20 april 2021

Voorkom inlenersaansprakelijkheid bij inhuren personeel

Huur jij personeel in van derde? Dan kun je aansprakelijk gesteld worden voor de premies en belastingen die deze derde moet afdragen. Om deze inlenersaansprakelijkheid te voorkomen kun je maatregelen treffen.


Wat is inlenen?

Je bent inlener als je een personeelslid van een ander inhuurt. Daarbij is van belang dat je de leiding heeft over de betreffende werknemer en ook toezicht houdt. Doe je dit niet, dan is er geen sprake van inlening maar van aanneming van werk en dus ook niet van inlenersaansprakelijkheid.

Waarvoor aansprakelijk?

Als inlener kun je in beginsel aansprakelijk gesteld worden als de uitlener de verschuldigde belastingen en premies niet afdraagt. Het betreft loonbelasting, premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen, premies Zorgverzekeringswet en de btw die de uitlener moet afdragen voor het personeel dat de werkzaamheden voor de inlener verricht.

Risico beperken

Je kunt het risico van aansprakelijkheid beperken door de uitlener te vragen naar een verklaring betalingsgedrag, door zelf een goede administratie bij te houden en door de verschuldigde belastingen en premies te storten op een geblokkeerde rekening (G-rekening).

Disculpatiemogelijkheid

Als je kunt aantonen dat het niet afdragen van belastingen en premies door de uitlener niet uw schuld is, kan jouw aansprakelijkheid beperkt worden of vervallen. De bewijslast hiervoor ligt bij jou. De inlener in bovenstaande zaak beriep zich op deze zogenaamde disculpatiemogelijkheid, maar tevergeefs. Uit de feiten bleek namelijk onder meer dat de inlener niet had geïnformeerd naar een G-rekening en evenmin om een verklaring inzake betalingsgedrag had gevraagd, terwijl hij zich wel van de risico’s bewust was. De aansprakelijkheid voor zo’n € 150.000 bleef dan ook in stand.

Let op!
Leen je in van een uitlener die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid, dan ben je gevrijwaard voor het volledige bedrag van de aansprakelijkheid als je aan een aantal voorwaarden voldoet.

Tot slot

Heb je vragen over het inhuren van personeel of de belastingen die hiermee gemoeid gaan? Neem dan gerust contact met ons op. 

Personeel inlenen in 2021
Voldoe jij al aan de regelgeving op het gebied van personeel inlenen? Als ondernemer kan het voorkomen dat je personeel inleent om tijdelijke drukte of seizoenswerk op te vangen. Het is belangrijk om dan aan de regels te voldoen om hoge boetes en aansprakelijkheid voor loonheffingen en btw te voorkomen. Weet jij waar je op moet letten?
Lees verder
arrow right
Exact
Het online boekhoudprogramma waarmee je tijd overhoudt om te ondernemen
Lees verder
arrow right
Alimentatiebedragen stijgen met 6,5% in 2025
Mensen die alimentatie ontvangen of betalen, krijgen per 2025 te maken met een indexatie van het alimentatiebedrag met 6,5%. Deze verhoging van 6,5% geldt voor zowel partner- als kinderalimentatie.
Lees verder
arrow right
Btw-verhoging voor culturele sector en boeken vanaf 2026
Per 1 januari 2026 wordt het btw-tarief voor de culturele sector en voor boeken, kranten en tijdschriften aangepast. Het huidige tarief van 9% zal dan worden verhoogd naar het algemene tarief van 21%. Deze wijziging is opgenomen in het Belastingplan 2025. De maatregel is bedoeld om niet alleen extra inkomsten te genereren, maar ook om de btw-wetgeving te vereenvoudigen.
Lees verder
arrow right
Salarisadministrateur
Heb jij al enige ervaring met salarisadministratie en ben je op zoek naar een afwisselende functie in een kleinschalige en gemoedelijke werkomgeving? Wij zijn op zoek naar een enthousiaste salarisadministrateur die zijn/haar eigen klantenportefeuille beheert. In deze rol ben jij het eerste aanspreekpunt voor je klanten en zorg je ervoor dat hun salarisadministratie tot in de puntjes is geregeld. Je komt terecht in een hecht team waarin je zelfstandig werkt en volop klantcontact hebt. De positie kan zowel in Heemstede als Zwaagdijk uitgevoerd worden.
Lees verder
arrow right