7 oktober 2020

Administratieplicht bij zorgbonus niet-werknemers

Hoe zit het precies met de administratie rondom de Subsidieregeling bonus zorgprofessional COVID-19? Eigenlijk is dit op fiscaal vlak vrijwel gelijk voor werknemers als niet-werknemers. Maar voor niet-werknemers is het wel belangrijk dat je een administratie bijhoudt waarin staat wie de bonus heeft ontvangen. Ook moet je de niet-werknemers schriftelijk mededelen dat over de bonus eindheffing is betaald.

Subsidieregeling bonus zorgprofessional COVID-19

Deze subsidieregeling is bedoeld om zorgprofessionals die in hun werk direct of indirect de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus hebben ondervonden, een bonus te geven van € 1.000 netto. Bij werknemers is het verstrekken van een nettobedrag van € 1.000 zonder gevolgen voor de heffing van inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Dat geldt nu dus ook voor niet-werknemers, zoals zelfstandigen en extern ingehuurd personeel. Verder wordt deze bonus niet gerekend tot het inkomen dat relevant is voor inkomensafhankelijke toeslagen. De regeling verplicht je om de zorgbonus vóór de uitbetaling aan te wijzen als eindheffingsloon.

Eindheffingstarief vastgesteld op 75%

Voor deze subsidieregeling wordt de bestaande eindheffingsregeling voor verstrekkingen aan derden uitgebreid, omdat de bonus een geldbedrag is en geen verstrekking. Het voorgestelde eindheffingstarief over de bonussen voor niet-werknemers is 75%, gelijk aan het tarief dat nu al geldt voor een verstrekking van meer dan € 136 aan niet-werknemers. Heb je geen vrije ruimte meer over binnen de werkkostenregeling, dan betaal je 80% loonbelasting. Voordeel in 2020 is dat de vrije ruimte verhoogd is naar 3% voor de eerste € 400.000 van de loonsom.

Aanvraag indienen vóór 29 oktober

De aanvraag kun je indienen van 1 oktober tot en met 29 oktober 2020. De bonus en een compensatie voor de verschuldigde eindheffing zal aan je worden uitbetaald als je voldoet aan alle voorwaarden. Zie hier voor de voorwaarden en het aanvraagformulier.

Heb jij vragen over de zorgbonus voor zowel werknemers als niet-werknemers? Wil je weten hoe je de administratie voor niet-werknemers het beste kunt inrichten en bijhouden? Wij ondersteunen je graag. Neem daarvoor contact met ons op. 

Bijeenkomst ontwikkelingen zzp-ers Leeuwarden
Op donderdagmiddag 12 december 2024 organiseert Omnyacc Leeuwarden, in samenwerking met Adrenna Arbeidsrechtadvocaten, een bijeenkomst over de ontwikkelingen rond de inzet van zzp'ers. Het risico dat een opdrachtovereenkomst met een zzp'er als arbeidsovereenkomst aangemerkt wordt is al tijden een "hot topic". Door de aankomende opheffing van het handhavingsmoratorium op de Wet DBA is dit nu relevanter dan ooit. Een goed moment om de arbeidsrechtelijke en fiscale uitgangspunten duidelijk op een rij te zetten en de risico's voor jouw organisatie in kaart te brengen. Ben jij er ook bij? 
Lees verder
arrow right
Update lonenspecial 2024
In de update van de lonenspecial 2024 tref je de belangrijkste wijzigingen aan op het gebied van personeels- en salarisadministratie. De lonenspecial is een handig naslagwerk voor jou als werkgever. Zo blijf je op de hoogte van de laatste actualiteiten.
Lees verder
arrow right
Wtza: verantwoordingsplicht
Lever je zorg? En heb je een Wtza-vergunning? Dan ben je vanuit de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) verplicht jaarlijks verantwoording af te leggen aan de overheidsinstantie CIBG over de manier waarop je het geld uit de Wet langdurige zorg (Wlz), Zorgverzekeringswet en/of VWS-subsidie besteedt. 
Lees verder
arrow right
WMO-verklaring
Voor financiering vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en Jeugdwet geldt een plicht tot accountantscontrole. Benieuwd hoe onze aanpak voor jou werkt en wat dit je kunt opleveren?
Lees verder
arrow right
Snelstart
SnelStart is een eenvoudig en overzichtelijk boekhoudpakket waarmee je veel tijd bespaart.
Lees verder
arrow right