Sterk! voor ondernemers
Echt alles onder één dak
Sinds 1930
7.000 klanten gingen je voor

26 februari 2021

Fiets van de zaak en investeringsaftrek

Ben je al bekend met de fiscaal vriendelijke regeling voor de fiets van de zaak? De regeling is sinds begin 2020 van kracht en maakt een eind aan allerlei administratieve ballast en heeft een vast bijtellingspercentage van 7%. Maar welke investeringsaftrek kun je voor een fiets van de zaak krijgen?

Een investeringsaftrek is een extra aftrekpost als je als ondernemer investeert in bedrijfsmiddelen. Voor de fiets zijn twee van de drie vormen van belang: de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de milieu-investeringsaftrek.

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is een extra fiscale aftrekpost als u investeert in bedrijfsmiddelen via aankoop of financial lease. Ook fietsen en e-bikes vallen daar onder. Bij operational lease geldt deze aftrek niet.

De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek begint in 2021 met een percentage van 28% als het investeringstotaal per jaar hoger is dan € 2.400, maar niet hoger is dan € 59.170. Daarboven geldt een vaste aftrek van € 16.568 tot een investeringstotaal van € 109.574. Boven dat investeringstotaal wordt de aftrekpost afgebouwd met 7,56% voor elke extra geïnvesteerde euro. Daardoor is de aftrek nihil als je als ondernemer meer investeert dan € 328.721 per jaar.

Milieu-investeringsaftrek

Voor specifieke milieuvriendelijke investeringen in nieuwe, niet eerder gebruikte bedrijfsmiddelen geldt er bovendien een milieu-investeringsaftrek (MIA). Voor deze faciliteit wordt jaarlijks een lijst opgesteld: de zogeheten ‘milieulijst’. Je vindt deze op www.rvo.nl. De uitzondering van de ‘gewone’ (kleinschaligheids)investeringaftrek dat het bedrijfsmiddel niet ter beschikking mag zijn gesteld aan derden, geldt voor de MIA niet. De MIA is daarom ook bij operational lease van toepassing en wordt toegekend aan de leasemaatschappij.

De MIA kent verschillende percentages van de aftrekpost. Welk percentage en welke bovengrens van toepassing is, blijkt uit de milieulijst. Ook blijkt uit de exacte omschrijving in die lijst tot welk investeringsbedrag MIA verleend wordt en of er eventueel willekeurig afgeschreven mag worden. De investering moet binnen drie maanden na het aangaan van de investeringsverplichting worden aangemeld bij de RVO. Daarmee bewaakt RVO de uitputting van het jaarlijks beschikbare budget. Wordt dat overschreden, dan kan deze MIA-regeling gesloten worden.

Mogelijkheden met de milieulijst 2021

De milieulijst voor het jaar 2021 is eerder gepubliceerd. In 2021 komt de elektrische bakfiets in aanmerking voor 36% MIA en voor 75% willekeurige afschrijving als deze wordt gebruikt voor het bezorgen van postpakketten of boodschappen of het gescheiden inzamelen van bedrijfsafval. Het gaat daarbij om een bakfiets ‘voorzien van ten minste drie wielen, een voorziening voor het vervoeren van ladingen en elektrische trapondersteuning, waarbij de aanschaf per bakfiets ten minste € 3.000 bedraagt’. De MIA geldt dan ook voor een eventuele aanhangwagen, wisselaccu en oplaadstation.

Daarnaast komt in 2021 de elektrische brom- of snorfiets voor de helft van de investering in aanmerking voor 13,5% MIA en voor 75% willekeurige afschrijving. Onder deze regeling kun je ook de speed-pedelec aanmelden.

Verkoop van de fiets

Verkoop je de bedrijfsmiddelen binnen vijf jaar na het begin van het aanschafjaar, dan wordt de investeringsaftrek gedeeltelijk ongedaan gemaakt. Je moet dan een desinvesteringsbijtelling aangeven ter grootte van het percentage dat je bij aanschaf kreeg, vermenigvuldigd met de verkoopprijs.

Heb je vragen over de fiscale regels rondom de fiets van de zaak? Onze belastingadviseurs zetten het graag voor je op een rij. Neem gerust contact met ons op. 

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Arbeidsovereenkomsten

Arbeidsovereenkomsten

Arbeidsovereenkomsten zijn de basis van de samenwerkingen met jouw medewerkers.
Rik Hoogterp

Rik Hoogterp

Belastingmedewerker

Accountant Texel

Accountant Texel

Ben je als ondernemer net gestart met je bedrijf, zit je middenin allerlei ondernemerskwesties of ga je binnenkort afstand doen van jouw onderneming? Dan is het raadzaam om advies te vragen aan een accountant. Omnyacc Texel ondersteunt en adviseert in alle fases van het ondernemerschap. Een accountantskantoor zijn we nog steeds, maar met een uitgebreid dienstenpakket. Denk aan fiscaal en juridisch advies, controle, financiële administratie of salarisadministratie. Ons team werkt nauw samen om jou en je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Loop ook eens bij ons binnen.