12 augustus 2020

Bedrijf stoppen? Vanaf 2021 vergoeding transitiekosten

Denk jij weleens na over de risico's voor jou als ondernemer als je noodgedwongen je bedrijf moet beëindigen? Bijvoorbeeld door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Vanaf 2021 kun je onder voorwaarden gecompenseerd worden voor de te betalen transitievergoedingen. Wat is er geregeld en voor wie?

Transitievergoeding

Werknemers hebben bij gedwongen ontslag in beginsel recht op een transitievergoeding. De hoogte ervan is afhankelijk van het aantal dienstjaren. De transitievergoeding bedraagt per 1 januari 2020 maximaal € 83.000 of een jaarsalaris, als dat meer is dan € 83.000.

Gedwongen bedrijfsbeëindiging

Ook bij beëindiging van het bedrijf vanwege pensionering, ziekte of overlijden, dien je als werkgever een transitievergoeding te betalen aan personeel dat ontslagen wordt. Omdat je inkomen dan vaak toch al onder druk staat, kun je hiervoor dan compensatie krijgen.

Let op!

Voor het verkrijgen van de compensatie moet je als werkgever de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt of dusdanig ziek zijn dat je jouw werkzaamheden redelijkerwijs niet kunt voortzetten. Bij overlijden moet vóór het overlijden de aanvraag voor compensatie al zijn ingediend.

Alleen voor kleine werkgevers

De compensatie is alleen bedoeld voor kleine werkgevers. Dit betekent dat er minder dan 25 werknemers in dienst zijn. Er wordt geen onderscheid gemaakt in vaste en tijdelijke dienstverbanden. Uitzendkrachten en payrollers tellen niet mee voor deze berekening.

Aanvragen

Het aanvragen van de compensatie kan via het UWV. Hiervoor worden nog nadere regels opgesteld. Het is de bedoeling dat de regeling per 1 januari 2021 ingaat.

Heb jij vragen over de compensatieregeling van de transitievergoeding? Of heb jij een andere HR-gerelateerde vraag? Onze HRM-adviseurs helpen je graag verder.  Neem hiervoor contact met ons op.

Wanneer kun je post over box 3 verwachten?
De Belastingdienst stuurt iedereen die volgens de systemen in aanmerking komt voor de tegenbewijsregeling box 3 een brief. Welke soorten brieven kun je ontvangen, wanneer worden deze verstuurd en wat is de termijn om te reageren?
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Btw-vraagstukken
Zit jij met een ingewikkelde btw-kwestie? Onze specialisten behandelen dagelijks btw-vraagstukken en kennen alle ins en outs van de complexe wetgeving. 
Lees verder
arrow right
(Senior) assistent accountant controlepraktijk
Neem de regie als sparringpartner bij Omnyacc In Control! Ben jij de analytische accountant die met oog voor detail en een helicopterview bedrijfsprocessen optimaal weet te doorgronden? Denk jij buiten de hokjes en ben je klaar voor de volgende stap in je carrière? Bij Omnyacc Leeuwarden krijg je niet alleen de kans om controles uit te voeren bij klanten, maar ook om als sparringpartner op te treden en een waardevolle bijdrage te leveren aan onze multidisciplinaire aanpak.
Lees verder
arrow right
Belastingadviseur
Ben jij er klaar voor om samen met ons te bouwen aan onze fiscale praktijk? Onze uitdagende portefeuille van mkb-ondernemers van fiscaal advies te voorzien? Dit alles met de vrijheid en ruimte om jouw rol te pakken en jouw ambities verder uit te bouwen?
Lees verder
arrow right