Wat verandert er in 2024 op het gebied van vervoer? De bijtelling voor nieuwe auto's met een CO2-uitstoot van meer dan 0 gram per kilometer blijft gehandhaafd op 22%. Ook de bijtelling voor elektrische auto’s blijft gelijk. De reiskostenvergoedingen worden dit jaar verruimd. Als laatste zijn werkgevers met 100 of meer werknemers vanaf 1 juli 2024 verplicht te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van hun werknemers.
In 2024 is niets veranderd in de bijtelling voor nieuwe auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 0 gram per kilometer. Deze is, net als in eerdere jaren, gehandhaafd op 22%.
Ook de bijtelling voor elektrische auto’s blijft in 2024 gelijk, maar gaat in 2025 nog een keer omhoog (zie onderstaande tabel). Vanaf 2026 geldt voor een elektrische auto de reguliere bijtelling van 22%. Deze wordt toegepast over de volledige catalogusprijs. De tussenevaluatie naar emissieloze voertuigen en plug-inhybrides die in maart 2023 is verschenen, leidt niet tot wijzigingen in de regelingen tot en met 2025.
Jaar | Kortingspercentage | Bijtelling na verrekening korting | Catalogusprijs |
2024 | 6% | 16% | € 30.000 |
2025 | 5% | 17% | € 30.000 |
2026 e.v. | 0% | 22% | n.v.t. |
De bijtelling wordt vastgesteld voor 60 maanden, geldend vanaf de eerste maand na de maand waarin de auto voor het eerst is toegelaten. Na afloop van de 60 maandentermijn wordt voor de volledig elektrische auto per jaar bezien of sprake is van een kortingspercentage volgens de op dat moment geldende wet- en regelgeving.
Uitzondering voor auto’s op waterstof
De aftopping van het bijtellingspercentage van 16% voor de cataloguswaarde boven € 30.000 (2024) geldt niet voor auto’s op waterstof of zonne-energie.
In de Voorjaarsnota 2024 is het plan opgenomen tot verhoging van het vaste bedrag voor de eindheffing van het privégebruik van de bestelauto van de zaak die afwisselend door meerdere werknemers wordt gebruikt. Dit bedrag is sinds de introductie in 2006 al € 300 en het voornemen bestaat om dit bedrag vanaf 2025 te corrigeren voor de inflatie.
Het bedrag van € 300 geldt alleen voor een afwisselend door meerdere werknemers gebruikte bestelauto. Staat een personenauto aan meerdere werknemers ter beschikking voor privégebruik? Dan kun je de bijtelling per werknemer baseren op de mate waarin de auto aan de werknemer ter beschikking staat. Staat een auto bijvoorbeeld aan twee werknemers in gelijke mate ter beschikking en gebruiken zij de auto beiden ook privé? Dan bedraagt de bijtelling bij beide werknemers 50% van de gebruikelijke bijtelling.
In 2024 zijn de fiscaalvrije vergoedingen van zakelijke reiskosten van onder andere werknemers verruimd. Het betreft zowel de vergoedingen voor vervoer met een privévervoermiddel als voor vergoedingen voor reizen met het openbaar vervoer.
Openbaar vervoer
De regels rond vergoedingen van abonnementen voor het openbaar vervoer waren tot en met 2023 ingewikkeld. Dit is vanaf 2024 gewijzigd. Het maakt vanaf 2024 niet langer uit of het ov-abonnement ter beschikking wordt gesteld, verstrekt of vergoed. De enige voorwaarde is vanaf 2024 nog dat het abonnement ook zakelijk gebruikt wordt, bijvoorbeeld voor het woon-werkverkeer. Als dat het geval is, is de terbeschikkingstelling, verstrekking of vergoeding van een ov-abonnement gericht vrijgesteld.
Het is vanaf 2024 niet meer van belang in welke mate het abonnement zakelijk wordt gebruikt. Het privégebruik wordt ook niet meer belast.
De gewijzigde regels gelden ook voor de terbeschikkingstelling, verstrekking of vergoeding van een voordeelurenkaart.
Reiskostenvergoeding verder verruimd
De reiskostenvergoeding voor zakelijke reiskosten, waaronder woon-werkverkeer, was in 2023 onbelast voor € 0,21/km. Vanaf 2024 is dit bedrag verhoogd naar € 0,23/km. Dit betekent dat reiskostenvergoedingen vanaf 2024 onbelast zijn voor zover de vergoeding niet meer bedraagt dan € 0,23/km. Dit betreft vrijwel alle vormen van vervoer, dus bijvoorbeeld ook voor afgelegde kilometers per fiets en bromfiets.
De verhoging naar € 0,23/km geldt ook voor de dga in dienst bij zijn bv.
De staatssecretaris heeft in mei 2024 in reactie op een onderzoek naar de onbelaste reiskostenvergoeding laten weten dat het bedrag van € 0,23 voorlopig niet wordt aangepast.
Werkgevers met 100 of meer werknemers zijn vanaf 1 juli 2024 verplicht te rapporteren over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van hun werknemers. Deze verplichting maakt onderdeel uit van de Omgevingswet van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De verplichting staat bekend onder de naam ‘Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit’, afgekort WPM.
Voor de grens van 100 of meer werknemers moeten de werknemers van alle vestigingen (van een onderneming of rechtspersoon) bij elkaar worden opgeteld. Hierbij tellen alleen werknemers mee die een arbeidsovereenkomst hebben en minimaal 20 uur betaald werk per maand verrichten. Ingehuurde gedetacheerden en uitzendkrachten tellen niet mee.
Zorg dat jouw administratie op orde is
Heb je meer dan 100 werknemers in dienst? Dan ben je vanaf 1 juli 2024 verplicht om diverse gegevens bij te houden en te rapporteren. Zorg daarom dat jouw administratie hier klaar voor is!
Welke gegevens?
In een handreiking van RVO staat welke gegevens jij moet bijhouden. Dit zijn bijvoorbeeld het totaalaantal kilometers dat jouw werknemer heeft afgelegd voor zakelijk verkeer en woon-werkverkeer, maar ook het jaartotaal aan kilometers, verdeeld in soort vervoermiddel en brandstoftype.
De gegevens over 2024 moet je uiterlijk 30 juni 2025 insturen. Je kunt kiezen om te rapporteren over alleen de 2e helft van 2024 of over heel 2024. In 2026 is rapportage over het hele jaar 2025 verplicht. Aanwijzingen over de wijze waarop je moet rapporteren, vind je in de handleiding ‘Aan de slag met het online formulier WPM’.
Voor de uitzendbranche is een aparte handreiking beschikbaar.
Heb je vragen over dit nieuwsartikel? Neem gerust contact op met een van onze adviseurs. Wij helpen je graag. Bekijk ook de andere artikelen van onze lonenspecial.