4 september 2020

Thuiswerken belastingvrij vergoeden?

De laatste maanden werken veel mensen vanuit huis vanwege de coronacrisis. Voor werknemers kost dit geld, maar wie betaalt deze kosten eigenlijk? Mag een werkgever deze kosten belastingvrij vergoeden?

Onderzoek Nibud

Volgens het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) kost thuiswerken zo’n € 2 per dag. Voor werknemers die dit jaar enkele maanden thuiswerken, lopen de kosten dus algauw op tot een paar honderd euro. Het betreft onder meer het gebruik van koffie en toilet, energie en afschrijving op het meubilair.

Belastingvrij

De werkgever kan deze kosten belastingvrij vergoeden. Dat kan sowieso als er een zelfstandige werkkamer is met eigen sanitair en een eigen ingang en je de werknemer bovendien huur betaalt voor het gebruik van de werkkamer. Aan deze voorwaarden zal meestal niet voldaan zijn. Je kunt dan de kosten toch belastingvrij vergoeden via de werkkostenregeling.

Werkkostenregeling

Vergoedingen en verstrekkingen zijn belastingvrij voor zover ze binnen de zogenaamde vrije ruimte vallen. De werkkostenregeling kent dit jaar een extra grote ‘vrije ruimte’ vanwege corona. Deze bedraagt 3% van je loonsom tot € 400.000 en 1,2% over het meerdere. Ben je in 2020 meer kwijt aan vergoedingen en verstrekkingen, dan betaal je als werkgever 80% belasting over het meerdere.

Minder kosten?

Naast de extra vrije ruimte heb je dit jaar wellicht ook minder personeelskosten vanwege corona. Wellicht heb je ook minder energie- en waterverbruik in het kantoor vanwege het vele thuiswerken en gaat ook het jaarlijkse personeelsuitje vanwege corona niet door.

Overleg

Het Nibud raadt werkgevers en werknemers aan met elkaar te overleggen over de kosten van thuiswerken voor zover dit al niet gebeurd is. Neem daarbij ook mee dat thuiswerken minder reiskosten oplevert, of deze al dan niet vergoed worden en of dit ook tijdens het thuiswerken zo blijft. Werkgevers mogen dit namelijk onbelast blijven doen.

Heb je vragen over thuiswerken en de bijbehorende kosten? Neem dan contact met ons op. 


Asem Sadid

Asem Sadid

Assistent accountant

Groeien, organiseren en procesverbetering
Als ondernemer heb je elke dag ideeën over je organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat deze ideeën niet in je hoofd blijven zitten of je plannen niet in de la belanden? Bij Omnyacc helpen we je ideeën om te zetten in concrete plannen en acties. Hoe? Samen met jou! We brengen in kaart waar je nu staat, waar je naartoe wilt en welke stappen daarvoor nodig zijn. We helpen je keuzes maken over je diensten, klanten, markten en interne processen. Daarnaast kijken we hoe je jouw team, structuur en werkwijzen optimaal inricht om je doelen te bereiken.
Zo zorgen we ervoor dat strategie geen mooi plan blijft, maar écht wordt uitgevoerd.
Lees verder
arrow right
Controleer je KVK-inschrijving vanwege wijziging SBI-codes
Begin september 2025 past de Kamer van Koophandel (KVK) de SBI-codes in het Handelsregister aan. Het is daarom raadzaam om je inschrijving bij de KVK te controleren.
Lees verder
arrow right
Visionplanner
Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
Lees verder
arrow right
Bijeenkomst ontwikkelingen zzp-ers Leeuwarden
Op donderdagmiddag 12 december 2024 organiseert Omnyacc Leeuwarden, in samenwerking met Adrenna Arbeidsrechtadvocaten, een bijeenkomst over de ontwikkelingen rond de inzet van zzp'ers. Het risico dat een opdrachtovereenkomst met een zzp'er als arbeidsovereenkomst aangemerkt wordt is al tijden een "hot topic". Door de aankomende opheffing van het handhavingsmoratorium op de Wet DBA is dit nu relevanter dan ooit. Een goed moment om de arbeidsrechtelijke en fiscale uitgangspunten duidelijk op een rij te zetten en de risico's voor jouw organisatie in kaart te brengen. Ben jij er ook bij? 
Lees verder
arrow right