30 november 2022

Anoniementarief in 2023

Heeft een werknemer geen volledige of juiste gegevens aan jou verstrekt? Dan moet je als werkgever het anoniementarief van 52% toepassen. Vanaf 2023 mag je dit tarief terugdraaien met terugwerkende kracht.

Anoniementarief

Vóór de eerste werkdag of op de eerste werkdag vóór aanvang van de werkzaamheden, moet een werknemer je onder meer de volgende gegevens verstrekken: naam, adres, woonplaats en BSN. Verstrekt een werknemer deze gegevens niet volledig of niet juist, dan pas je in plaats van het regulier tarief het anoniementarief van 52% toe. Dit doe je ook als de werknemer geen geldige verblijfs- of tewerkstellingsvergunning heeft.

Let op!

Je past dan niet alleen het 52% tarief toe, maar je houdt ook geen rekening met loonheffingskorting, het maximumpremieloon voor de premies werknemersverzekeringen en het maximumbijdrageloon voor de Zvw.

Geen terugwerkende kracht tot en met 2022

Verstrekt een werknemer alsnog de volledige/juiste gegevens aan jou, dan mag je vanaf dat moment het reguliere tarief toepassen. Je kunt vanaf dat moment ook rekening houden met de loonheffingskorting en het maximumpremieloon voor werknemersverzekeringen en het maximumbijdrageloon voor de Zvw.

Tot en met 2022 mag je niet met terugwerkende kracht alsnog het reguliere tarief toepassen en daarmee het anoniementarief ongedaan maken.

Tip!
De werknemer kan de teveel betaalde belasting wel terugvragen via de aangifte inkomstenbelasting.

Tip!

Doordat je van het moment dat je het anoniementarief niet meer hoeft toe te passen en ook rekening mag houden met het maximumpremieloon en het maximumbijdrageloon, kunnen de premies werknemersverzekeringen en Zvw lager en soms zelfs negatief worden.

Terugwerkende kracht vanaf 2023

Vanaf 2023 mag je wel met terugwerkende kracht alsnog het reguliere tarief toepassen. Je moet dan correcties van de eerdere aangiften inzenden.

Let op!

De terugwerkende kracht is alleen mogelijk in hetzelfde jaar.

Voorbeeld

Komt een werknemer bijvoorbeeld op 1 maart in dienst, maar verstrekt hij pas begin september de volledige/juiste gegevens? Dan pas je in eerste instantie het anoniementarief van 52% toe. Bij de aangifte voor het tijdvak september kun je dan correcties verzenden voor de tijdvakken maart tot en met augustus. Het verschil in loonbelasting kun je netto aan de werknemer betalen.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Wijziging in het betaald ouderschapsverlof augustus 2022
De verlofregelingen voor ouders met pasgeboren kinderen worden steeds verder uitgebreid. Vanaf 2 augustus 2022 hebben werknemers met een kind dat nog geen 1 jaar oud is, recht op 9 weken betaald ouderschapsverlof via het UWV. Het aanvragen van deze regeling is mogelijk vanaf 9 augustus 2022.
Lees verder
arrow right
Eindejaarstips voor werkgevers 2025
Handhaving op schijnzelfstandigheid, rapportageplicht van de CO2-uitstoot van jouw personeel en de mogelijkheden binnen de WKR. Dit en meer tips voor de werkgever lees je hier.
Lees verder
arrow right
Assistent accountant
Stel je voor: je stapt 's ochtends op de fiets en binnen no-time ben je op je werk. Geen stress in de file, geen overvolle treinen. Bij Omnyacc Hoorn bieden we je niet alleen een fantastische baan, maar ook de luxe van tijd. Tijd voor jezelf, je gezin, en je persoonlijke ontwikkeling. Want wij geloven dat een goede werk-privébalans essentieel is voor topprestaties. Ben jij de gedreven assistent accountant die graag zelfstandig wil werken en de ambitie heeft om je eigen klantenportefeuille op te bouwen? Dan hebben wij de perfecte uitdaging voor jou! In ons hechte team van 10 (assistent) accountants krijg je alle ruimte om je vleugels uit te slaan.
Lees verder
arrow right
Ondernemingsraad (OR)
Door de medezeggenschap en inspraak van medewerkers versterken zij jou bij het ondernemerschap.
Lees verder
arrow right