7 oktober 2020

Administratieplicht bij zorgbonus niet-werknemers

Hoe zit het precies met de administratie rondom de Subsidieregeling bonus zorgprofessional COVID-19? Eigenlijk is dit op fiscaal vlak vrijwel gelijk voor werknemers als niet-werknemers. Maar voor niet-werknemers is het wel belangrijk dat je een administratie bijhoudt waarin staat wie de bonus heeft ontvangen. Ook moet je de niet-werknemers schriftelijk mededelen dat over de bonus eindheffing is betaald.

Subsidieregeling bonus zorgprofessional COVID-19

Deze subsidieregeling is bedoeld om zorgprofessionals die in hun werk direct of indirect de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus hebben ondervonden, een bonus te geven van € 1.000 netto. Bij werknemers is het verstrekken van een nettobedrag van € 1.000 zonder gevolgen voor de heffing van inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Dat geldt nu dus ook voor niet-werknemers, zoals zelfstandigen en extern ingehuurd personeel. Verder wordt deze bonus niet gerekend tot het inkomen dat relevant is voor inkomensafhankelijke toeslagen. De regeling verplicht je om de zorgbonus vóór de uitbetaling aan te wijzen als eindheffingsloon.

Eindheffingstarief vastgesteld op 75%

Voor deze subsidieregeling wordt de bestaande eindheffingsregeling voor verstrekkingen aan derden uitgebreid, omdat de bonus een geldbedrag is en geen verstrekking. Het voorgestelde eindheffingstarief over de bonussen voor niet-werknemers is 75%, gelijk aan het tarief dat nu al geldt voor een verstrekking van meer dan € 136 aan niet-werknemers. Heb je geen vrije ruimte meer over binnen de werkkostenregeling, dan betaal je 80% loonbelasting. Voordeel in 2020 is dat de vrije ruimte verhoogd is naar 3% voor de eerste € 400.000 van de loonsom.

Aanvraag indienen vóór 29 oktober

De aanvraag kun je indienen van 1 oktober tot en met 29 oktober 2020. De bonus en een compensatie voor de verschuldigde eindheffing zal aan je worden uitbetaald als je voldoet aan alle voorwaarden. Zie hier voor de voorwaarden en het aanvraagformulier.

Heb jij vragen over de zorgbonus voor zowel werknemers als niet-werknemers? Wil je weten hoe je de administratie voor niet-werknemers het beste kunt inrichten en bijhouden? Wij ondersteunen je graag. Neem daarvoor contact met ons op. 

Fiscale bijeenkomst Texel
Op woensdagavond 5 november 2025 organiseren wij een fiscale bijeenkomst vol actuele ontwikkelingen en praktische tips. Tijdens deze avond bespreken we diverse belastingonderwerpen die voor jou relevant kunnen zijn. Uiteraard wordt er ook ingegaan op de ontwikkelingen naar aanleiding van het Belastingplan 2026. Kom je ook?
Lees verder
arrow right
Strategisch personeelsbeleid
Breng jouw personeelswensen in kaart met strategisch personeelsbeleid. Dit helpt om zo effectief mogelijk gebruik te maken van de talenten van jouw personeel.
Lees verder
arrow right
Gezamenlijke verklaring verplicht bij verlegging loonheffingen
Een Nederlands onderdeel van een concern kan onder bepaalde voorwaarden de inhoudingsplicht van een buitenlands onderdeel overnemen. Deze regeling staat bekend als de verleggingsregeling voor loonheffingen. In de nieuwste editie van het Handboek Loonheffingen (oktober 2025) heeft de Belastingdienst een extra voorwaarde toegevoegd.
Lees verder
arrow right
Internationaal fiscaal advies
Ga je met jouw werkzaamheden de grens over? Onze specialisten hebben de kennis in huis om de buitenlandse belastingregels in kaart te brengen.
Lees verder
arrow right
Nmbrs
Nmbrs is een softwarepakket dat digitaal ondersteuning biedt op het gebied van HRM en salarisadministratie.
Lees verder
arrow right
Belastingadviseur | Groningen
Ben jij een ervaren belastingadviseur die klaar is voor een nieuwe uitdaging? Je werkt in een gedreven team, met korte lijnen en volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Bij Omnyacc Groningen krijg je de unieke kans om een pioniersrol te vervullen. Ons nieuwe kantoor richt zich op de groei van ondernemers en biedt integrale, holistische oplossingen die verder gaan dan de cijfers.
Lees verder
arrow right