2 november 2021

Werkkostenregeling en kerstpakket

Voor het tweede jaar op rij is door corona de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) verhoogd. Tot een loonsom van € 400.000 bedraagt de vrije ruimte 3%, over het meerdere van de loonsom 1,18%. Benut de vrije ruimte van de WKR, want je kunt de vrije ruimte niet doorschuiven naar volgend jaar. 

Werkkostenregeling

Via de werkkostenregeling kun je allerlei zaken belastingvrij vergoeden en verstrekken aan jouw werknemers. Dat hoeven niet alleen kostenvergoedingen te zijn. Ook bijvoorbeeld ook een extraatje vanwege een prima omzet kun je via de werkkostenregeling belastingvrij verstrekken.

Vrije ruimte

Vergoedingen en verstrekkingen die niet boven de vrije ruimte uitkomen, zijn belastingvrij. Komen ze wel boven de vrije ruimte uit, dan blijven ze belastingvrij voor de werknemer. Je moet als werkgever dan wel 80% belasting betalen via de eindheffing.

Tip!

Ga na of je nog vrije ruimte over hebt. Zo ja, dan kun je deze gebruiken voor een belastingvrij extraatje. Ben je dga van jouw bv, dan geldt dit ook voor jou. Denk aan een mooi kerstpakket of een leuke bonus.

Gebruikelijkheidstoets

Je moet bij gebruik van de werkkostenregeling wel letten op de gebruikelijkheidstoets. Dit betekent dat de vergoeding of verstrekking niet meer dan 30% mag afwijken van wat in vergelijkbare situaties gebruikelijk is.

Let op!

In beginsel doet de fiscus over vergoedingen en verstrekkingen van maximaal € 2.400 per werknemer per jaar niet moeilijk. Je moet ook dan wel binnen de vrije ruimte blijven, anders betaal je 80% belasting.

Heb je vragen over de werkkostenregeling. Neem dan contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Salarisadministratie
Het voeren van een correcte, tijdige en betrouwbare salarisadministratie kijkt nauw. Salarisadministratie, méér dan een loonstrook.
Lees verder
arrow right
Werkkostenregeling in 2022
In 2020 en 2021 is de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) verruimd door de coronacrisis. In de Miljoenennota 2022 is gepresenteerd dat de vrije ruimte in 2022 weer beperkt wordt.
Lees verder
arrow right
Dave Rotgans

Dave Rotgans

Communicatiemedewerker

Annemarie Braam

Annemarie Braam

Officemanager

Aangiftemedewerker
Ben jij op zoek naar een baan als aangiftemedewerker waar je energie krijgt van het verzorgen van belastingaangiften en beantwoorden van diverse fiscale vragen? We hebben een brede klantenkring die zo nu en dan ook bij ons binnenstapt. Zo leer je onze klanten echt kennen.
Bij ons accountantskantoor kun je rekenen op een fijne werkplek zonder onnodige werkdruk. Klinkt dit als de werkomgeving waar jij naar op zoek bent? Lees dan verder en ontdek wat deze functie jou verder te bieden heeft.
Lees verder
arrow right