06 februari 2020

Door eHerkenning uitstel loonaangifte

Waarschijnlijk heb je de berichten over eHerkenning al voorbij zien komen. Als rechtspersoon ben je vanaf dit jaar verplicht om de loonaangifte te doen met behulp van eHerkenning. Echter heeft dit tot veel problemen en ophef geleid. De Belastingdienst heeft daarom besloten dat je, onder voorwaarden, uitstel voor de loonaangifte kunt krijgen tot 1 juli 2020.

E-Herkenning

E-Herkenning is een veilig gedigitaliseerd communicatiemiddel waarmee inmiddels met enige honderden overheidsinstanties gecommuniceerd kan worden.

Belangrijke voorwaarde voor uitstel

Je kunt alleen uitstel krijgen als je de laatste loonaangifte heeft ingediend via het oude portaal van de Belastingdienst, dus nog zonder e-Herkenning.

Let op!
Het uitstel geldt voor ondernemers die overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk en daarvoor e-Herkenning moeten aanschaffen, maar ook voor ondernemers die voortaan een fiscaal dienstverlener of marktsoftware inzetten om aangifte te doen.

Aangifte soms onmogelijk

Behalve het feit dat ondernemers voortaan dus moeten betalen om aangifte loonheffing te doen, is het ook een probleem dat sommige bedrijven via e-Herkenning geen aangifte kúnnen doen.

Het betreft bijvoorbeeld fiscale eenheden, buitenlandse rechtspersonen die in Nederland actief zijn en ambassades. Zij kunnen zich namelijk niet inschrijven in het Handelsregister, wat verplicht is om via e-Herkenning aangifte te kunnen doen. In een brief aan de Kamer heeft minister Knops van het ministerie van BZK aangegeven voor deze groepen naar een oplossing te zoeken.

Zoeken naar oplossing

Ook voor kleine bedrijven wordt gezocht naar een oplossing voor de relatief hoge aanschafkosten van e-Herkenning. Zo wordt er met aanbieders overlegd over een verlaging van de prijs.

Wilt je meer weten over eHerkenning en jouw loonaangifte? Wij adviseren je graag.

Basecone
Heb jij ook nog een papieren archief en bonnetjes overal? Helemaal niet gek, want zo doen heel veel ondernemers het nog. Het kan alleen overzichtelijker door het creëren van je eigen digitale kantoor! Basecone is de software die jou als ondernemer kan helpen als het gaat om digitale documentverwerking. Basecone herkent facturen automatisch, doet direct een boekingsvoorstel en heeft koppelingen met diverse boekhoudpakketten. Gun jezelf dit gemak en bespaar tijd met Basecone.
Lees verder
arrow right
Arbeidsvoorwaarden en cao
Beperk het personeelsverloop binnen jouw organisatie met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. 
Lees verder
arrow right
Assistent accountant audit
Vanuit Omnyacc in Control richten we ons met het team op de assurance werkzaamheden. Door een groeiend klantenbestand richten we ons op versterking binnen het team. Ben jij zelfstandig en klantgericht en heb je de ambitie om door te groeien? Ben je daarnaast op zoek naar een combinatie van controlewerkzaamheden, adviesopdrachten en managementondersteuning? Dan zoeken wij jou!
Lees verder
arrow right
Estate planning
Onze estate planners maken een plan op maat om jouw vermogen zo gunstig mogelijk over te dragen. Zo heb jij (financiële) rust.
Lees verder
arrow right
Salarisadministratie
Het voeren van een correcte, tijdige en betrouwbare salarisadministratie kijkt nauw. Salarisadministratie, méér dan een loonstrook.
Lees verder
arrow right