6 oktober 2021

Werkkostenregeling in 2022 

In 2020 en 2021 is de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) verruimd door de coronacrisis. In de Miljoenennota 2022 is gepresenteerd dat de vrije ruimte in 2022 weer beperkt wordt. 

Werkkostenregeling

Via de werkkostenregeling kan een werkgever zijn personeel onbelast allerlei zaken vergoeden en verstrekken. Blijft de werkgever in een jaar binnen de zogenaamde vrije ruimte, dan betaalt ook de werkgever geen belasting. Overschrijdt hij de vrije ruimte, dan betaalt hij 80% belasting via de eindheffing.

Omvang vrije ruimte

De vrije ruimte bedraagt dit jaar 3% van de loonsom tot € 400.000. Over het meerdere is de vrije ruimte 1,18%. Volgend jaar bedraagt de vrije ruimte over de eerste € 400.000 nog 1,7%. Over het meerdere van de loonsom blijft de vrije ruimte 1,18%.

Doorschuiven niet mogelijk

Werkgevers kunnen de vrije ruimte gebruiken om extraatjes belastingvrij uit te keren, bijvoorbeeld een eindejaarsbonus. De vrije ruimte die dit jaar niet gebruikt wordt, kan niet worden doorgeschoven naar volgend jaar.

Anticiperen

Werkgevers doen er goed aan wel te anticiperen op het gebruik van de vrije ruimte tot nu toe. Is nog een deel van de vrije ruimte niet gebruikt, dan kan bijvoorbeeld nu iets extra worden gedaan in plaats van volgend jaar. Denk aan een duurder kerstpakket. Daarbij moet wel rekening worden gehouden met de gebruikelijkheidstoets.

Gebruikelijkheidstoets

De gebruikelijkheidstoets betekent dat een vergoeding of verstrekking niet meer dan 30% mag afwijken van wat in vergelijkbare omstandigheden gebruikelijk is. Over bedragen tot € 2.400 per werknemer per jaar doet de fiscus niet moeilijk. Tot deze grens wordt er in beginsel van uitgegaan dat de vergoedingen en verstrekkingen aan het personeelslid gebruikelijk zijn geweest.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Corina Lakeman

Corina Lakeman

Administratief medewerker

Reorganisatie en ontslag
Onze HRM-specialisten en arbeidsrechtjuristen staan klaar om je van a tot z te begeleiden.
Lees verder
arrow right
Johan Betsema

Johan Betsema

Belastingmedewerker

Praktijkondersteuner bedrijfsarts
Vind jij het leuk om werknemers en werkgevers te begeleiden en te adviseren over de inzetbaarheid tijdens verzuim? Werk je graag samen met verschillende specialisten om werknemers op een duurzame manier weer aan het werk te helpen? Dan is deze functie iets voor jou! Door onze groeiambities zijn wij opzoek naar een ervaren praktijkondersteuner bedrijfsarts.
Lees verder
arrow right
Twinfield
Twinfield is een modern, veilig en bovenal gebruiksvriendelijk boekhoudprogramma.
Lees verder
arrow right