17 februari 2025

Te hoge Aof-premies: miljardenclaim werkgevers op komst

Werkgevers hebben de afgelopen jaren circa 25 miljard euro te veel betaald aan Aof-premies aan het UWV. Om deze premies terug te vorderen is er nu een grootschalige claimactie gestart. Deze actie wordt geleid door fiscalisten Jacob Mook en Cor Overduin via hun initiatief Massaalbezwaar.nl.

Waarom deze claimactie?

De Aof-premie, die werkgevers betalen aan het UWV, vult het arbeidsongeschiktheidsfonds voor uitkeringen aan arbeidsongeschikten. Volgens Massaalbezwaar.nl wordt de premie sinds 2019 structureel te hoog vastgesteld. Je kunt je als werkgever aansluiten bij de claimactie via www.massaalbezwaar.nl. Hoe meer werkgevers zich aansluiten, hoe sterker je staat in de juridische procedure.

Impact op verschillende sectoren

De te hoge premies treffen niet alleen commerciële bedrijven. Ook non-profit organisaties zoals ziekenhuizen, woningcorporaties en zorginstellingen zijn gedupeerd. Zelfs de overheid als werkgever betaalt te veel.


Omvang van de overbetaling

Het Aof werkt met een omslagstelsel: de jaarlijkse premies financieren de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (voornamelijk WIA). In de periode 2019-2024 is ongeveer 25 miljard euro te veel betaald. Tel je de jaren daarvoor erbij op, dan kom je op een totaal van 33 miljard euro aan teveel betaalde premies per 1 januari 2025.

Concrete impact voor werkgevers

Als je een jaarlijkse loonsom van 500.000 euro hebt, heb je in de periode 2019-2024 ongeveer 45.000 euro teveel betaald. Via de claimactie kun je dit bedrag terugvorderen. Voor het jaar 2019 is wel haast geboden vanwege mogelijke verjaring.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Hoge Raad: dertien jaar uitzendwerk is geen tijdelijk werk
Een bedrijf dat bijna dertien jaar dezelfde uitzendkracht inleent, kan zich niet beroepen op de behoefte aan een ‘flexibele schil’. Volgens de Hoge Raad kan dit misbruik van de uitzendovereenkomst opleveren.
Lees verder
arrow right
Belastingdienst lanceert administratietool voor horecaondernemers
De Belastingdienst heeft een nieuwe tool ontwikkeld waarmee horecaondernemers kunnen controleren of hun administratie op orde is. Door middel van ja/nee-vragen krijgen zij inzicht in eventuele tekortkomingen en praktische adviezen om deze te verbeteren.
Lees verder
arrow right
Nieuwe Wtta verplicht vergunning voor uitlenen van arbeidskrachten
De Eerste Kamer heeft op 11 november 2025 de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) aangenomen. Hiermee mogen uitleners – zowel uitzendbureaus als andere bedrijven die personeel uitlenen – dit alleen nog doen met een verplichte toelating.
Lees verder
arrow right