4 september 2020

Thuiswerken belastingvrij vergoeden?

De laatste maanden werken veel mensen vanuit huis vanwege de coronacrisis. Voor werknemers kost dit geld, maar wie betaalt deze kosten eigenlijk? Mag een werkgever deze kosten belastingvrij vergoeden?

Onderzoek Nibud

Volgens het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) kost thuiswerken zo’n € 2 per dag. Voor werknemers die dit jaar enkele maanden thuiswerken, lopen de kosten dus algauw op tot een paar honderd euro. Het betreft onder meer het gebruik van koffie en toilet, energie en afschrijving op het meubilair.

Belastingvrij

De werkgever kan deze kosten belastingvrij vergoeden. Dat kan sowieso als er een zelfstandige werkkamer is met eigen sanitair en een eigen ingang en je de werknemer bovendien huur betaalt voor het gebruik van de werkkamer. Aan deze voorwaarden zal meestal niet voldaan zijn. Je kunt dan de kosten toch belastingvrij vergoeden via de werkkostenregeling.

Werkkostenregeling

Vergoedingen en verstrekkingen zijn belastingvrij voor zover ze binnen de zogenaamde vrije ruimte vallen. De werkkostenregeling kent dit jaar een extra grote ‘vrije ruimte’ vanwege corona. Deze bedraagt 3% van je loonsom tot € 400.000 en 1,2% over het meerdere. Ben je in 2020 meer kwijt aan vergoedingen en verstrekkingen, dan betaal je als werkgever 80% belasting over het meerdere.

Minder kosten?

Naast de extra vrije ruimte heb je dit jaar wellicht ook minder personeelskosten vanwege corona. Wellicht heb je ook minder energie- en waterverbruik in het kantoor vanwege het vele thuiswerken en gaat ook het jaarlijkse personeelsuitje vanwege corona niet door.

Overleg

Het Nibud raadt werkgevers en werknemers aan met elkaar te overleggen over de kosten van thuiswerken voor zover dit al niet gebeurd is. Neem daarbij ook mee dat thuiswerken minder reiskosten oplevert, of deze al dan niet vergoed worden en of dit ook tijdens het thuiswerken zo blijft. Werkgevers mogen dit namelijk onbelast blijven doen.

Heb je vragen over thuiswerken en de bijbehorende kosten? Neem dan contact met ons op. 


Strategisch bedrijfsadvies: inzicht
Goede beslissingen beginnen met inzicht. We zorgen dat je precies weet waar je staat, zodat je gericht kunt sturen op verbetering en groei.
Lees verder
arrow right
Inhouding huisvestingskosten op minimumloon blijft 25% in 2025
In 2025 mogen werkgevers nog steeds maximaal 25% van het wettelijk minimumloon inhouden voor de huisvestingskosten van werknemers. Het eerder aangekondigde plan om dit percentage geleidelijk te verlagen en uiteindelijk te verbieden, gaat voorlopig niet door.
Lees verder
arrow right
Accountmanager collectief en individueel Pensioen
Ben jij een ervaren professional op het gebied van collectief en individueel pensioen? Heb je een passie voor netwerken, houd je van persoonlijk contact en woon je in Friesland of Groningen? Dan is deze kans bij Omnyacc jou op het lijf geschreven!
Lees verder
arrow right
Hoge Raad buigt zich over hoogte belastingrente vennootschapsbelasting
De Rechtbank Noord-Nederland heeft vorig jaar geoordeeld dat het destijds geldende belastingrentepercentage van 8% voor de vennootschapsbelasting in die specifieke zaak te hoog was. De zaak ligt nu bij de Hoge Raad. De Advocaat-Generaal (A-G) heeft in zijn advies aan de Hoge Raad aangegeven dat hij het eens is met dit oordeel en eveneens vindt dat het rentepercentage destijds te hoog was.
Lees verder
arrow right
(Senior) assistent accountant controlepraktijk
Neem de regie als sparringpartner bij Omnyacc In Control! Ben jij de analytische accountant die met oog voor detail en een helicopterview bedrijfsprocessen optimaal weet te doorgronden? Denk jij buiten de hokjes en ben je klaar voor de volgende stap in je carrière? Bij Omnyacc Leeuwarden krijg je niet alleen de kans om controles uit te voeren bij klanten, maar ook om als sparringpartner op te treden en een waardevolle bijdrage te leveren aan onze multidisciplinaire aanpak.
Lees verder
arrow right