De zero-emissiezones kunnen vanaf 2025 nog verder worden ingesteld door gemeenten. Dit betekent dat er alleen nog bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden zonder uitlaatgassen. Om de ondernemer tegemoet te komen komt er een landelijke overgangsregeling. Ook komt er een subsidiemogelijkheid om over te stappen op een schone variant.
Voor de overstap naar een schone bestelbus of vrachtwagen zijn er fiscale voordelen en komen subsidies beschikbaar. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 hiervoor al in aanmerking komen. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.
De meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s gaan er met deze overgangsregeling het eerst uit. Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daar met diverse partijen uit onder andere de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord over bereikt.
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone invoeren, op voorwaarde dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken worden gezet en in deze stadscentra willen komen, moeten emissieloos rijden. Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een bestelbus of vrachtwagen met een fossiele verbrandingsmotor hebben, krijgen wat langer de tijd om over te stappen. De overgangsfase voor dit type bestelauto’s eindigt namelijk in 2027 en voor vrachtwagens eind 2029.
Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.
Wil jij meer weten over de landelijke overgangsregeling voor de bestelbus of vrachtwagen in zero-emissiezones? Of ben jij al benieuwd naar de subsidies voor de overstap op een schone bestelbus of vrachtwagen? Laat het ons gerust. Neem contact met ons op om jouw situatie te bespreken.