28 januari 2020

Visierapport 2020 - horecaondernemers

Uit SRA-BiZ-onderzoek is gebleken dat horecaondernemers met vertrouwen naar 2020 kijken. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport '2020 in Zicht'.

De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er spelen echter ook problemen die het ondernemen in de branche bemoeilijken. De grootste rem is het tekort aan personeel, met hogere personeelskosten tot gevolg.

Grotere stijging omzet en winst

Horecaondernemers zijn in hun prognoses voor 2020 wat voorzichtiger dan het mkb als geheel, maar wel veel positiever dan een jaar geleden. De omzetgroei neemt naar verwachting met 10,5% toe, ten opzichte van bijna 5% een jaar geleden. De verwachte winstgroei komt uit op 10,6%, versus 4,2% voor 2019. De horeca schat in dat de inkoopwaarde relatief hard zal stijgen, met ruim 7% (iets minder dan 3% een jaar geleden).

Sterke stijging personeelskosten

De personeelskosten zullen naar verwachting relatief sterk toenemen (+8%, versus 1,2% vorig jaar). Dit is een duidelijke trendbreuk, want sinds 2015 zagen we de prognose voor de personeelskosten elk jaar omlaaggaan. In 2020 krijgt de horeca te maken met twee grote wijzigingen. Ten eerste is een nieuwe cao met hogere lonen ingegaan en zijn de minimumlonen opgeschroefd. Daarnaast is de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking getreden. Daarmee veranderen de regels rond (met name flexibele) arbeidscontracten en ontslag. Omdat de horeca voor een groot deel met flexibel personeel werkt, zal dit de nodige impact gaan hebben.

Efficiency als antwoord op personeelstekort

Horecaondernemers zien voor de komende twaalf maanden vooral kansen in efficiënter werken (genoemd door 47% van de respondenten). Voorbeelden zijn apps die bestellen, betalen en de communicatie met de keuken verbeteren. Tevens kunnen data-analyses de behoefte aan personeel beter voorspellen. Het aanbod van gekwalificeerd personeel wordt als belangrijkste bedreiging gezien. Het personeelstekort in de branche is historisch hoog en dit zal naar verwachting alleen nog maar toenemen.

Financiële gezondheid verbeterd

De financiële positie van bedrijven in de horeca is verbeterd. Uit de analyse van SRA-BiZ blijkt dat het percentage ondernemingen dat aan de financiële verplichtingen kan voldoen, is gestegen van 76,4% in 2017 naar 79,4% in 2018. Hiermee blijft de branche nog wel achter bij het mkb-gemiddelde, dat verbeterde van 80,1% naar 81,7%.

De investeringen groeien in 2020 naar verwachting relatief hard: 10,2% ten opzichte van 8,7% voor het mkb. Een jaar geleden was hier nog sprake van een lichte daling.

Heb je vragen over het visierapport? Neem gerust contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Wet toekomst pensioenen: voorkom een dure loonbelastingclaim
Alle pensioenregelingen moeten uiterlijk in 2028 voldoen aan de Wet toekomst pensioenen (Wtp). Ben je als werkgever niet op tijd klaar, dan kan dat leiden tot een forse loonbelastingclaim.
Lees verder
arrow right
Bedrijfsovername en fusie
Een fusie of bedrijfsovername heeft financieel, fiscaal en juridisch grote gevolgen. Daarom is het verstandig om onze specialisten in te schakelen.
Lees verder
arrow right
Adviseur binnendienst Verzuim & Inkomen
Ben jij nauwkeurig, klantgericht en vind je het leuk om het verschil te maken binnen een groeiende organisatie? Omnyacc blijft groeien en dat betekent volop kansen. Binnen ons team zoeken we een enthousiaste collega die energie krijgt van samenwerken, klantcontact en het verder professionaliseren van onze dienstverlening.
Lees verder
arrow right
Visionplanner
Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
Lees verder
arrow right
Accountant Texel
Ben je als ondernemer net gestart met je bedrijf, zit je middenin allerlei ondernemerskwesties of ga je binnenkort afstand doen van jouw onderneming? Dan is het raadzaam om advies te vragen aan een accountant. Omnyacc Texel ondersteunt en adviseert in alle fases van het ondernemerschap. Een accountantskantoor zijn we nog steeds, maar met een uitgebreid dienstenpakket. Denk aan fiscaal en juridisch advies, controle, financiële administratie of salarisadministratie. Ons team werkt nauw samen om jou en je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Loop ook eens bij ons binnen.
Lees verder
arrow right
Belastingvrije vergoeding voor rijbewijs B en E
Je wilt de kosten voor het behalen van een rijbewijs aan een werknemer vergoeden. Wanneer kan dit belastingvrij? En beïnvloedt dit jouw vrije ruimte? Het antwoord hangt af van het type rijbewijs en of het nodig is voor het werk van jouw werknemer.
Lees verder
arrow right