Omnyacc

6 januari 2026

Wanneer hebben erfgenamen recht op kwijtschelding?

Wanneer een overledene belastingschulden nalaat, kan de Belastingdienst deze in bepaalde situaties kwijtschelden voor de erfgenamen. Voor erfgenamen die geen partner van de overledene zijn, gelden hierbij mogelijk ruimere voorwaarden.

Kwijtschelding

Of je kwijtschelding krijgt als erfgenaam voor de belastingschulden van de overledene, hangt af van jouw (financiële) situatie. Is er voldoende financiële draagkracht, dan krijg je geen kwijtschelding.

Let op!

Je kunt alleen kwijtschelding krijgen als je daarom verzoekt. Dit doe je met een door de Belastingdienst beschikbaar gesteld formulier.

Erfgenaam en partner

Je bent partner van de overledene als je met hem/haar getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had. In zo’n geval kijkt de Belastingdienst bij het beoordelen van de kwijtschelding ook naar jouw eigen financiële omstandigheden.

Alleen erfgenaam

Ben je echter alleen erfgenaam en geen partner van de overledene? Dan kijkt de Belastingdienst niet naar jouw eigen financiële omstandigheden. De Belastingdienst kijkt dan vooral of de belastingschuld (deels) uit de erfenis betaald kan worden.

Verwerpen of beneficiair aanvaarden

Als je van tevoren weet dat de nalatenschap meer schulden dan bezittingen bevat, kun je deze misschien beter niet aanvaarden, maar verwerpen. Een andere mogelijkheid is beneficiair aanvaarden. In zo’n geval aanvaard je de erfenis, onder voorwaarde dat je niet privé aansprakelijk bent voor de schulden uit de erfenis.

Tip!

De Belastingdienst heeft online informatie over wat je kunt doen bij een belastingschuld van een overledene. Neem voor advies over jouw eigen situatie contact op met onze adviseurs.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Expatregeling vanaf 2027 naar 27%: wat verandert er?
Heb je werknemers uit het buitenland aangeworven voor wie je de expatregeling (voorheen 30%-regeling) toepast? Houd er dan rekening mee dat het percentage vanaf 2027 daalt naar 27% en dat de salarisnorm omhooggaat.
Lees verder
arrow right
Btw over motorrijtuigenbelasting bij lease vanaf 2027
Vanaf 2027 kan er iets veranderen in de btw-berekening over de motorrijtuigenbelasting (mrb) die in je leasebedrag wordt doorberekend. Is de doorberekende mrb een doorlopende post, dan hoeft de leasemaatschappij hierover ook vanaf 2027 geen btw te berekenen. Bij een zogenoemde quasi-doorlopende post ligt dit anders. Hoe zit dat?
Lees verder
arrow right
Lijfrente met einddatum 2025? Laat deze uiterlijk eind 2026 ingaan
De uiterste ingangsdatum van een lijfrente is vanaf 2026 gewijzigd. Volgens de Belastingdienst gelden deze nieuwe regels niet voor lijfrentes met een contractuele einddatum in 2025. Deze lijfrentes moeten daarom uiterlijk eind 2026 ingaan. Houd hier rekening mee.
Lees verder
arrow right