Omnyacc

20 januari 2025

Wijzigingen toepassing 9% btw bij schilderen en stukadoren

Eind 2024 is er een nieuw besluit gepubliceerd over de toepassing van het 9% btw-tarief bij schilderen en stukadoren van woningen. Dit besluit introduceert twee belangrijke wijzigingen die van invloed zijn op de toepassing van het verlaagde btw-tarief.

9% btw schilderen en stukadoren

Het schilderen en stukadoren van oudere woningen is belast met 9% btw in plaats van 21% btw. Het gaat daarbij om woningen die twee jaar of ouder zijn na het tijdstip van de eerste ingebruikname.

Tip!

Bij controle of het 9% btw-tarief terecht is toegepast, kijkt de Belastingdienst onder meer naar de gegevens uit de BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen) en de BRP (Basisregistratie Personen).

Deel woning/deel bedrijfspand tot 1 juli 2025

In het oude besluit was goedgekeurd dat panden die deels als woning en deels als bedrijfspand gebruikt worden, geheel worden aangemerkt als woning als het pand voor meer dan 50% wordt gebruikt voor particuliere bewoning. Als het pand twee jaar of ouder is, kan dan voor het schilderen en stukadoren van het gehele pand het 9% btw-tarief worden toegepast. Deze goedkeuring uit het oude besluit is in het nieuwe besluit vervallen, maar kan tot 1 juli 2025 nog worden toegepast.

Deel woning/deel bedrijfspand vanaf 1 juli 2025

Vanaf 1 juli 2025 is dat dus niet meer toegestaan. Vanaf die datum mag het 9% btw-tarief alleen nog worden toegepast voor het deel van het pand dat voor particuliere bewoning wordt gebruikt. Voor het schilderen en stukadoren van het andere deel geldt het 21% btw-tarief. Er moet dus een splitsing plaatsvinden.

Let op!

Deze splitsing moet tot 1 juli 2025 ook al worden gemaakt als het pand voor 50% of minder gebruikt wordt voor particuliere bewoning.

Gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen

Bij het schilderen en stukadoren van gemeenschappelijk ruimten en voorzieningen in appartementsgebouwen, verzorgingstehuizen/aanleunwoningen, verpleeg- en verzorgingsinstellingen en dergelijke kan ook het 9% btw-tarief toegepast worden als dat voor de woongedeelten ook het geval is. Bij gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen moet u denken aan de hal, het trappenhuis, de lift, de eetzaal, de recreatieruimte en dergelijke.

In het nieuwe besluit is toegevoegd dat een splitsing moet plaatsvinden als de gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen behalve voor particuliere bewoning ook voor andere doeleinden wordt gebruikt. De splitsing moet dan plaatsvinden op basis van het deel van het gebouw bestemd voor particuliere bewoningen en het deel bestemd voor andere doeleinden. Bij andere doeleinden moet u bijvoorbeeld denken aan bedrijfsdoeleinden.

Op het aldus berekende deel dat voor andere doeleinden bestemd is, kan het 9% btw-tarief niet worden toegepast.

Lijfrente met einddatum 2025? Laat deze uiterlijk eind 2026 ingaan
De uiterste ingangsdatum van een lijfrente is vanaf 2026 gewijzigd. Volgens de Belastingdienst gelden deze nieuwe regels niet voor lijfrentes met een contractuele einddatum in 2025. Deze lijfrentes moeten daarom uiterlijk eind 2026 ingaan. Houd hier rekening mee.
Lees verder
arrow right
Eindejaarstips 2026: wat moet je nog regelen?
Wat kun of moet je als ondernemer, dga, werkgever of particulier nog vóór het einde van 2026 regelen? En welke zaken kun je beter uitstellen? Ook veranderen er vanaf 2027 verschillende regels waarop je nu al kunt inspelen. We zetten een aantal belangrijke tips voor je op een rij.
Lees verder
arrow right
Nog geen duidelijkheid over box 3 vanaf 2028
Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2026, anders dan eerder toegezegd, geen duidelijkheid gegeven over mogelijke aanpassingen van het nieuwe box 3-stelsel dat vanaf 2028 gepland is. Besluitvorming hierover is tot nader order uitgesteld en de aanpassingen zijn niet opgenomen in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting.
Lees verder
arrow right