Omnyacc

20 augustus 2025

Vergoeding voor verplichte online belastingaangifte

Organisaties en ondernemingen die verplicht online aangifte moeten doen en hiervoor een speciaal inlogmiddel hebben moeten of moeten aanschaffen, kunnen mogelijk in aanmerking komen voor compensatie. Afhankelijk van de situatie zijn er verschillende vormen van compensatie beschikbaar.

Compensatie Belastingdienst eH3-inlogmiddel

EHerkenning is voor organisaties en voor veel bedrijven noodzakelijk om belastingaangifte te kunnen doen. Via een compensatieregeling kan één Belastingdienst eH3-inlogmiddel per organisatie per jaar vergoed worden. Je krijgt alleen vergoeding als je het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel hebt aangeschaft. De vergoeding bedraagt € 24,20 inclusief btw per kalenderjaar.

Tip!

Ook als je en bestaand eHerkenningsmiddel hebt omgezet naar het Belastingdienst eH3-inlogmiddel, kom je voor compensatie in aanmerking.

Aanvragen compensatie

Je kunt deze compensatie digitaal aanvragen bij RVO.nl. Je hebt hiervoor het speciale Belastingdienst eH3-inlogmiddel nodig. Voor het kalenderjaar 2024 kunt een aanvraag indienen tot en met 30 september 2025.

Let op!

Het inlogmiddel eH3 van de Belastingdienst is dus niet bruikbaar voor andere zaken waarvoor eHerkenning vereist is.

Niet voor eenmanszaak en zzp’er

De compensatieregeling voor het eH3-inlogmiddel is niet beschikbaar voor eenmanszaken en zzp’ers. Zij kunnen hun belastingaangiftes namelijk indienen met behulp van DigiD en hebben daarom geen eHerkenning nodig.

Geen KVK-nummer?

Hoef of kun jij je niet inschrijven bij de KVK en moet je wel online aangifte doen, dan kom je wellicht in aanmerking voor een speciale compensatieregeling voor het speciale ‘eH3 zonder KVK-nummer inlogmiddel’. Ook hier geldt dat deze tegemoetkoming, die € 36,24 (incl. btw) per kalenderjaar bedraagt, per aanvraagperiode eenmalig verstrekt wordt. Voor het kalenderjaar 2024 kun je deze regeling aanvragen van 18 augustus tot en met 31 december 2025, voor het kalenderjaar 2025 van 1 januari 2026 tot en met 30 september 2026.

Compensatie PROBAS

Heb je geen eH3-inlogmiddel, geen DigiD en geen ‘eH3 zonder KVK-nummer inlogmiddel’ en moet je wel online aangifte doen, dan kun je per aanvraagperiode eenmalig compensatie aanvragen voor de kosten die samenhangen met de noodzakelijke aanschaf van het eHerkenning PROBAS-inlogmiddel. Deze tegemoetkoming bedraagt € 36,30 (incl. btw) per kalenderjaar. Hier geldt dat je deze eenmalige compensatie voor het kalenderjaar 2024 kan aanvragen tot en met 31 december 2025 en voor het kalenderjaar 2025 van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026.

En voor eenieder die dan nog overblijft

Moet je over 2024 online aangifte doen, maar was dit via alle bovengenoemde alternatieven niet mogelijk, dan kan onder voorwaarden compensatie worden aangevraagd óf voor de kosten van de aanschaf van een softwarepakket waarmee je wel belastingaangifte kan of kon doen, óf voor de kosten van het door een intermediair laten indienen van de belastingaangifte. Deze compensatie bedraagt maximaal € 450. Een aanvraag kan worden ingediend binnen twaalf maanden na afloop van het kalenderjaar waarin de aangifte is ingediend, voor het belastingjaar 2024 is dat dus in 2025.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Youngtimerregeling verandert: wat betekent dit voor jouw auto?
Heb je een oudere auto van de zaak? Dan kun je te maken krijgen met de aangekondigde wijzigingen in de youngtimerregeling. Wat is de huidige stand van zaken en wat betekenen de veranderingen voor jouw youngtimer?
Lees verder
arrow right
Aftrek zorgkosten mogelijk afgeschaft vanaf 2028
Als je zorgkosten maakt, kun je deze onder voorwaarden aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting (IB). Het kabinet heeft op Prinsjesdag voorgesteld om deze aftrek vanaf 2028 af te schaffen.
Lees verder
arrow right
Zakelijke post van de Belastingdienst voortaan ook digitaal
Voor bepaalde privépost kon je al kiezen om deze alleen digitaal van de Belastingdienst te ontvangen. Deze mogelijkheid is er nu ook voor zakelijke post.
Lees verder
arrow right