28 april 2020

Tozo-regeling in grensstreek en AOW'ers

Op vrijdag 24 april is bekendgemaakt dat de Tozo-regeling (voor een deel) ook kan worden aangevraagd door ondernemers die in Nederland wonen, maar in de EU hun bedrijf hebben of andersom. Daarnaast komen ook AOW'ers in aanmerking voor ondersteuning via de Tozo-regeling.

Tozo-regeling

Ondernemers die financieel geraakt worden door de coronacrisis, hebben onder voorwaarden recht op bijstand voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal. Om te voorkomen dat in grenssituaties zelfstandigen tussen wal en schip vallen, heeft het kabinet de regeling verruimd.

Wat krijg je waar?

Zo heeft de zelfstandige die in Nederland woont en elders binnen de EU zijn bedrijf heeft, toch recht op bijstand voor levensonderhoud. Voor ondersteuning voor bedrijfskapitaal is hij aangewezen op het land waar zijn bedrijf gevestigd is.

Andersom heeft de zelfstandige die elders in de EU woont maar in Nederland zijn bedrijf heeft, recht op bijstand voor bedrijfskapitaal. Voor ondersteuning voor levensonderhoud is hij aangewezen op het woonland. Uiteraard is ook in deze situaties vereist dat aan de vereiste voorwaarden wordt voldaan.

Aanvraag centraal regelen

De aanvraag voor zelfstandigen die niet in Nederland wonen, zal centraal via één gemeente geregeld worden. Welke gemeente dit wordt, is nog niet bekend.

Bedrijfskapitaal ook voor AOW'ers

Naar aanleiding van een motie van de Tweede Kamer is geregeld dat zelfstandige AOW'ers ook in aanmerking komen voor ondersteuning voor bedrijfskapitaal. Ze komen niet in aanmerking voor bijstand voor levensonderhoud.

Wanneer gaat de regeling in?

De regeling wordt naar verwachting snel gepubliceerd, waarna betrokken groepen ondernemers er een beroep op kunnen doen.

Wil je meer weten over de Tozo-regling in grensgebieden of voor AOW'ers? Neem gerust contact met ons op.

Disclaimer

Omnyacc doet haar best om de informatie volledig te laten zijn. Echter, de ontwikkelingen en aanpassingen volgen elkaar in snel tempo op. De corona maatregelen zijn bijzondere maatregelen in een bijzondere tijd en de Rijksoverheid speelt in op wijzigingen in de omstandigheden en verbeteringen en aanvullingen van de regelingen. Onze nieuwsberichten kunnen om die reden niet meer up to date zijn op het moment dat deze door u worden gelezen.

BTW vrijstelling hospice verhuur niet verrekenbaar
Een stichting die kamers verhuurt aan terminale patiënten en hen ondersteunt in hun laatste levensfase, een zogenaamde hospice, hoeft hierover geen btw te betalen. Volgens de rechtbank is deze verhuur niet vergelijkbaar met het verhuren van kamers voor kort verblijf, zoals in hotels.
Lees verder
arrow right
(Assistent) accountant duurzaamheid
Duurzaamheidsverslaggeving combineren met Accountancy? Dat kan zeker! Je krijgt alle vrijheid om deze rol vorm te geven en je ziet het als een uitdaging klanten te helpen om toekomstbestendiger te zijn. Samen met collega’s richt jij je op het toepassen van de nieuwe regelgeving.
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Junior Aangiftemedewerker
Belastingadviseur Vincent gaat je alle fijne kneepjes van het vak leren. Zo draag jij actief bij aan de ontwikkeling van de fiscale praktijk.
Lees verder
arrow right