4 september 2020

Thuiswerken belastingvrij vergoeden?

De laatste maanden werken veel mensen vanuit huis vanwege de coronacrisis. Voor werknemers kost dit geld, maar wie betaalt deze kosten eigenlijk? Mag een werkgever deze kosten belastingvrij vergoeden?

Onderzoek Nibud

Volgens het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) kost thuiswerken zo’n € 2 per dag. Voor werknemers die dit jaar enkele maanden thuiswerken, lopen de kosten dus algauw op tot een paar honderd euro. Het betreft onder meer het gebruik van koffie en toilet, energie en afschrijving op het meubilair.

Belastingvrij

De werkgever kan deze kosten belastingvrij vergoeden. Dat kan sowieso als er een zelfstandige werkkamer is met eigen sanitair en een eigen ingang en je de werknemer bovendien huur betaalt voor het gebruik van de werkkamer. Aan deze voorwaarden zal meestal niet voldaan zijn. Je kunt dan de kosten toch belastingvrij vergoeden via de werkkostenregeling.

Werkkostenregeling

Vergoedingen en verstrekkingen zijn belastingvrij voor zover ze binnen de zogenaamde vrije ruimte vallen. De werkkostenregeling kent dit jaar een extra grote ‘vrije ruimte’ vanwege corona. Deze bedraagt 3% van je loonsom tot € 400.000 en 1,2% over het meerdere. Ben je in 2020 meer kwijt aan vergoedingen en verstrekkingen, dan betaal je als werkgever 80% belasting over het meerdere.

Minder kosten?

Naast de extra vrije ruimte heb je dit jaar wellicht ook minder personeelskosten vanwege corona. Wellicht heb je ook minder energie- en waterverbruik in het kantoor vanwege het vele thuiswerken en gaat ook het jaarlijkse personeelsuitje vanwege corona niet door.

Overleg

Het Nibud raadt werkgevers en werknemers aan met elkaar te overleggen over de kosten van thuiswerken voor zover dit al niet gebeurd is. Neem daarbij ook mee dat thuiswerken minder reiskosten oplevert, of deze al dan niet vergoed worden en of dit ook tijdens het thuiswerken zo blijft. Werkgevers mogen dit namelijk onbelast blijven doen.

Heb je vragen over thuiswerken en de bijbehorende kosten? Neem dan contact met ons op. 


Yannick Regelink

Yannick Regelink

Junior assistent-accountant

Starten
Als startende ondernemer komt er ontzettend veel op je af waar je niet altijd kennis van hebt. Graag zetten wij samen met jou de eerste stap tot succes!
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Rapportages en dashboarding
Financiële rapportages geven inzicht in jouw financiële situatie en vormen de basis voor strategische beslissingen.
Lees verder
arrow right
Strategisch bedrijfsadvies: focus
Met overzicht en prioriteit kun je je aandacht richten op wat er écht toe doet. Stop met brandjes blussen en krijg weer grip.
Lees verder
arrow right
Huisartsverklaring schiet tekort voor aftrek zorgkosten
Ben je (chronisch) ziek of invalide, dan kun je onder voorwaarden bepaalde extra zorgkosten aftrekken van je inkomen. Hiervoor moet je wel kunnen aantonen dat je de uitgaven daadwerkelijk hebt gedaan. Hoe je dit moet onderbouwen, verschilt per soort uitgave. Dat blijkt uit een recente uitspraak van de rechtbank.
Lees verder
arrow right