21 januari 2020

Aftrekpost gemengde kosten: hoe bereken je die?

Gemengde kosten zijn in 2020 tot een vast bedrag van € 4.700 niet aftrekbaar van de winst. Dit betekent een verhoging met € 100 ten opzichte van vorig jaar. Naast het vaste bedrag kun je ook kiezen voor een wettelijk vastgesteld percentage. Welke is voor jou het meest voordelig?

Update: Herzien van fiscale aftrek gemengde kosten

Wat zijn gemengde kosten?

'Gemengde kosten' is een fiscale benaming voor kosten die naast een zakelijk ook een privé-element bevatten. Vanwege dit privé-element zijn deze kosten deels niet aftrekbaar.

Voorbeelden

Onder gemengde kosten vallen de kosten van voedsel, drank en genotmiddelen, de kosten van representatie inclusief recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak en de kosten van congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke.

Aftrek beperkt tot 80% of 73,5%

In plaats van een vast bedrag, kun je er ook voor kiezen een wettelijk vastgesteld percentage niet in aftrek te brengen. De aftrek van deze kosten is in beginsel beperkt tot 80% voor ondernemers in de inkomstenbelasting en tot 73,5% voor ondernemingen in de vennootschapsbelasting, zoals bv's.

Vast bedrag of percentage?

Ben je ondernemer in de inkomstenbelasting en geef je gedurende het jaar meer uit aan gemengde kosten dan € 23.500, kies dan voor het vaste bedrag. Als van de gemengde kosten namelijk 20% niet aftrekbaar is, is dit gelijk aan het vaste bedrag van € 4.700.

Loonsom soms bepalend voor bv's

Bij de vennootschapsbelasting kun je dus kiezen uit een vast bedrag of een wettelijk vastgesteld percentage (dus 73,5%). Maar als 0,4% van de fiscale loonsom binnen de onderneming hoger is dan € 4.700 dan is dat bedrag niet aftrekbaar.

Let op!
Dit betekent dat voor bedrijven in de vennootschapsbelasting met een loonsom van meer dan € 1.175.000 het vaste bedrag hoger ligt dan € 4.700 (€ 1.175.000 x 0,4% = € 4.700). Voor deze bedrijven heeft de verhoging naar € 4.700 dus geen gevolgen.

Wil je meer weten over gemengde kosten? Wij adviseren je graag.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Salarisadministratie
Het voeren van een correcte, tijdige en betrouwbare salarisadministratie kijkt nauw. Salarisadministratie, méér dan een loonstrook.
Lees verder
arrow right
Dienstenpagina: Strategisch bedrijfsadvies
Je bedrijf groeit, maar weet je nog zeker waar je naartoe wilt? Veel ondernemers merken dat hun intuïtie niet meer genoeg is. Er ontstaan groeipijnen: hoe stuur je meer mensen aan, wanneer neem je iemand aan, hoe groei je én maak je winst? Bij Omnyacc Strategisch Bedrijfsadvies staan we naast je als partner. We brengen samen jouw strategie, operationele organisatie en financiën in kaart, snel en pragmatisch, zonder je tempo te remmen. Ons doel: balans creëren. Want pas dan kun je duurzaam groeien en krijg je ruimte om áán je bedrijf te bouwen.
Lees verder
arrow right
Accountant
Ben jij een gedreven accountant met een passie voor ondernemerschap en groei? Wil je niet alleen cijfers controleren, maar ook ondernemers écht vooruithelpen? En lijkt het je fantastisch om mee te bouwen aan een nieuw kantoor in Groningen? Dan hebben wij dé uitdaging voor jou! Bij Omnyacc Groningen krijg je de unieke kans om een pioniersrol te vervullen. Ons nieuwe kantoor richt zich op de groei van ondernemers en biedt integrale, holistische oplossingen die verder gaan dan de cijfers.
Lees verder
arrow right
Informatiepagina PIA Group
Per heden zijn wij officieel onderdeel van PIA Group. Dankzij deze stap blijven we lokaal ondernemen met behoud van onze eigen identiteit, versterken we onze dienstverlening en bieden we jullie als medewerkers extra ontwikkelingsmogelijkheden Op deze informatie vind je alle informatie die je nodig hebt om op de hoogte te blijven van deze samenwerking.
Lees verder
arrow right
Begeleiden belastingcontrole
Staat de Belastingdienst binnenkort bij jou op de stoep voor een controle? Dat kan, want per jaar controleren zij tienduizenden ondernemers.
Lees verder
arrow right