29 september 2022

Geen anoniementarief bij vertraging afgifte BSN

Een werkgever die een nieuwe werknemer in dienst krijgt, moet uiterlijk op de eerste werkdag gegevens van de werknemer krijgen, zoals het burgerservicenummer (BSN).
Het verstrekken van een BSN, loopt op dit moment vertraging op bij diverse gemeentes. Werkgevers zijn echter verplicht tijdig over het BSN van nieuw personeel te beschikken. De Belastingdienst gaat hier soepel mee om. 

Nieuw personeel

Het aannemen van nieuw personeel brengt een aantal verplichtingen met zich mee. Zo moet je onder meer de identiteit van jouw nieuwe werknemer vaststellen en een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs bij de loonadministratie bewaren. Ook moet je beschikken over zijn of haar BSN.

Geen BSN, wat nu?

Door de vertraging bij gemeentes kan het voorkomen dat jouw nieuwe personeelslid nog niet over een BSN beschikt. Normaal gesproken moet je dan het zogenaamde anoniementarief toepassen, maar dit is een dure aangelegenheid. Daarom heeft de Belastingdienst aangekondigd clement op te treden.

Anoniementarief niet toepassen

Kun je aantonen dat je buiten jouw schuld en buiten de schuld van jouw nieuwe werknemer nog niet over zijn of haar BSN beschikt, dan kun je vragen om goedkeuring om het anoniementarief niet toe te passen. Je dient hiertoe per brief of e-mail contact op te nemen met jouw belastingkantoor.

Delen

Speciaal voor jou

UITGELICHT

Inlenen personeel: waar moet je op letten?
Leent u wel eens personeel in voor uw onderneming? Dan loopt u het risico op hoge boetes of aansprakelijkheid voor loonheffingen en btw als u de zaken niet goed geregeld heeft.

Lees verder
arrow right
Hoelang moet je je financiële administratie bewaren?
Staat jouw archief of online database ook vol met administratie van veel jaren? Heel goed, want je bent verplicht je financiële administratie 7 jaar te bewaren. Dit is de fiscale bewaarplicht. Zo kan de Belastingdienst de administratie controleren wanneer zij een aangifte niet vertrouwd of documentatie opvragen voor een onderzoek bij een van jouw zakenpartners of leveranciers. Maar let op, voor sommige documenten geldt een bewaartermijn van 10 jaar. Welke documenten zijn dit? Hoe zit het als je je financiële administratie uitbesteed of als je je bedrijf beëindigt?
Lees verder
arrow right
Senior assistent accountant controlepraktijk
Vanuit Omnyacc in Control richten we ons met het team op de assurance werkzaamheden. Door een groeiend klantenbestand richten we ons op versterking binnen het team. Ben jij zelfstandig en klantgericht en heb je de ambitie om door te groeien? Ben je daarnaast op zoek naar een combinatie van controlewerkzaamheden, adviesopdrachten en managementondersteuning? Dan zoeken wij jou!
Lees verder
arrow right
Lisenka Dekker

Lisenka Dekker

Assistent-accountant

Financieren met de overheid
Met de helpende hand van de overheid heb je meer kans van slagen.
Lees verder
arrow right