Omnyacc

24 maart 2025

Correcties bij fouten in BSN en geboortedatum in de aangifte loonheffingen

Bij het indienen van de aangifte loonheffingen kunnen fouten ontstaan, zoals een verkeerde combinatie van het burgerservicenummer (BSN) en de geboortedatum. De Belastingdienst signaleert deze fouten en stuurt een foutenrapport. Hoe herstel je deze fouten?

Foutenrapport

Heb je een of meer fouten gemaakt in je aangifte loonheffingen betreft een burgerservicenummer (bsn) en/of een geboortedatum? Dan stuurt de Belastingdienst je een foutenrapport.

Foutief bsn?

Als je een onjuist bsn hebt opgegeven, moet je dat als volgt corrigeren:

  • Trek voor alle aangiftetijdvakken waarin het onjuiste bsn is gebruikt de inkomstenverhouding in.
  • Geef daarna in een nieuwe inkomstenverhouding voor alle aangiftetijdvakken het juiste bsn op.

Let op!

Dit kan per aangiftetijdvak in één correctiebericht.

Geboortedatum niet compleet?

De geboortedatum haal je van het identiteitsbewijs van de werknemer. Is de geboortedatum op dit identiteitsbewijs niet compleet, dan kun je:

  • bij het ontbreken van alleen de geboortedag, de 16e invullen;
  • bij het ontbreken van de geboortedag én de geboortemaand, 1 juli invullen;
  • bij het ontbreken van de geboortedag, geboortemaand én het geboortejaar, 1 juli van het geschatte geboortejaar invullen.

Let op!

Gebruik de Nederlandse datumnotatie, dat wil zeggen dag- maand – jaar (bijvoorbeeld 20-03-2005)

Geboortedatum onjuist?

Als je een onjuiste geboortedatum hebt opgegeven, corrigeer je dat door per aangiftetijdvak een correctiebericht te maken met de juiste geboortedatum in de inkomstenverhouding.

Tip!

Krijg je een foutenrapport, maar heb je gewoon de gegevens van het identiteitsbewijs gebruikt? Stuur dan een bericht naar Postbus 910, 7301 BD Apeldoorn met een kopie van het identiteitsbewijs en het kenmerk van het foutenrapport.

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Fossiele auto inbrengen in je bv? Regel dit nog in 2026
Ben je van plan om je IB-onderneming in te brengen in een bv, of twijfel je daar nog over? Wil je daarbij ook een fossiele personenauto inbrengen, dan kan het verstandig zijn om de bv nog in 2026 op te richten en de onderneming in te brengen. Dit geldt zowel voor een ruisende als een geruisloze inbreng, waarvoor de termijn normaal gesproken tot 31 maart 2027 loopt.
Lees verder
arrow right
Lagere verzuimboete voor bv na te late aangifte Vpb
Een bv die de aangifte Vpb 2022 te laat indiende, kreeg van de rechtbank een lagere verzuimboete. Daarbij speelde onder meer mee dat de bv vergelijkbaar was met een eenmanszaak. Wat speelde er in deze zaak?
Lees verder
arrow right
Nog geen duidelijkheid over box 3 vanaf 2028
Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2026, anders dan eerder toegezegd, geen duidelijkheid gegeven over mogelijke aanpassingen van het nieuwe box 3-stelsel dat vanaf 2028 gepland is. Besluitvorming hierover is tot nader order uitgesteld en de aanpassingen zijn niet opgenomen in de op Prinsjesdag gepresenteerde begroting.
Lees verder
arrow right