Omnyacc

23 november 2021

Wijziging betalingen aan derden

Er komt een wijziging in de wetgeving rond betalingen aan derden. De wijziging gaat in vanaf 2022. Naast gegevens die al moesten worden doorgegeven, moet voortaan ook het BSN-nummer van de ingehuurde derde aan de Belastingdienst worden doorgegeven.

Betaling aan derden

Bij betalingen aan derden gaat het om betalingen aan personen die niet bij de opdrachtgever in dienst zijn en aan personen die geen ondernemer zijn en zelf geen factuur uitreiken met btw. Te denken valt aan personen die lezingen op hun vakgebied houden en aan freelancers, zoals schoonmakers.

Gegevens

De door te geven gegevens betreffen de NAW-gegevens van de ingehuurde derde, de geboortedatum, het BSN-nummer en de uitgekeerde bedragen, inclusief kostenvergoedingen.

Wijziging vanaf 2022, doorgeven vanaf 2023

De wijziging inzake betalingen aan derden gaat in per 2022, maar in dat jaar uitgekeerde bedragen hoeven pas in de eerste maand van 2023 aan de Belastingdienst te worden doorgegeven. De uiterste inleverdatum is 31 januari 2023. Dit moet voortaan digitaal en niet langer via het gegevensportaal van de Belastingdienst. Hoe digitaal moet worden aangeleverd, wordt nog bekendgemaakt.

Betalingen in 2021

Betalingen in 2021 moeten nog wel via het gegevensportaal gemeld worden. Hiervoor heb je een account nodig. Je moet een account aanvragen als je nog niet eerder betalingen aan derden heeft doorgegeven.

Heb je vragen over het doorgeven van betalingen aan derden? Neem dan contact met ons op.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Subsidiecontrole
Het doel van een subsidiecontrole is aantonen dat het subsidiebedrag rechtmatig wordt besteed. Wij kunnen de subsidiecontrole voor je uitvoeren tegen een transparant tarief.
Lees verder
arrow right
Suzanne Kroes

Suzanne Kroes

Senior HRM adviseur

Fossiele auto inbrengen in je bv? Regel dit nog in 2026
Ben je van plan om je IB-onderneming in te brengen in een bv, of twijfel je daar nog over? Wil je daarbij ook een fossiele personenauto inbrengen, dan kan het verstandig zijn om de bv nog in 2026 op te richten en de onderneming in te brengen. Dit geldt zowel voor een ruisende als een geruisloze inbreng, waarvoor de termijn normaal gesproken tot 31 maart 2027 loopt.
Lees verder
arrow right
Gwenda Nielen

Gwenda Nielen

Senior salarisadviseur