28 januari 2020

Visierapport 2020 - horecaondernemers

Uit SRA-BiZ-onderzoek is gebleken dat horecaondernemers met vertrouwen naar 2020 kijken. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport '2020 in Zicht'.

De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er spelen echter ook problemen die het ondernemen in de branche bemoeilijken. De grootste rem is het tekort aan personeel, met hogere personeelskosten tot gevolg.

Grotere stijging omzet en winst

Horecaondernemers zijn in hun prognoses voor 2020 wat voorzichtiger dan het mkb als geheel, maar wel veel positiever dan een jaar geleden. De omzetgroei neemt naar verwachting met 10,5% toe, ten opzichte van bijna 5% een jaar geleden. De verwachte winstgroei komt uit op 10,6%, versus 4,2% voor 2019. De horeca schat in dat de inkoopwaarde relatief hard zal stijgen, met ruim 7% (iets minder dan 3% een jaar geleden).

Sterke stijging personeelskosten

De personeelskosten zullen naar verwachting relatief sterk toenemen (+8%, versus 1,2% vorig jaar). Dit is een duidelijke trendbreuk, want sinds 2015 zagen we de prognose voor de personeelskosten elk jaar omlaaggaan. In 2020 krijgt de horeca te maken met twee grote wijzigingen. Ten eerste is een nieuwe cao met hogere lonen ingegaan en zijn de minimumlonen opgeschroefd. Daarnaast is de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking getreden. Daarmee veranderen de regels rond (met name flexibele) arbeidscontracten en ontslag. Omdat de horeca voor een groot deel met flexibel personeel werkt, zal dit de nodige impact gaan hebben.

Efficiency als antwoord op personeelstekort

Horecaondernemers zien voor de komende twaalf maanden vooral kansen in efficiënter werken (genoemd door 47% van de respondenten). Voorbeelden zijn apps die bestellen, betalen en de communicatie met de keuken verbeteren. Tevens kunnen data-analyses de behoefte aan personeel beter voorspellen. Het aanbod van gekwalificeerd personeel wordt als belangrijkste bedreiging gezien. Het personeelstekort in de branche is historisch hoog en dit zal naar verwachting alleen nog maar toenemen.

Financiële gezondheid verbeterd

De financiële positie van bedrijven in de horeca is verbeterd. Uit de analyse van SRA-BiZ blijkt dat het percentage ondernemingen dat aan de financiële verplichtingen kan voldoen, is gestegen van 76,4% in 2017 naar 79,4% in 2018. Hiermee blijft de branche nog wel achter bij het mkb-gemiddelde, dat verbeterde van 80,1% naar 81,7%.

De investeringen groeien in 2020 naar verwachting relatief hard: 10,2% ten opzichte van 8,7% voor het mkb. Een jaar geleden was hier nog sprake van een lichte daling.

Heb je vragen over het visierapport? Neem gerust contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Groeien, organiseren en procesverbetering
Ondernemen geeft energie en is dynamisch, maar kan ook uitdagend zijn. Soms merk je dat je energie weglekt: je bent druk met de dagelijkse gang van zaken, je organisatie vraagt veel van je, en de groei van je bedrijf blijft achter. Doelen en ambities voor de toekomst zijn niet meer scherp. Herkenbaar? Wij helpen je om weer grip, overzicht en balans te krijgen. Samen zetten we jouw ideeën om in actie, zodat jij weer kunt doen waar je energie van krijgt: ondernemen! Hoe we dat doen? Samen met jou. We brengen helder in kaart waar je nu staat en kijken met een scherpe blik naar de toekomst. Samen bepalen we de juiste stappen: van diensten en klanten tot cijfers en processen. We bekijken hoe je jouw team, structuur en werkwijze slim kunt inrichten om je doelen te bereiken. We doen dit volledig op jouw tempo: zonder druk, mét resultaat.
Zo zorgen we ervoor dat jouw strategie geen papieren plan blijft, maar écht tot leven komt.
Lees verder
arrow right
Head-spa-behandeling door kapper valt onder 21% btw
Een head-spa-behandeling is belast tegen het hoge btw-tarief van 21%, aldus de Belastingdienst. Als kappers zo’n behandeling uitvoeren wijkt het btw-percentage van 21 % af van hun andere diensten die over het algemeen belast zijn tegen 9% btw.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Estate planning
Onze estate planners maken een plan op maat om jouw vermogen zo gunstig mogelijk over te dragen. Zo heb jij (financiële) rust.
Lees verder
arrow right
Wijziging in het betaald ouderschapsverlof augustus 2022
De verlofregelingen voor ouders met pasgeboren kinderen worden steeds verder uitgebreid. Vanaf 2 augustus 2022 hebben werknemers met een kind dat nog geen 1 jaar oud is, recht op 9 weken betaald ouderschapsverlof via het UWV. Het aanvragen van deze regeling is mogelijk vanaf 9 augustus 2022.
Lees verder
arrow right