30 november 2020

Aanvraagtermijn doelgroepverklaring teruggebracht naar 3 maanden

Heb je voor een werknemer een doelgroepverklaring nodig, zodat je loonkostenvoordeel (LKV) kunt krijgen? Zorg dan dat je de doelgroepverklaring op tijd aanvraagt bij het UWV. De aanvraagtermijn is namelijk weer teruggebracht van 6 naar 3 maanden.

Wat is een doelgroepverklaring?

Een doelgroepverklaring is een document waarin staat dat iemand is opgenomen in het doelgroepregister. In het doelgroepregister worden mensen opgenomen van wie de overheid aanneemt dat zij meer moeite hebben om een baan te vinden, bijvoorbeeld als gevolg van ziekte of een beperking. De werknemer vraagt de doelgroepverklaring zelf aan bij het UWV, maar kan jou ook machtigen om deze verklaring aan te vragen.

Tijdelijke verlenging aanvraagtermijn

Voor dienstverbanden die gestart zijn tussen 1 januari 2020 en 1 oktober 2020 geldt een aanvraagtermijn van 6 maanden. De aanvraagtermijn was tijdelijk verlengd, omdat het door de coronacrisis soms niet lukte om de doelgroepverklaring tijdig aan te vragen. Voor dienstverbanden vanaf 1 oktober 2020 geldt nu weer een aanvraagtermijn van 3 maanden.

Gegevens tijdig bij UWV

Voor het bepalen van het recht op en de hoogte van de tegemoetkoming over 2020 gaat het UWV uit van de gegevens die op 1 mei 2021 bij de uitvoeringsinstantie bekend zijn. Zou de aanvraagtermijn na 1 oktober 2020 nog 6 maanden zijn, dan heb je de doelgroepverklaringen van dienstverbanden die in november en december beginnen mogelijk te laat in bezit (na 1 mei 2021). Je zou dan geen LKV ontvangen.

Jaarlijkse tegemoetkoming

Het LKV is een jaarlijkse tegemoetkoming voor werkgevers die één of meerdere werknemers in dienst nemen of houden uit doelgroepen die vaak lastig aan het werk komen, bijvoorbeeld oudere werknemers (van 56 jaar of ouder) of werknemers met een arbeidsbeperking.

Let op!

Oudere werknemers die een uitkering via de gemeente ontvangen, moeten een doelgroepverklaring bij de gemeente aanvragen en niet bij het UWV.

Heb je vragen over de LKV? Of over de benodigde doelgroepverklaring? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag verder.

Assistent accountant controlepraktijk
Ontelbare uitdagingen, afhankelijk van jouw ambities. Variërend van zelfstandig relatiebeheer tot het meewerken aan een controle. Doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden zijn hier écht aanwezig. Net als een prettige sfeer en hoge mate van professionaliteit.
    Lees verder
    arrow right
    Rapportages en dashboarding
    Financiële rapportages geven inzicht in jouw financiële situatie en vormen de basis voor strategische beslissingen.
    Lees verder
    arrow right
    Basecone
    Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
    Lees verder
    arrow right
    Financieel administratief medewerker
    Ben jij een nauwkeurige en gedreven professional die energie haalt uit het werken met cijfers? Bij Omnyacc Den Helder krijg je de kans om een onmisbare schakel te zijn binnen een betrokken en professioneel team waar afwisseling en klantgericht werken centraal staan.
    Lees verder
    arrow right
    Visionplanner
    Met Visionplanner krijg je inzicht hoe jouw organisatie er financieel voor staat.
    Lees verder
    arrow right