23 maart 2020

Versoepeling transportregels bevoorrading supermarkten en apotheken

Onderdelen van de rij- en rusttijdenregeling van vrachtwagenchauffers zijn tijdelijk aangepast. De reden hiervoor is om de aanvoer van levensmiddelen in supermarkten en de aanvoer van medicinale en farmaceutische producten bij apotheken te verzekeren. Daarnaast zijn gemeenten vrij om noodvergunningen af te geven om supermarkten 's nachts te laten bevoorraden.

Cruciale beroepen

Om de bevoorrading van supermarkten in deze tijd van de coronacrisis op orde te houden moeten chauffeurs soms langer en meer rijden. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarom tijdelijk de rij- en rusttijdenregeling versoepelt. De wijziging geldt alleen voor beroepen die door het kabinet als cruciaal zijn aangemerkt.

De aangepaste regeling

Concreet betekent de versoepeling het volgende:

  • De dagelijkse rijtijdlimiet gaat van 9 naar 11 uur
  • De wekelijkse rijtijdlimiet is verhoogd van 56 uur naar 60 uur
  • De tweewekelijkse totale rijtijdlimiet gaat van 90 naar 96 uur
  • Chauffeurs mogen zeven dagen rijden tussen rustperiodes, in plaats van zes dagen

Voorwaarden

Voorwaarden zijn dat de verkeersveiligheid van chauffeurs en andere weggebruikers niet in het gedrang mag komen, net zomin als de sociale omstandigheden van de chauffeurs. De maatregel geldt met terugwerkende kracht van 14 maart 2020 tot en met 6 april 2020.

Verruiming venstertijden

Naast deze maatregel hebben alle gemeenten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) het dringende verzoek gekregen om tijdelijk over te gaan op soepelere laad- en lostijden. Dat betekent dat afgeweken kan worden van de venstertijden, waardoor supermarkten ook 's nachts leveringen kunnen krijgen.

Uitspraak minister

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat: ''In deze tijd van de corona-uitbraak moet voorkomen worden dat de bevoorrading van essentiële goederen in het geding komt. In het bijzonder supermarkten en apotheken moeten bevoorraad blijven worden.''

In ons coronadossier vind je nieuws omtrent de maatregelen rondom het coronavirus.

Disclaimer

Omnyacc doet haar best om de informatie volledig te laten zijn. Echter, de ontwikkelingen en aanpassingen volgen elkaar in snel tempo op. De corona maatregelen zijn bijzondere maatregelen in een bijzondere tijd en de Rijksoverheid speelt in op wijzigingen in de omstandigheden en verbeteringen en aanvullingen van de regelingen. Onze nieuwsberichten kunnen om die reden niet meer up to date zijn op het moment dat deze door je worden gelezen.

Ilonka Zonneveld

Ilonka Zonneveld

Salarisadviseur

Unit4
Met Unit4 Multivers online heb je jouw financiën altijd onder controle.
Lees verder
arrow right
Belastingadviseur | Den Helder
Ben jij er klaar voor om samen met ons te bouwen aan onze fiscale praktijk? Onze uitdagende portefeuille van mkb-ondernemers van fiscaal advies te voorzien? Dit alles met de vrijheid en ruimte om jouw rol te pakken en jouw ambities verder uit te bouwen?
Lees verder
arrow right
Feiten, inzicht en onderbouwing
Wat is jouw volgende stap? Hoe weet je zeker dat je op de juiste koers zit? Onderbuikgevoel brengt je ver, maar bij strategische beslissingen is het belangrijk om je aannames te toetsen. Zeker als het gaat om nieuwe producten, markten of groeikansen. Bij Omnyacc helpen we je om dat gevoel te onderbouwen met feiten. We zetten doelgericht marktonderzoek in om je helder inzicht te geven in wat je klant echt wil, waar je staat en welke kansen je kunt benutten. Zo zet je met vertrouwen de volgende stap!
Lees verder
arrow right
Accountant
De uitdagingen variëren van zelfstandig relatiebeheer tot het coachen van het team. Het team bestaat uit een mooie mix van enthousiaste young professionals tot ervaren experts. Juist die young professionals willen veel van jou leren.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right