23 juni 2022

Update lonenspecial 2022: wet DBA

Stand van zaken

Het vorige kabinet wilde de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelatie (Wet DBA) vervangen, maar heeft die opdracht aan een nieuw kabinet gegeven. Deze wet zorgt namelijk voor te veel onrust en onzekerheid onder zzp’ers en hun opdrachtgevers.

In plaats hiervan gaat de regering zich richten op het tegengaan van ongewenste concurrentie op arbeidsvoorwaarden tussen werknemer en zelfstandigen om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Bovendien is afgesproken dat er een wettelijke verzekeringsplicht voor het arbeidsongeschiktheidsrisico bij zelfstandigen komt en wordt deelname aan pensioenregelingen door zzp’ers nader bezien.

Handhaving

Het moratorium op de handhaving door de Belastingdienst zal van kracht blijven. Dit houdt in dat er voorlopig beperkt gehandhaafd wordt door de Belastingdienst. Er wordt enkel gehandhaafd op kwaadwillendheid of wanneer aanwijzingen niet binnen een redelijke termijn zijn opgevolgd.

Wanneer kwaadwillend?

Een werkgever wordt als kwaadwillend beschouwd als deze ‘opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laat ontstaan of voortbestaan, omdat hij weet – of had kunnen weten – dat er feitelijk sprake is van een dienstbetrekking’. Hiervoor moet worden bewezen dat sprake is van drie dingen:

  • Een (fictieve) dienstbetrekking
  • Evidente schijnzelfstandigheid
  • Opzettelijke schijnzelfstandigheid

Aanwijzingen

Het kan ook voorkomen dat bij een controle niet direct wordt geconstateerd dat sprake is van kwaadwillendheid, maar dat wel blijkt dat sprake is van een (fictieve) dienstbetrekking. In dat geval wordt nog niet gehandhaafd, maar kan de Belastingdienst wel aanwijzingen opleggen. Met deze aanwijzingen moet de werkgever vervolgens aan de slag om:

  • de arbeidsrelatie zo vorm te geven dat er sprake is van werken buiten dienstbetrekking, of
  • de arbeidsrelatie als dienstbetrekking te verwerken in de aangifte.

Voor het opvolgen van aanwijzingen krijgt een werkgever doorgaans drie maanden de tijd. Wordt na die drie maanden geconstateerd dat de aanwijzingen niet voldoende zijn opgevolgd? Dan kan alsnog worden gehandhaafd.

Tip!

De algemene modelovereenkomsten uit 2016 kennen een geldigheidsduur van vijf jaar. Deze zijn verlopen en inmiddels vervangen door een model 2021. Denk daarom bij een verlenging van een overeenkomst alsook bij een nieuwe overeenkomst met de zzp’er aan het gebruik van het nieuwe model. Als een speciaal branchemodel is gebruikt uit 2016, dan is die mogelijk ook verlopen. Wellicht heeft de branche een nieuw model beschikbaar.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Duurzame inzetbaarheid/verzuim
Met duurzame inzetbaarheid en verzuimmanagement voorkom, beheers en dring je verzuim terug.
Lees verder
arrow right
Junior Aangiftemedewerker
Belastingadviseur Vincent gaat je alle fijne kneepjes van het vak leren. Zo draag jij actief bij aan de ontwikkeling van de fiscale praktijk.
Lees verder
arrow right
Rapportages en dashboarding
Financiële rapportages geven inzicht in jouw financiële situatie en vormen de basis voor strategische beslissingen.
Lees verder
arrow right
Subsidie voor begeleiding statushouders op werkvloer opnieuw beschikbaar
Werkgevers die statushouders in dienst nemen, kunnen tegen diverse uitdagingen aanlopen. Ook in 2025 is er opnieuw subsidie beschikbaar om taal- en cultuurverschillen op de werkvloer te overbruggen.
Lees verder
arrow right
Thomas Raap

Thomas Raap

Assistent-accountant

Medewerker secretariaat
Ben jij het gastvrije gezicht dat onze klanten in Leeuwarden ontvangt? Werk je graag in een groeiende organisatie waarin je samenwerkt met verschillende teams? Dan is dit jouw kans! Omnyacc is volop in ontwikkeling. Door de recente groei van onze kantoren in Groningen en Assen zijn we op zoek naar een nieuwe medewerker secretariaat die ons team in Leeuwarden komt versterken. Een mooie stap die zorgt voor meer samenwerking en verbinding binnen onze regio. In deze functie werk je vanuit Leeuwarden voor je eigen team, maar ondersteun je ook het secretariaat van Groningen en Assen bij diverse administratieve en organisatorische taken. Zo krijg je een veelzijdige en dynamische rol binnen een organisatie die volop in beweging is en waarin jij actief bijdraagt aan onze verdere groei.
Lees verder
arrow right