Omnyacc

4 juli 2025

Tot wanneer mogen fiscale partners de IB-verdeling aanpassen?

Dien je samen met je fiscale partner de aangifte inkomstenbelasting in? Dan moeten jullie gezamenlijk bepalen hoe jullie de zogenoemde gemeenschappelijke inkomensbestanddelen en het inkomen uit sparen en beleggen in box 3 verdelen. Deze verdeling kunnen jullie aanpassen, zolang de aanslag nog niet onherroepelijk vaststaat.

Gemeenschappelijk inkomensbestanddelen

De gemeenschappelijke inkomensbestanddelen die je onderling kunt verdelen zijn:

  • het saldo van jouw inkomsten en aftrekposten van jouw eigen woning in box 1,
  • het inkomen in box 2 (inkomsten uit aanmerkelijk belang), en
  • alle persoonsgebonden aftrekposten (dit is onder meer de betaalde alimentatie, aftrek van zorgkosten en giften).

Verdeling inkomen box 3

Naast de gemeenschappelijke inkomensbestanddelen mag je ook het inkomen in box 3 onderling verdelen met jouw fiscale partner.

Let op!

Verdeel je niet, dan worden de gemeenschappelijke inkomensbestanddelen en het inkomen in box 3 voor de helft aan jou en voor de andere helft aan jouw partner toegerekend. Dit is niet altijd voordelig, dus kun je het beste zelf voor een optimale verdeling kiezen, waarbij je samen zo min mogelijk belasting betaalt.

Keuze partnerschap

Als je een deel van het jaar een fiscale partner heeft, kun je er in jouw aangiftes in de meeste gevallen samen voor kiezen om toch het hele jaar als fiscaal partner te worden aangemerkt. Het is afhankelijk van de situatie of dit voordeliger is en het dus raadzaam is hiervoor te kiezen.

Wijzigen beperkt mogelijk

Een eenmaal gemaakte keuze voor de verdeling van jouw gemeenschappelijke inkomensbestanddelen en box 3 inkomen kun je wijzigen totdat jouw aanslag inkomstenbelasting onherroepelijk vaststaat. Dat geldt ook voor de keuze om al dan niet het hele jaar als fiscaal partner aangemerkt te willen worden. Dit is eind mei 2025 weer bevestigd in een uitspraak van de rechtbank Zeeland-West-Brabant.

Wanneer onherroepelijk

Jouw definitieve aanslag inkomstenbelasting staat zes weken na de dagtekening onherroepelijk vast, tenzij je op tijd bezwaar maakt tegen de aanslag. Dan staat de aanslag pas onherroepelijk vast zes weken na de dagtekening van het uitspraak op jouw bezwaar, tenzij je op tijd in beroep gaat bij de rechtbank. Dan staat de aanslag pas onherroepelijk vast als de rechter uitspraak doet én je daar niet op tijd hoger beroep tegen aantekent.

Ambtshalve herzien

In betreffende zaak ging het om de aangifte van een inmiddels overleden belastingplichtige en zijn fiscale partner. Zij hadden voor een bepaalde verdeling van de inkomsten in box 3 gekozen en ervoor gekozen om het hele jaar als fiscaal partner aangemerkt te worden. Op die keuzes wilden ze terugkomen, nadat de definitieve aanslagen van beiden onherroepelijk vaststonden. De inspecteur weigerde de aangiftes te herzien, waarna de zaak voor de rechtbank kwam. Die was het met de inspecteur eens en liet de aangiftes in stand.

Let op!

Staat de aanslag onherroepelijk vast vanwege een collectieve uitspraak na een massaalbezwaarprocedure? Dan is mogelijk nog wel wijziging van de verdeling mogelijk. Rechtbank Den Haag heeft hierover prejudiciële vragen gesteld aan de Hoge Raad. In die casus ging het om de vraag of wijziging van de verdeling van het box 3-inkomen mogelijk is na de collectieve uitspraak op bezwaar van 4 februari 2025. Speelt dit bij jou, neem dan voor meer informatie contact op met onze adviseurs.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Let op de fiscale gevolgen bij herroeping van een schenking van aandelen
Heb je aandelen in een bv geschonken, bijvoorbeeld aan je kind? In de schenkingsakte is vaak de mogelijkheid opgenomen om de schenking te herroepen. Houd er wel rekening mee dat het gebruik van zo’n herroepingsrecht fiscale gevolgen kan hebben.
Lees verder
arrow right
Aftrek zorgkosten mogelijk afgeschaft vanaf 2028
Als je zorgkosten maakt, kun je deze onder voorwaarden aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting (IB). Het kabinet heeft op Prinsjesdag voorgesteld om deze aftrek vanaf 2028 af te schaffen.
Lees verder
arrow right
Fossiele auto inbrengen in je bv? Regel dit nog in 2026
Ben je van plan om je IB-onderneming in te brengen in een bv, of twijfel je daar nog over? Wil je daarbij ook een fossiele personenauto inbrengen, dan kan het verstandig zijn om de bv nog in 2026 op te richten en de onderneming in te brengen. Dit geldt zowel voor een ruisende als een geruisloze inbreng, waarvoor de termijn normaal gesproken tot 31 maart 2027 loopt.
Lees verder
arrow right