16 juni 2020

Wetsvoorstel minimumtarief zzp’er ingetrokken

Het kabinet heeft het wetsvoorstel voor het hanteren van een minimumtarief voor zzp'ers ingetrokken. Zzp'ers hoeven dus niet met een minimumvergoeding te gaan werken. Ook het wetsvoorstel voor een zelfstandigenverklaring voor zzp’ers met een uurtarief van minimaal € 75 is van de baan. In ons nieuwsartikel lees je meer over de reden hiervan. 

Onuitvoerbaar

Reden om de voorstellen niet verder uit te voeren, is de onuitvoerbaarheid ervan. Dit blijkt uit overleg met diverse betrokken partijen. Ook brengen de voorstellen grote administratieve lasten met zich mee, zorgen ze voor veel onduidelijkheid, is er geen draagvlak voor en zijn ze moeilijk te handhaven. Dit schrijven de bewindslieden Koolmees (Sociale Zaken) en Vijlbrief (Financiën) aan de Tweede Kamer.

Arbeidsrelatie: ja of nee?

De problemen rond zzp’ers draaien al jaren rond de vraag of en wanneer er sprake is van een arbeidsrelatie. Is deze aanwezig, dan moet de opdrachtgever loonheffing en premies inhouden. Is deze niet aanwezig, dan komen belasting en verzekeringen voor rekening van de zzp’er zelf.

VAR en DBA

Zzp’ers konden tot enige jaren terug gebruik maken van een VAR (verklaring arbeidsrelatie) en momenteel van Modelverklaringen volgens de Wet DBA (deregulering beoordeling arbeidsrelatie). Deze leveren in de praktijk echter nog steeds veel uitvoeringstechnische problemen en onzekerheden op.

Webmodule

Het kabinet haalt daarom een eerder idee van stal en kondigt aan dit najaar te starten met een webmodule. Met deze module, waarmee werkgevers de arbeidsrelatie kunnen checken aan de hand van een vragenlijst, zouden opdrachtgever en opdrachtnemer zekerheid kunnen krijgen over het al dan niet bestaan van een arbeidsrelatie.

Pilot

Het kabinet is van plan dit najaar met een pilot van de webmodule te starten. Deze geeft echter nog geen zekerheid over de vraag of er een arbeidsrelatie bestaat en dient meer als voorlichtingsinstrument voor opdrachtgevers.

Handhaving

De Belastingdienst handhaaft tot nu toe beperkt met betrekking tot het bestaan van arbeidsrelaties bij zzp’ers en treedt tot 1 januari 2021 in beginsel alleen op bij fraude en oneigenlijk gebruik van de regelgeving. Dit najaar beslist het kabinet of dit beleid ook na deze datum wordt voortgezet.

Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Arbodienstverlening
Hoe ga jij om met verzuim? Bij Omnyacc ben je aan het juiste adres voor een gezonde organisatie. Alle specialisten onder één dak.
Lees verder
arrow right
Evelien Kints

Evelien Kints

Administratief medewerker

Geen automatische boete bij niet aangeven bijtelling auto
Wanneer een werknemer een auto van de zaak ter beschikking heeft, geldt in principe de bekende bijtelling. Wordt er echter minder dan 500 kilometer privé gereden, dan hoeft dit niet. Als de bijtelling onterecht is weggelaten, kan de Belastingdienst naheffen, maar voor een vergrijpboete is meer bewijs nodig.
Lees verder
arrow right
Wanneer is een onbelaste internetvergoeding toegestaan?
Als jouw werknemer ook thuiswerkt, mag je dan het volledige internetabonnement onbelast vergoeden?
Lees verder
arrow right