7 oktober 2020

Administratieplicht bij zorgbonus niet-werknemers

Hoe zit het precies met de administratie rondom de Subsidieregeling bonus zorgprofessional COVID-19? Eigenlijk is dit op fiscaal vlak vrijwel gelijk voor werknemers als niet-werknemers. Maar voor niet-werknemers is het wel belangrijk dat je een administratie bijhoudt waarin staat wie de bonus heeft ontvangen. Ook moet je de niet-werknemers schriftelijk mededelen dat over de bonus eindheffing is betaald.

Subsidieregeling bonus zorgprofessional COVID-19

Deze subsidieregeling is bedoeld om zorgprofessionals die in hun werk direct of indirect de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus hebben ondervonden, een bonus te geven van € 1.000 netto. Bij werknemers is het verstrekken van een nettobedrag van € 1.000 zonder gevolgen voor de heffing van inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Dat geldt nu dus ook voor niet-werknemers, zoals zelfstandigen en extern ingehuurd personeel. Verder wordt deze bonus niet gerekend tot het inkomen dat relevant is voor inkomensafhankelijke toeslagen. De regeling verplicht je om de zorgbonus vóór de uitbetaling aan te wijzen als eindheffingsloon.

Eindheffingstarief vastgesteld op 75%

Voor deze subsidieregeling wordt de bestaande eindheffingsregeling voor verstrekkingen aan derden uitgebreid, omdat de bonus een geldbedrag is en geen verstrekking. Het voorgestelde eindheffingstarief over de bonussen voor niet-werknemers is 75%, gelijk aan het tarief dat nu al geldt voor een verstrekking van meer dan € 136 aan niet-werknemers. Heb je geen vrije ruimte meer over binnen de werkkostenregeling, dan betaal je 80% loonbelasting. Voordeel in 2020 is dat de vrije ruimte verhoogd is naar 3% voor de eerste € 400.000 van de loonsom.

Aanvraag indienen vóór 29 oktober

De aanvraag kun je indienen van 1 oktober tot en met 29 oktober 2020. De bonus en een compensatie voor de verschuldigde eindheffing zal aan je worden uitbetaald als je voldoet aan alle voorwaarden. Zie hier voor de voorwaarden en het aanvraagformulier.

Heb jij vragen over de zorgbonus voor zowel werknemers als niet-werknemers? Wil je weten hoe je de administratie voor niet-werknemers het beste kunt inrichten en bijhouden? Wij ondersteunen je graag. Neem daarvoor contact met ons op. 

Factoring
Beschik sneller over jouw geld. Onze financieringsspecialisten koppelen je aan de juiste factoringpartij. 
Lees verder
arrow right
Fiscale bijeenkomst Texel
Op woensdagavond 6 november 2024 verzorgen wij een fiscale bijeenkomst met actuele ontwikkelingen en nuttige tips. Tijdens deze avond worden diverse belastingonderwerpen besproken waar je (mogelijk) mee te maken krijgt. Uiteraard wordt er ook ingegaan op de ontwikkelingen naar aanleiding van het Belastingplan 2025. Kom jij ook?
Lees verder
arrow right
Strategisch personeelsbeleid
Breng jouw personeelswensen in kaart met strategisch personeelsbeleid. Dit helpt om zo effectief mogelijk gebruik te maken van de talenten van jouw personeel.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant
Stel je voor: je stapt 's ochtends op de fiets en binnen no-time ben je op je werk. Geen stress in de file, geen overvolle treinen. Bij Omnyacc Hoorn bieden we je niet alleen een fantastische baan, maar ook de luxe van tijd. Tijd voor jezelf, je gezin, en je persoonlijke ontwikkeling. Want wij geloven dat een goede werk-privébalans essentieel is voor topprestaties. Ben jij de gedreven assistent accountant die graag zelfstandig wil werken en de ambitie heeft om je eigen klantenportefeuille op te bouwen? Dan hebben wij de perfecte uitdaging voor jou! In ons hechte team van 10 (assistent) accountants krijg je alle ruimte om je vleugels uit te slaan.
Lees verder
arrow right