26 augustus 2020

Check vergunningen nieuwe bedrijfsruimte horecaonderneming

Als huurder van een nieuwe bedrijfsruimte voor je horecaonderneming ben je vaak zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van vergunningen. Let dus goed de benodigde vergunningen en welke afspraken je daar over maakt.

De start van je horecaonderneming in een nieuwe bedrijfsruimte valt of staat bij het verkrijgen van de benodigde vergunningen. Wat nu als je een bedrijfsruimte hebt gehuurd en het beoogde gebruik niet is toegestaan op basis van het bestemmingsplan? Een rechter boog zich onlangs over zo’n kwestie.

Te huur met horecavergunning

De huurder had voor de duur van vijf jaar een bedrijfsruimte gehuurd. De verhuurder had geadverteerd met de tekst: ‘te huur, met horecavergunning’. Helaas bleek de beoogde exploitatie van een Surinaams afhaalrestaurant vanwege de bestemming ‘horecagebonden’ niet toegestaan.

Inhoud huurovereenkomst

De huurder vond dat er sprake was van non-conformiteit en dwaling. Hij meende dat de verhuurder had moeten instaan voor de bestemming van de bedrijfsruimte. De rechter oordeelde dat dit afhankelijk is van de afspraken die zijn opgenomen in de huurovereenkomst.

Verantwoordelijkheid huurder

Helaas was de inhoud van de huurovereenkomst in dit geval niet in het voordeel van de huurder. Er was afgesproken dat de huurder zelf verantwoordelijk was voor het aanvragen van de benodigde vergunningen.

Let op!

Dit betekende dat hij ook verantwoordelijk was voor het risico dat de bedrijfsruimte niet voor het beoogde doel mocht worden gebruikt.

Uitzonderingssituatie

Als er sprake is van een inlichtingenplicht van de verhuurder kan dit anders liggen. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn als de huurder de verhuurder nadrukkelijk heeft ingelicht over het beoogde gebruik van de bedrijfsruimte. In die gevallen moet de verhuurder de huurder informeren over de (on)mogelijkheden van de te verhuren bedrijfsruimte.

Tip!
Neem de huurovereenkomst altijd de exacte omschrijving op van de beoogde activiteiten.

Dubbel pech

Ook op dit punt was de huurovereenkomst niet in het voordeel van de huurder. Als bestemming was namelijk vermeld: ‘detailhandelsverkoop van etenswaren en dranken en het ter plaatse nuttigen daarvan’. Daarmee waren de toegestane horeca-activiteiten beperkt in ruimte (slechts een deel van de oppervlakte) en tijd (gebonden aan de toegestane winkeltijden). De in de huurovereenkomst opgenomen activiteiten waren wel toegestaan geweest.

Tip!
Bevestig de verhuurder ook voor het aangaan van de huurovereenkomst al schriftelijk wat jouw plannen exact zijn en vraag hem om een bevestiging van de (on)mogelijkheden. Bevestig ook de mededelingen van jouw verhuurder hierover.

Voorkomen is beter dan genezen

Het is altijd verstandig om vooraf te onderzoeken wat het bestemmingsplan zegt over de (on)mogelijkheden van de bedrijfsruimte. Zo voorkom je onaangename verrassingen.

Neem voor vragen gerust contact met ons op. 

Visionplanner
Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
Lees verder
arrow right
Jella Limmen

Jella Limmen

Assistent-accountant

Arbeidsovereenkomsten
Arbeidsovereenkomsten zijn de basis van de samenwerkingen met jouw medewerkers.
Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right