2 november 2021

Werkkostenregeling en kerstpakket

Voor het tweede jaar op rij is door corona de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) verhoogd. Tot een loonsom van € 400.000 bedraagt de vrije ruimte 3%, over het meerdere van de loonsom 1,18%. Benut de vrije ruimte van de WKR, want je kunt de vrije ruimte niet doorschuiven naar volgend jaar. 

Werkkostenregeling

Via de werkkostenregeling kun je allerlei zaken belastingvrij vergoeden en verstrekken aan jouw werknemers. Dat hoeven niet alleen kostenvergoedingen te zijn. Ook bijvoorbeeld ook een extraatje vanwege een prima omzet kun je via de werkkostenregeling belastingvrij verstrekken.

Vrije ruimte

Vergoedingen en verstrekkingen die niet boven de vrije ruimte uitkomen, zijn belastingvrij. Komen ze wel boven de vrije ruimte uit, dan blijven ze belastingvrij voor de werknemer. Je moet als werkgever dan wel 80% belasting betalen via de eindheffing.

Tip!

Ga na of je nog vrije ruimte over hebt. Zo ja, dan kun je deze gebruiken voor een belastingvrij extraatje. Ben je dga van jouw bv, dan geldt dit ook voor jou. Denk aan een mooi kerstpakket of een leuke bonus.

Gebruikelijkheidstoets

Je moet bij gebruik van de werkkostenregeling wel letten op de gebruikelijkheidstoets. Dit betekent dat de vergoeding of verstrekking niet meer dan 30% mag afwijken van wat in vergelijkbare situaties gebruikelijk is.

Let op!

In beginsel doet de fiscus over vergoedingen en verstrekkingen van maximaal € 2.400 per werknemer per jaar niet moeilijk. Je moet ook dan wel binnen de vrije ruimte blijven, anders betaal je 80% belasting.

Heb je vragen over de werkkostenregeling. Neem dan contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Salarisadministratie
Het voeren van een correcte, tijdige en betrouwbare salarisadministratie kijkt nauw. Salarisadministratie, méér dan een loonstrook.
Lees verder
arrow right
Werkkostenregeling in 2022
In 2020 en 2021 is de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) verruimd door de coronacrisis. In de Miljoenennota 2022 is gepresenteerd dat de vrije ruimte in 2022 weer beperkt wordt.
Lees verder
arrow right
Visionplanner
Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
Lees verder
arrow right
Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Unit4
Met Unit4 Multivers online heb je jouw financiën altijd onder controle.
Lees verder
arrow right