Sterk! voor ondernemers
Echt alles onder één dak
Sinds 1930
7.000 klanten gingen je voor

28 april 2020

Tozo-regeling in grensstreek en AOW'ers

Op vrijdag 24 april is bekendgemaakt dat de Tozo-regeling (voor een deel) ook kan worden aangevraagd door ondernemers die in Nederland wonen, maar in de EU hun bedrijf hebben of andersom. Daarnaast komen ook AOW'ers in aanmerking voor ondersteuning via de Tozo-regeling.

Tozo-regeling

Ondernemers die financieel geraakt worden door de coronacrisis, hebben onder voorwaarden recht op bijstand voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal. Om te voorkomen dat in grenssituaties zelfstandigen tussen wal en schip vallen, heeft het kabinet de regeling verruimd.

Wat krijg je waar?

Zo heeft de zelfstandige die in Nederland woont en elders binnen de EU zijn bedrijf heeft, toch recht op bijstand voor levensonderhoud. Voor ondersteuning voor bedrijfskapitaal is hij aangewezen op het land waar zijn bedrijf gevestigd is.

Andersom heeft de zelfstandige die elders in de EU woont maar in Nederland zijn bedrijf heeft, recht op bijstand voor bedrijfskapitaal. Voor ondersteuning voor levensonderhoud is hij aangewezen op het woonland. Uiteraard is ook in deze situaties vereist dat aan de vereiste voorwaarden wordt voldaan.

Aanvraag centraal regelen

De aanvraag voor zelfstandigen die niet in Nederland wonen, zal centraal via één gemeente geregeld worden. Welke gemeente dit wordt, is nog niet bekend.

Bedrijfskapitaal ook voor AOW'ers

Naar aanleiding van een motie van de Tweede Kamer is geregeld dat zelfstandige AOW'ers ook in aanmerking komen voor ondersteuning voor bedrijfskapitaal. Ze komen niet in aanmerking voor bijstand voor levensonderhoud.

Wanneer gaat de regeling in?

De regeling wordt naar verwachting snel gepubliceerd, waarna betrokken groepen ondernemers er een beroep op kunnen doen.

Wil je meer weten over de Tozo-regling in grensgebieden of voor AOW'ers? Neem gerust contact met ons op.

Disclaimer

Omnyacc doet haar best om de informatie volledig te laten zijn. Echter, de ontwikkelingen en aanpassingen volgen elkaar in snel tempo op. De corona maatregelen zijn bijzondere maatregelen in een bijzondere tijd en de Rijksoverheid speelt in op wijzigingen in de omstandigheden en verbeteringen en aanvullingen van de regelingen. Onze nieuwsberichten kunnen om die reden niet meer up to date zijn op het moment dat deze door u worden gelezen.

Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?

Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?

Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Zaken doen met je eigen bedrijf

Zaken doen met je eigen bedrijf

14-06-2021

Als directeur-grootaandeelhouder (dga) ben je in de unieke positie om zaken te doen met je eigen bv. Dit kan aantrekkelijk zijn. 

Snelstart

Snelstart

SnelStart is een eenvoudig en overzichtelijk boekhoudpakket waarmee je veel tijd bespaart.
Agro: plan nu jouw mestbalans 2022

Agro: plan nu jouw mestbalans 2022

28-05-2021

Onlangs heb je jouw Gecombineerde opgave ingediend. Hiermee is tevens de basis voor de stikstof- en fosfaatruimte voor 2021 vastgelegd. Een goed moment om de prognose van jouw mestbalans op te stellen.
Accountant Texel

Accountant Texel

Ben je als ondernemer net gestart met je bedrijf, zit je middenin allerlei ondernemerskwesties of ga je binnenkort afstand doen van jouw onderneming? Dan is het raadzaam om advies te vragen aan een accountant. Omnyacc Texel ondersteunt en adviseert in alle fases van het ondernemerschap. Een accountantskantoor zijn we nog steeds, maar met een uitgebreid dienstenpakket. Denk aan fiscaal en juridisch advies, controle, financiële administratie of salarisadministratie. Ons team werkt nauw samen om jou en je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Loop ook eens bij ons binnen.