons gerust. Neem contact met ons op om jouw situatie te bespreken. 

Kabinet wil WIA vereenvoudigen met twee belangrijke voorstellen
Het UWV kampt met knelpunten bij de uitvoering van de WIA. Daarom onderzoekt het kabinet manieren om de regeling te vereenvoudigen. Daarbij vormen de aanbevelingen uit het rapport van de Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (OCTAS) de basis. Over twee voorstellen is nu een internetconsultatie gestart.
Lees verder
arrow right
Leasing auto
Financial of operational lease kan de oplossing zijn. Het grote voordeel is dat je 100% kunt financieren én dat je werkkapitaal vrijhoudt om te ondernemen.
Lees verder
arrow right
Geen automatische boete bij niet aangeven bijtelling auto
Wanneer een werknemer een auto van de zaak ter beschikking heeft, geldt in principe de bekende bijtelling. Wordt er echter minder dan 500 kilometer privé gereden, dan hoeft dit niet. Als de bijtelling onterecht is weggelaten, kan de Belastingdienst naheffen, maar voor een vergrijpboete is meer bewijs nodig.
Lees verder
arrow right
Exact
Het online boekhoudprogramma waarmee je tijd overhoudt om te ondernemen
Lees verder
arrow right
Team HR-Detachering
Op zoek naar een HR-adviseur voor jouw organisatie? Voor ons begint de samenwerking met een klik. Zonder kunnen we niet de band opbouwen die nodig is om jou op HR-vlak bij te staan. Maak kennis met onze HRM-adviseurs.
Lees verder
arrow right