01 juli 2019

Bijtelling elektrische auto van 4% naar 8% vanaf 2020

Op vrijdag 28 juni is het nieuwe Klimaatakkoord gepresenteerd, waarin onder andere de bijtelling voor het privégebruik van elektrische auto's is aangepast. Vanaf 2020 wordt het percentage van 4% naar 8% verhoogd.

Hogere bijtelling

De bijtelling voor nieuwe elektrische auto's verdubbelt in 2020 naar 8% over de eerste € 45.000 van de cataloguswaarde. Dit is nu 4% over de eerste € 50.000. De bijtelling wordt daarna in stappen opgehoogd naar 12% over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde in 2021, 16% in 2022 en 17% in 2025. Vanaf 2026 geldt voor een elektrische auto dezelfde bijtelling van 22% als voor een gewone auto.

Geen accijnsverhoging benzine, wel diesel

De voorgenomen accijnsverhoging op benzine gaat niet door. De reden hiervoor zou zijn dat het kabinet de niet-elektrisch rijdende automobilist niet wil laten opdraaien voor de kosten die gepaard gaan met het stimuleren van elektrisch rijden. De accijns op diesel wordt zowel in 2021 als in 2023 met een cent verhoogd.

Afbouw stimulering afhankelijk van verkoop

Jaarlijks zal worden bekeken in hoeverre de verkoop van elektrische auto's de verwachting overtreft. Als er meer elektrische auto's worden verkocht dan verwacht, wordt de stimulering ervan versneld afgebouwd.

Wat scheelt dat nu?

Als de bijtelling voor elektrische auto's gelijkgesteld wordt aan die voor gewone auto's, kost een elektrische auto van de zaak de gemiddelde automobilist maximaal ongeveer € 280 per maand netto extra, uitgaande van de momenteel bekende cijfers. Wat het werkelijk gaat kosten, is onder meer afhankelijk van de cataloguswaarde.

De verhoging naar 8% volgend jaar kost de gemiddelde automobilist met een auto met een cataloguswaarde van € 40.000 ongeveer € 50 per maand netto extra.

Tip!
Was u toch al van plan een elektrische auto aan te schaffen, doe dit dan nog dit jaar. U profiteert dan nog maximaal vijf jaar van de lage bijtelling over de eerste € 50.000 van de catalogusprijs.

Rekeningrijden

In het Klimaatakkoord staan nog meer maatregelen om in 2030 49% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 1990. Een daarvan is rekeningrijden dat dan per 2026 zal worden ingevoerd. Bij rekeningrijden betaalt de automobilist per gereden kilometer. In het Klimaatakkoord worden drie varianten van rekeningrijden, die nog nader onderzocht worden, genoemd.

Tip!
Wilt u alle maatregelen van het Klimaatakkoord weten en wat dat mogelijk voor uw sector of huishouding betekent? Ga dan naar rijksoverheid.nl.

Auto zakelijk of privé?

Meer lezen over de auto op de zaak en antwoord krijgen op vragen waar veel ondernemers mee worstelen? n van zakelijk rijden en wat weegt dan het zwaarst? Vragen waar veel ondernemers mee worstelen. We zetten een aantal regels voor u op een rij, zodat u voor uzelf gemakkelijker de balans kunt opmaken.

Vermogen in box 3? Wijzig op tijd je voorlopige aanslag IB 2023!
Heb je vermogen in box 3? Overweeg dan vóór 1 mei 2024 je voorlopige aanslag IB 2023 aan te passen, vanwege verschillen tussen voorlopige en definitieve rendementspercentages.
Lees verder
arrow right
Inge Spaan-Fluiter

Inge Spaan-Fluiter

Salaris- en personeelsadviseur

WNT-controle
Ben je een (semi-)publieke instelling en val je onder de wet normering topinkomens (WNT)? Wij kunnen de accountantscontrole volgens het WNT-protocol uitvoeren en je van de benodigde verklaring voorzien.
Lees verder
arrow right
Wlz nacalculatie
Ben jij financieel verantwoordelijke bij een organisatie die langdurige zorg verleent? Dan ben je volgens de Wet langdurige zorg (Wlz) verplicht om financiële verantwoording af te leggen over de geleverde zorgprestaties. 
Lees verder
arrow right
Elektrische auto's vrijstelling verlengd tot 2026
De afbouw van de vrijstelling op motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische auto's wordt pas van kracht in 2026, niet in 2025 zoals oorspronkelijk gepland. Echter, bestuurders van plug-in hybride auto's zullen vanaf volgend jaar wel een hogere motorrijtuigenbelasting moeten betalen. Dit is gemeld door RTL Nieuws.
Lees verder
arrow right